مبتلایان به وبا کردستان به 30 نفر رسید / 80 درصد مبتلایان به این نوع بیماری علامتی ندارند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جهانبخش یوسفی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های استان در خصوص آخرین آمار مبتلایان به وبا در گفتگو با خبرنگار کُردتودی گفت: تاکنون 30 مورد تایید شده وبا در استان کردستان شناسایی شده است که از این تعداد 27 مورد. متصل هستند. هر کدام یک مورد در شهرستان مریوان و در شهرستان های سکز، سنندج و کامیاران وجود دارد.

وی افزود: بیماری وبا هر چهار تا پنج سال یکبار به صورت اپیدمی در کشور ظاهر می شود اما با تلاش های صورت گرفته در سال های اخیر شاهد کاهش چشمگیر مرگ و میر بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه وبا یک بیماری عفونی است که توسط نوعی باکتری به نام «ویبریو کلرا» ایجاد می شود، افزود: این بیماری 200 سال است که وجود دارد و آخرین اپیدمی جهانی حدود 60 سال پیش بوده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: با این حال هر ساله موارد مثبتی در دنیا مشاهده می شود به طوری که در سال های اخیر سالانه بین یک تا چهار میلیون نفر در دنیا مبتلا می شوند که منجر به فوت 21 تا 143 هزار نفر می شود که در صورت تشخیص و درمان هنگامی که شروع می شود، مرگ و میر به کمتر از یک درصد کاهش می یابد.

مدیرکل پیشگیری و کنترل بیماری های استان گفت: حدود 80 درصد بیماران وبا بدون علامت یا اسهال خفیف، 15 درصد مبتلا به متوسط ​​و 5 درصد به شدت مبتلا هستند.

یوسفی بیان کرد: بیماری وبا علاوه بر انتقال بالا و مرگ و میر بالا جنبه اجتماعی نیز دارد به همین دلیل پیشگیری و کنترل آن در اولویت اول بیماری های واگیر قرار دارد.


ae9533b0 e180 4efc b344 61def92ef0c1 خبر خاکستری


راه های انتقال وبا

وی با بیان اینکه از جمله راه های انتقال این بیماری نوشیدن آب آلوده، خوردن ماهی و سبزیجات ناپخته آلوده به انسان است، مهمترین راه پیشگیری از این بیماری را جوشاندن و کلر زدن آب، حرارت دادن شیر و غذاها عنوان کرد. ، کشتن حشرات و ضدعفونی سبزیجات و میوه ها می تواند موثر باشد.

مدیر پیشگیری و کنترل بیماری های استان کردستان؛ از علائم این بیماری می توان به اسهال شدید آبکی بدون درد و تب، تشنگی زیاد و استفراغ بدون حالت تهوع اشاره کرد.

یوسفی گفت: علائم حدود یک تا سه روز پس از ورود میکروب به بدن شروع می شود، اما ممکن است بیمار چندین روز پس از بهبودی میکروب ها را دفع کند، بنابراین شستن مرتب دست ها با آب و صابون (به مدت 30 ثانیه) ضروری است. توالت بعد از استفاده

وی گفت: واکسیناسیون به طور کلی برای پیشگیری از وبا توصیه نمی شود و رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به وبا کافی است.

یوسفی خاطرنشان کرد: در مرحله اول درمان به بیمار آب و الکترولیت داده می شود و در مراحل بعدی آنتی بیوتیک به کاهش حجم مدفوع کمک می کند.


70c5a951 b879 410b 859a bc44eb59f8f4 خبر خاکستری


گروه های پرخطر وبا

وی در ادامه گفت: افراد دارای گروه خونی O، کاهش اسیدیته معده، سوء تغذیه، اختلال در وضعیت ایمنی، عدم ایمنی موضعی روده ای خطر ابتلا به بیماری شدید را افزایش می دهند.

یوسفی افزود: افرادی که در تماس خانگی با بیماران مبتلا هستند در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری هستند زیرا مدفوع بیماران مبتلا حاوی غلظت بالایی از ویبریوکولرا است.


68356a81 4edd 4c94 b022 7304231a52da خبر خاکستری


راه های پیشگیری از وبا

در ادامه یوسفی راه های پیشگیری از این بیماری را بیان کرد و اظهار داشت: در صورت رعایت توصیه های بهداشتی می توان خطر ابتلا به این بیماری را در مناطق آلوده کاهش داد. نکات بهداشتی که به همه افراد توصیه می شود عبارتند از:

استفاده از بطری های آب معدنی یا نوشیدن آب جوشیده

از بطری های مهر و موم شده استفاده کنید

برای ضد عفونی کردن آب می توانید آن را به مدت یک دقیقه بجوشانید یا از صافی عبور دهید، سپس دو قطره سفید کننده یا نصف قرص ید را در یک لیتر آب حل کنید تا ضدعفونی شود.

دست های خود را به طور مرتب با صابون و آب تمیز بشویید.

اگر آب و صابون در دسترس نیست، از پاک کننده های الکلی استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که پس از استفاده از توالت، قبل از غذا خوردن یا تهیه غذا، دست های خود را تمیز کنید.

از آب بطری یا استریل شده برای شستن ظروف، مسواک زدن، شستن و تهیه غذا یا تهیه یخ استفاده کنید.

از غذاهای بسته بندی شده، تازه پخته شده و گرم استفاده کنید.

گوشت و غذاهای دریایی را خام یا فرآوری نشده مصرف نکنید.

از خوردن میوه ها و سبزیجات خام یا پوست کندن آنها قبل از مصرف خودداری کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید