تغییری در حقوق کادر پزشکی وجود ندارد/ دانشگاه علوم پزشکی کردستان همچنان بر پاشنه رهبری قبلی است!


ساعت: 11:04
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1821730

دبیرخانه پرستاری استان کردستان گفت: مدت زیادی است اما تغییری در وضعیت پرداخت وکلای سلامت ایجاد نشده است. کارشان تمام نشده، تعهدات مالی شان پرداخت نشده و هنوز خبری از تایید و اجرای ویژه کادر درمانی نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، قهرمانان امروزی در تاج غریبه هایی هستند که گاهی حتی توقعات و نیازهای اولیه خود را فراموش می کنند و هر کدام کارهای چند نفری را انجام می دهند که برخی از آن ها مجبورند چندین شیفت را برای رفع نیازهای زندگی خود انجام دهند. ممکن است از این ویروس نگاهی به این عزیزان بیندازیم و امیدواریم به برکت این فداکاری ها و شجاعت ها “پرستار” جایگاه واقعی خود را باز یابد.

در 2 سال گذشته جامعه پرستاری تحت شدیدترین فشارهای کارگری قرار گرفته است، اما حقوق و مزایای این گروه از کادر پزشکی متناسب با جان باختگان و جان باختگان آنها نیست و مشخص نیست چرا با وجود گذشت قانون تعرفه پرستاران 15 سال پیش اجرا نمی شود؟!

علی اشرف رحمان پناه دبیر دبیرخانه پرستاری استان کردستان در گفت و گو با کُردتودی گفت: و حتی روابط انسانی و عاطفی جامعه بشری و تمام معادلات عاطفی بین انسان ها را تحت تاثیر قرار داد، تغییر، نگویید حتی پدر و مادر و فرزندان را از هم جدا کردند!

وی افزود: این در حالی است که تنها گروهی که در ابتدای شیوع از سوی معاونت درمان دستور داده شد تا مردم را از ترس از بیماری جلوگیری کنند و از ماسک زدن جلوگیری کنند و به این ترتیب جهادی عمل کردند و جان خود را فدا کردند و پرستار باشند. .


8d331aba 05b0 4356 a246 9db52d8d9c11 خبر خاکستری


استاندارد پرستاری در کشور ما دو تا چهار برابر کمتر از دنیا و حتی کشورهای منطقه است

دبیر پرستاری گفت: اهمیت این خطرپذیری و تلاش و فداکاری باعث شد همکارانی که در این راه جان خود را از دست داده اند با موافقت مقام معظم رهبری و از کارهای مهم و بزرگ بستگان خواهر دو به عنوان شهید شناخته شوند. صد سال است که کمبود جدی پرستار بود که سال هاست من اسمش را ظلم می گذارم چون سال هاست طبق جداول از پیش تصویب شده استاندارد پرستاری در کشور ما دو تا چهار برابر کمتر است این یک استاندارد جهانی است و حتی در بنابراین در کشورهای پیشرفته به ازای هر 10000 نفر بین 4 تا 7 پرستار وجود دارد که در حداقل استاندارد این تعداد 3 نفر است اما متاسفانه در ایران 1.1 مورد تایید برای همه افراد است مراقبت های پرستاری و در بهترین شرایط 1.6 و در برخی با احتساب اکثر مراکز درمانی کشور کمتر از 1 نفر در عمل خدمات ارائه می دهند!

رحمان پناه گفت: در دو سال اخیر شهادت و بیماری و اخراج تعدادی از همکاران باعث شده این فشار و کاستی در کار بیش از گذشته بر پیکر خسته همکاران باشد و این در حالی است که دولت و وزارت بهداشت قول دادند 30000 و 50000 استخدام کنید و کادر پزشکی از آزمون های استخدامی در رسانه ها مطلع خواهند شد.

وی گفت: متأسفانه در این بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی با قراردادهای عملیاتی به دور از همکاران (قرارداد 29 روزه) و تمدید طرح کادر درمانی و گرفتن اندکی فشار کاری بین پیک ها کمبودها را جبران کرده اند. دانشگاه ها شروع به کوچک شدن و کاهش دادند.


c59ce14b b628 4824 89c2 3562e7c038b3 خبر خاکستری


بر خلاف دستورات مقام معظم رهبری، حقوقی به مدافعان سلامت پرداخت نمی شود

دبیر خانه سالمندان کردستان ادامه داد: متاسفانه با توجه به سختی و حساسیت فوق العاده حرفه پرستاری که علاوه بر به خطر انداختن مستقیم افراد شاغل، به طور غیرمستقیم اعضای خانواده آنها را نیز تهدید می کند، چند سالی است که بسیار خاص است. دستگاه های دولتی به کادر درمانی حقوق می گیرند نه پرستاران و این در حالی است که در دو سال اخیر در هر تریبونی در زمان رئیس جمهور قبلی و در دوره ریاست جمهوری فعلی، دکتر رئیسی بیشترین سفارش را داشته است. تاکید کرد: باید به کادر درمانی و مدعیان سلامت توجه ویژه شود و تاکید بر اهمیت و امنیت شغلی پرستاران و پرداخت تعهدات مالی معوق آنان بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، اما متاسفانه این مشکل رو به وخامت است. . او درگذشت.

وی گفت: مدت زیادی می گذرد اما تغییری در وضعیت مدافعان سلامت صورت نگرفته، اشتغال حاصل نشده، معوقات پرداخت نشده و هنوز خبری از تصویب و اجرای برنامه ویژه نیست. برای کادر پزشکی، مدیران پرستاری و برخی مدیران اتحادیه و ادبیات آنها با ساختار اجرایی نظام سلامت، گاهی موجب انحراف در برنامه های کارکنان و آگاهی عمومی مبنی بر پرداخت معوقات و یا برابری سه یا بیشتر حقوق پرستاران و پرستاران می شود. علاوه بر افزایش سالانه حقوق و فوق‌العاده‌های ویژه سالانه 37.5 درصد، نه پنجاه درصد، به حقوق پرستاران اضافه شده است.

رحمان پناه افزود: امروز خوشبختانه به دلیل از خودگذشتگی همکاران و تولید و تزریق گسترده واکسن کرونا برخی بیماری ها از بین رفته است. یا تمدید طرح را در خدمت دولت و مردم زیر پا گذاشته اند و تغییر وضعیتی رخ نداده است، امتیازی برای آنها ایثار محسوب نمی شود و متأسفانه سازگار و بیکار هستند.


7c9e5942 8249 4089 a407 af8dcad9b75f خبر خاکستری


موج پرستاران بیکار سالهاست که مورد سوء استفاده ناعادلانه قرار گرفته است

وی با اشاره به اینکه این مشکل باعث ناامنی و ناامیدی در جامعه بسیاری از پرستاران شده است، افزود: متاسفانه علیرغم اینکه رئیس سازمان نظام پرستاری اعلام کرده بود پرستار بیکار نداریم و آن هم در حالی است که بیش از هزاران پرستار بیکار و البته بیش از این نیاز، موجی از پرستاران بیکار سال‌هاست که مورد استثمار ناعادلانه قرار گرفته‌اند و همین امر باعث شده است که مدعیان سلامت در سراسر کشور از جمله در شهرهای کردستان تجمع کرده و اعتراض کنند.

ادامه رحمان پناه تغییر وضعیت نیروهای شرکتی و پیمانی، تغییر وضعیت و جذب نیروهای پروژه و گسترش طرح بدون سهمیه پرداخت ویژه، اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری و پرستاران شدید و زیان آور و اجرای دقیق قانون تعرفه ها. برای خدمات پرستاری از جمله سایر گروه های پزشکی تعرفه ثبت شده در کتاب، ارزش های نسبی و نه قاصدک را یکی از مهم ترین مطالبات تجمع کنندگان در استان و سراسر کشور برشمرد و گفت: انتظار ما از مسئولان کشوری و استانی برحق است. صدای این جماعت شنیده می‌شود. «این را خودتان یا از تریبون‌های واقعی آن‌ها بشنوید، نه یک‌جانبه و از طریق مسئولانی که باعث این نتایج شده‌اند و هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار کُردتودی درباره دستورات استاندار کردستان در خصوص پرداخت های مالی منظم به دانشگاه گفت: 29 اسفند برنامه کاری شهریور 1400 بود! که واقعا جای تاسف دارد و انتظارات همکاران و جامعه پس از تغییر چهار ماهه در مدیریت دانشگاه به گونه ای نبود که او همچنان یک پنجم باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید