برای پذیرش دانشجوی خارجی در اکثر رشته های علوم پزشکی کشور رشته داریم/ زمینه صادرات دارو در کشور وجود دارد.

ساعت: 10:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۵
کد خبر: 1792559

وزیر بهداشت با بیان اینکه در کشور در اکثر رشته های علوم پزشکی زمینه پذیرش دانشجوی خارجی داریم، گفت: ورود دانشجویان خارجی به کشور باعث شده تا ارز گران شود و آنها هم به مبلغ ما تبدیل شوند. خیلی مهم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشکر از حضور سفرای جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، گفت: خوشبختانه وضعیت علوم پزشکی در ایران است. بسیار عالی است.پزشکی یکی از دستاوردهای انقلاب است، در گذشته با وجود وابستگی زیاد ما به غرب نتوانستند وضعیت مطلوبی در این زمینه ایجاد کنند و بسیاری از عمل های ما توسط پاکستانی ها، هندی ها و بنگلادشی ها انجام می شد. پزشکان؛ ضمن اینکه تنوع رشته های ما خیلی کم بود. این تا امروز تقریبا هیچ رشته ای در دنیا وجود ندارد که در کشور نداشته باشیم.

وی ادامه داد: حدود 20 هزار معلم در کشور داریم و حدود 230 هزار دانش آموز در رشته های مختلف تحصیل می کنند. در شرایط کنونی تحریم ها بحمدالله علاوه بر رفع نیاز کشورمان، کشورهای همسایه برای درمان به جمهوری اسلامی ایران می آیند که موفقیت بزرگی است. ما یکی از کشورهای پیشرو هستیم که همزمان تولید و مصرف می کنیم و در نتیجه می توانیم نیازها و مشکلات را بسنجیم.

وی همچنین با بیان اینکه در کشور در اکثر رشته های علوم پزشکی زمینه پذیرش دانشجوی خارجی داریم، گفت: ورود دانشجویان خارجی به کشور باعث گران شدن ارز شده و آنها هم به مبلغ ما تبدیل می شوند که بسیار مهم است.

عین‌الهی با اشاره به اینکه کنفرانس‌های منطقه‌ای برای ما مهم است و به دنبال آن هستیم، گفت: اکنون کشورهای پیشرفته کنفرانس‌های منطقه‌ای منظمی با یکدیگر دارند و ما نیز باید به این موضوع بپردازیم و موضوعات مختلفی را که یک کنفرانس منطقه‌ای باید به اشتراک بگذارد، بررسی کنیم. دانش تبادل استاد و بورسیه نیز موضوع مهمی است.

عین اللهی در ادامه به آخرین جزئیات واکسیناسیون در کشور اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بیش از 2 سال است که تاج در سراسر جهان توزیع می شود و با وجود همه تحریم های اعمال شده علیه ایران از پیک های مختلفی عبور کردیم. در این قله ها بیماری وجود نداشت. در پیک پنجم که بدترین دوره بود، روزانه 50 هزار مورد ابتلا، حدود 700 فوتی و 15 هزار بستری در بیمارستان گزارش شد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: با روی کارآمدن دولت آیت الله رئیسی، وضعیت ولیعهد تغییر کرده است. از ژانویه 1999 که واکسیناسیون در سراسر جهان آغاز شد و تا مرداد 1400 تنها 5 میلیون دوز واکسن در ایران تزریق شد. یکی از دلایل وحشتناک بودن آمار مرگ و میر در پنجمین پیک این بود که ما در واکسیناسیون بسیار عقب بودیم و در انتهای جدول واکسیناسیون قرار داشتیم. از زمان روی کار آمدن آیت الله رئیسی واکسیناسیون در کشور سرعت گرفته است.

او گفت: «فکر می‌کردیم بارانی از واکسن‌ها می‌بارد، اما به لطف خدا، با سیل واکسن‌ها مواجه شدیم. تاکنون 150 میلیون دوز واکسن به کشور وارد شده و حدود 24 میلیون دوز در کشور تولید شده است. تا به امروز 112 میلیون دوز واکسن تزریق شده است، یعنی حدود 107 میلیون دوز واکسن در 100 روز تزریق شده است که دستاورد دولت آیت الله رئیسی و تلاش و همکاری و هماهنگی همه عزیزان است. از جناب آقای دکتر امیر عبدولیان و همکارانشان صمیمانه تشکر می کنم.

عین اللهی گفت: امروز نرخ مرگ و میر در کشور دو رقمی شده است در حالی که این رقم در آمریکا، روسیه و کشورهای اروپایی بسیار بالاست. میزان واکسیناسیون یکبار مصرف در کشور 87 درصد و در تهران 89 درصد به لطف خداوند و حمایت عزیزان می باشد. حدود 74 درصد از دو نوبت تزریقی بوده و انشالله تا یک ماه آینده آمار یکسانی برای هر دو نوبت ثبت خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: طبق مطالعاتی که در دنیا انجام شده باید یک دوز سوم تزریق شود. در این راستا یک یا دو هفته از آغاز تزریق سومین نوبت در کشور می گذرد و حدود دو میلیون دوز تزریق شده است و سه نوبت درمانی دریافت کرده اند.

وی به تولید داخلی واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: پنج مرکز واکسن کوبراکت، پاستور، رازی، سیناژن و فخرا در جمهوری اسلامی ایران تایید شده است. این مراکز مجوز 20 درصدی صادرات محصولات خود را دریافت کرده اند که البته قابل افزایش است.

عین اللهی همچنین درباره وضعیت تولید دارو و تجهیزات پزشکی در کشور توضیح داد: پیشرفت های خوبی در این زمینه صورت گرفته است، زمینه صادرات دارو در کشور وجود دارد. اخیرا دو ربات جراحی پیشرفته به اندونزی صادر شده است.

وزیر بهداشت همچنین به گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: در کشور برای دوستانی که علاقه مند هستند جا برای اقدام وجود دارد. جلساتی در این زمینه با نهادهای ذیربط برگزار و تفاهمات اولیه حاصل شد: «امیدوارم در بیشتر استان ها در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشیم، چون آماده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید