شناسایی 19 مورد وبا در کردستان / هشدار دانشگاه علوم پزشکی در خصوص بیماری وبا


ساعت: 15:50
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1879058

سایه ترس از تاج در حال محو شدن است زیرا مردم نگران شیوع وبا تازه به دست آمده هستند. به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، تاکنون 19 مورد ابتلا به وبا در استان شناسایی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، این روزها پس از شیوع بیماری عروق کرونر در سراسر جهان و خوشبختانه تقریباً همه ایرانیان به ویژه کردستان به دلیل سه نوبت واکسن کرونری ایمن شده اند، به گفته معاونت، ترس مردم از ابتلا به وبا بیشتر شده است. دانشگاه علوم پزشکی کردستان تا امروز 19 مورد ابتلا به وبا در استان شناسایی شده است که بیشتر آنها از عراق و همچنین از شهرهای دیگر افغانستان و پاکستان وارد استان شده است.


c6764021 519e 4ca0 8beb c6c61df0be09 خبر خاکستری


16 مورد وبا مربوط به شهرستان مریوان است

فرزام بیدارپور، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان به کُردتودی گفت: 19 کرد مشکوک به وبا بودند که یک نفر در سنندج، یک نفر در ساکز، یک نفر در کامرون و 16 نفر در مریوان هستند.

وی گفت: خوشبختانه از این تعداد تنها یک بیمار 75 ساله در بیمارستان های شهرستان مریوان بستری شده است که حال عمومی وی نیز رو به بهبود است.

وی افزود: رده سنی مبتلایان به وبا مربوط به دهه 50 است و بیشتر آنان را جوانان، کارگران و سازندگان تشکیل می دهند که در بازگشت از عراق به این بیماری مبتلا شده اند.


1cb30b72 735b 45b2 8c15 5284a74aca78 خبر خاکستری
بیدارپور به رعایت نکات بهداشتی برای این بیماری اشاره کرد و تاکید کرد: اولین بحث جلوگیری از استفاده از آب آشامیدنی سالم و لوله و استفاده از آب بسته بندی است و در صورت استفاده افراد از آب معدنی حتما قبل از مصرف آن را بجوشانند.

وی ادامه داد: مردم قبل از مصرف میوه ها و سبزی ها را تمیز و ضدعفونی کنند زیرا 80 درصد مبتلایان به این بیماری بدون علامت هستند و با آزمایش قابل شناسایی هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: برای جلوگیری از شیوع این بیماری در روستاها 80 مورد ورود به کردستان از عراق بررسی و 12 مورد در مرز باشماق و ورودی های استان مورد آزمایش قرار گرفته است.


1be0b911 fc37 4880 9dd5 869d374289f7 خبر خاکستری


وبا یک بیماری مسری است که از طریق روده وارد بدن انسان می شود

یوسفی یکی از اعضای دانشکده علوم پزشکی کردستان در گفت و گو با کُردتودی با بیان اینکه بیماری وبا در یک قدمی ما است، گفت: با توجه به اینکه چندین مورد مشکوک در استان کردستان شناسایی شده است، ذکر چند نکته ضروری است. “

وی افزود: وبا از این جهت مهم است که در مدت زمان کوتاهی می تواند تعداد زیادی از افراد را مبتلا کند و اگر شدیدتر شود در عرض چند ساعت باعث مرگ انسان می شود زیرا فرد مقدار زیادی آب و نمک از بدن از دست می دهد. . “، او گفت. و در صورت عدم تعویض موجب مرگ او می شود.

وی با بیان اینکه وبا یک بیماری مسری است که از طریق باکتری های روده وارد بدن انسان می شود، تاکید کرد: علائم اصلی وبا اسهال آبکی است که به طور ناگهانی ظاهر می شود و باعث استفراغ و گرفتگی عضلات در پاها می شود. بنابراین، هر نوع نوشیدنی آلوده به وبا می تواند باعث بیماری شود.

یوسفی گفت: برای پیشگیری از این نوع بیماری بهترین راه استفاده از آب آشامیدنی سالم است و در صورت مشکوک به سالم یا ناسالم بودن آن باید آب را یک دقیقه بجوشاند و سپس مصرف کند.

وی ادامه داد: میوه ها و سبزی ها باید ضدعفونی و سپس با مایع ظرفشویی ضدعفونی شوند، همچنین قبل از غذا و پختن حتماً 30 ثانیه دست خود را با صابون بشویید.

یوسفی در پایان گفت: با توجه به اینکه فصل سفر است، مردم در سفر نیز مراقب آب های آلوده باشند و بهتر است مردم بستنی هایی بخرند که از آب سالم استفاده می کنند و همچنین مردم از حشرات و مگس استفاده کنند. وارد خانه نشوید، زیرا فقط مگس ها می توانند حامل یک میلیون باکتری باشند، پس باید در این زمینه مراقب باشیم تا در رعایت این نکات دچار مشکل نشویم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید