در صورت رقابتی بودن کالا، نیاز به رقابت پذیری کالاهای ایرانی برای صادرات و صادرات افزایش می یابد


ساعت: 21:33
تاریخ انتشار: 1380/02/14
کد خبر: 1839607

رئیس اتاق بازرگانی زنجان گفت: معتقدم اگر محصولات ایرانی در بازارهای خارجی قابل رقابت باشد، نه تنها می تواند بازار خود را تثبیت کند، بلکه صادرات نیز افزایش می یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی جگانه فرد در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با بیان اینکه این امر باعث کاهش قیمت غیر واقعی واحدهای تولیدی که از رانت برای صادرات استفاده می کنند مانند ماکارونی، صادرات خود را کاهش می دهد، گفت: ماکارونی به دلیل قیمت پایین می تواند با نمونه های مشابه خارجی در بازارهای همجوار رقابت کند.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته این اتحادیه ها می توانستند ارز ارزان صادر کنند، افزود: البته با واقعی شدن قیمت ها قیمت این واحدهای تولیدی نیز واقعی می شود.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه واحدهای تولیدی که پیش از این اجازه صادرات رانتی داشتند، در صورت رقابت در بازار خارجی می توانند کالاهای خود را صادر کنند، افزود: متأسفانه به برخی تولیدات ارز ارزان ارائه کردند. واحدها «این واحدهای تولیدی با استفاده از این رانت سرمایه زیادی به دست آورده اند.

وی با بیان اینکه تحقق قیمت ها منجر به فشار اقتصادی در دهک های پایین جامعه می شود، گفت: اگر در گذشته تحقق قیمت ها انجام می شد فشار کمتری به مردم وارد می شد.

جگانه فرد با بیان اینکه صادرات کالاهایی که وابسته به ارز 4200 دلاری بودند طبیعتاً در تحقق قیمت با مشکل مواجه می شد، ادامه داد: صادرات سایر کالاهایی که وابسته به ارز ترجیحی نبودند تغییری نمی کند.

وی با اشاره به افزایش قیمت کالاها به ویژه کالاهای اساسی در بازارهای خارجی، افزود: این افزایش قیمت جهانی است و رقبای صادراتی ایران نیز از این افزایش هزینه های تولیدکننده متضرر هستند.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه صادرکنندگان باید نقش بازار رقابتی خارجی را به گونه ای ایفا کنند که این افزایش قیمت نتواند بازار هدف ما را تحت الشعاع قرار دهد، خاطرنشان کرد: این امر نیازمند حمایت دولت و افتتاح برخی مراکز صادراتی است. برای تولید خریدار و صادرکننده می توانند خود بازارهای خارجی را تثبیت کنند.

وی با بیان اینکه نیاز کشورهای همسایه به کالاهای اساسی و جنگ روسیه و اوکراین، بازار کشورهای همسایه را برای صادرات مساعد کرده است، گفت: بازار کشورهای همسایه به انواع کالاها از جمله کالاهای اساسی نیاز دارد.

جگنه فورد گفت: معتقدم اگر محصولات ایرانی در بازارهای خارجی قابل رقابت باشد، نه تنها می تواند بازار خود را تثبیت کند، بلکه صادرات نیز افزایش می یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید