تکدی گری در زاهدان نیازمند راه حل است


ساعت: 14:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۹
کد خبر: 1898518

تکدی گری یکی از معضلات جدی ناتوانی اجتماعی است که می تواند پیامدهای منفی را بر جامعه تحمیل کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون ، امروزه تکدی گری به عنوان یکی از معضلات جامعه شناخته می شود که آسیب های جبران ناپذیری به جامعه وارد می کند و فقر مالی، عدم آموزش حقوق شهروندی و عدم توجه به وظایف خانه از مهمترین عوامل رشد تکدی گری است. .

حضور انبوه زباله گردها و متکدیان در سطح شهر تصویر ناخوشایندی را برای شهر زاهدان رقم زده است و قسمت دردناک این ماجرا این است که بیشتر افرادی که به زباله گردی و تکدی گری مشغول هستند را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند. .

تکدی گری به عنوان یک آسیب اجتماعی نتیجه ساختارهای اجتماعی و اقتصادی جامعه است و زایش فقر و نابرابری های اجتماعی، فقر، بیکاری، نداشتن مهارت و آگاهی از یک حرفه خاص نیز می تواند یکی از دلایل اصلی روی آوردن مردم به این حرفه باشد. این کار

امروز با وجود برنامه های دولت برای جمع آوری و ساماندهی متکدیان، همچنان شاهد حضور متکدیان در شهرها هستیم که می توانند عامل فحشا، سرقت و فروش مواد مخدر باشند.

همکاری مردمی؛ عامل اصلی تحقق شهر بدون گدا

حسن میرشکار کارشناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: چهره زشت فقر و نابرابری های اجتماعی از مهم ترین آسیب های اجتماعی دنیای مدرن پس از صنعتی شدن بشر است که یکی از پدیده های مهم و تاثیرگذار است. در معادلات دیگر اجتماعی محسوب می شود.

وی افزود: با وجود پیشرفت چشمگیر کشورها در توسعه همه جانبه، چهره فقر نه تنها ریشه کن نشده، بلکه در برخی از کشورهای سرمایه داری افزایش یافته است.

میرشکار تصریح کرد: فقر یکی از آسیب هایی است که همراه با پیامدها و ناهنجاری های فراوان رشد می کند و فقر می تواند عامل و معلول دیگر پدیده های اجتماعی شود.

این کارشناس اجتماعی اذعان داشت: با فشار اقتصادی، جامعه شاهد مشاغل کاذب و مشاغل مبتذل است و دفع زباله یکی از این حوزه های رو به رشد در جوامع شهری محسوب می شود.

وی گفت: در شهر زاهدان با افزایش جمعیت و گسترش حاشیه نشینی شاهد مشاغل کاذبی مانند قاچاق سوخت و کالا از افغانستان و پاکستان، خرید و فروش مواد مخدر و اخیراً پدیده ریختن زباله هستیم. سلامت بیماری های عفونی مانند هپاتیت که از طریق ابزار آلوده، نوک تیز و تیز قابل انتقال است، هر زباله گردی می تواند به آن مبتلا شود.

میرشکار بیان کرد: زباله ها و منظره دفن سر در سطل زباله چهره شهر را مخدوش می کند و به عنوان نمادی از فقر و شکاف طبقاتی در جامعه نیز دیده می شود.

وی گفت: ظاهر زشت خیابان ها و کوچه های شهر زاهدان را می توان از دیگر نتایج زباله گردی دانست.

این کارشناس اجتماعی خاطرنشان کرد: همکاری مردم عاملی ضروری برای موفقیت طرح جمع آوری متکدیان است و شهروندان می توانند با معرفی شبکه های متکدیان به جای کمک به متکدیان در سطح شهر به اجرای موفق این طرح کمک کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید