چه نهادی مسئول ساماندهی کودکان کار است/ تکدی گری مشکلی است که گریبان زاهدان را گرفته است


ساعت: 14:07
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905832

پدیده کودکان کار و بی سرپرست یکی از مشکلات گریبانگیر کلانشهر زاهدان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، چند سالی است که پدیده کودکان کار و بی سرپرست در خیابان های شهرهای سیستان و بلوچستان به ویژه زاهدان ظاهر شده است.

کودکان کار کودکانی هستند که ساعاتی از روز و شب خود را به دلیل مشکلات خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی در کارگاه ها، ساختمان ها، خیابان ها و منازل مردم به کار می گذرانند، بسیاری از آنها به خانواده کمک می کنند و برخی دیگر نیز هزینه های خانواده را به عهده خود می گیرند. .

یکی از آسیب هایی که چهره شهر زاهدان را خدشه دار می کند و آن را نامطلوب جلوه می دهد شبکه کودکان کار و خیابان و بعضا متکدیان است که معمولا در تقاطع ها و معابر عمومی شهر حضور دارند.

در همین رابطه یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: حضور کودکان در خیابان در کلانشهر زاهدان به هیچ وجه زیبنده شهروندان نیست، بنابراین باید راهکارهای عملیاتی برای ساماندهی آنها، کودکان اجرا شود. آینده سازان کشور هستند و نباید به استعدادها اجازه داد.» و توانایی های آنها به دلیل شرایط نامناسب اجتماعی و اقتصادی به هدر می رود.

و افزود: کودکانی هستند که کودکی خود را زیر سنگفرش خیابان ها دفن کردند و قدم های کوچکشان را زیر پا گذاشتند تا به یاد بیاورند که روزگاری کودک بوده اند، کودکی خود را در کوچه و خیابان و حتی کوچه پس کوچه های شهر قربانی می کنند.

یکی از کسبه به خبرنگار ما گفت: در خیابان های اصلی شهر زاهدان به ویژه در خیابان معلم، بزرگمهر و دانشگاه، کودکان کار زیادی را می بینم، کودکانی که معمولاً آدامس یا شکلات در دست دارند و از ما می خواهند که به آنها برای خرید بدهیم.

و افزود: عصرها این کودکان بیشتر در خیابان بیرون می روند. من شخصاً در آن مدت ندیدم که شخصی به سراغ آنها بیاید یا آنها را به شهرداری معرفی کند. البته بارها دختران زنگ خانه ما و همسایه ها را می زدند و کمک می خواستند در سن مدرسه هستند.

19 دستگاه حمایت و ساماندهی کودکان کار و بی سرپرست

طاهره میرشکار رئیس بهزیستی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: کودکان کار و کودکان خیابانی نتیجه مشکلات اقتصادی جامعه است، توانمندسازی و حمایت باید خانواده محور باشد و به ساخت و ساز توجه ویژه شود. فرهنگ سازی در خصوص عدم کمک مستقیم به کودکان کار و سازمان مراقبت اجتماعی برای این کودکان الگوی کمک موثر را به کار می گیرد.

وی افزود: تعداد زیادی از این کودکان فاقد مدارک هویتی هستند که متاسفانه تهیه آنها زمان زیادی می برد.

میرشکار در خصوص تعداد کودکان کار و بی سرپرست تصریح کرد: تعداد این کودکان مشخص نیست زیرا تاریخ دقیقی برای ورود آنها وجود ندارد.

رئیس بهزیستی زاهدان اذعان داشت: 19 موسسه برای ساماندهی کودکان کار وجود دارد که اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان از سوی تمامی نهادهای این آیین نامه الزامی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید