دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: هیچ مورد تایید شده آبله میمون در کشور وجود ندارد

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: هیچ مورد تایید شده آبله میمون در کشور وجود ندارد

روزرنو مسعود مردانی، رئیس مرکز مطالعات بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هیچ مورد تایید شده آبله میمون در کشور وجود ندارد. وی گفت: اکنون اپیدمی این بیماری به افغانستان رسیده و دانشگاه های علوم پزشکی به دلیل همجواری با این کشور باید آمادگی مقابله با اپیدمی آبله میمون در ایران را داشته باشند.

رئیس مرکز مطالعات بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هیچ مورد تایید شده آبله میمون در کشور وجود ندارد.

کمال حیدری معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشتم خردادماه در نشست خبری اعلام کرد: 9 مورد مشکوک به آبله میمون در کشور گزارش شده که پنج مورد آن منفی و بقیه در مرحله آزمایش هستند و داریم. مورد ثابت نشده

مسعود مردانی در این خصوص گفت: هیچ یک از 9 مورد مشکوک به آبله میمون در کشور تایید نشده است، اما باید تمام اقدامات بهداشتی و ایمنی برای پیشگیری و انتقال این بیماری در کشور انجام شود.

وی گفت: با توجه به اینکه آبله میمون در بسیاری از کشورهای غربی رو به افزایش است، چهار هفته پس از شیوع، مشخص شده است که این بیماری در همجنس گرایان بسیار شایع است و آنها به دلیل رفتارهای پرخطر در معرض خطر قرار دارند. هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اکنون اپیدمی این بیماری به افغانستان رسیده است و با توجه به همجواری با این کشور، دانشگاه های علوم پزشکی باید آماده مقابله با اپیدمی آبله میمون در ایران باشند.

مردانی افزود: البته وزارت بهداشت با ارسال نامه ای به دانشگاه های علوم پزشکی کشور اعلام کرده است که برای شیوع بیماری آبله میمون در کشورهای مختلف در حالت آماده باش هستند و همه اقدامات پیشگیرانه را برای مقابله با این بیماری انجام دهند.

شهید بهشتی، رئیس مرکز تحقیقات بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آبله بیماری جدیدی نیست و در گذشته شایع بوده و از طریق میمون، سنجاب، راسو و موش به انسان منتقل می شود. منشأ این بیماری از آفریقا است.«غرب و مرکزی از طریق میمون ها به انسان منتقل می شود و به سرعت به دیگران سرایت می کند.

مردان: علائم آبله میمون در انسان شبیه یا خفیف‌تر از سرخک است و دوره بروز آن پنج روز است که با تب، سردرد، دردهای عضلانی، کمردرد، لرز و احساس خستگی شروع می‌شود. علائم آبله میمون و سایر بیماری ها. ظاهری مشابه دارد زیرا ممکن است غدد لنفاوی را درگیر کرده و متورم کند.

به گفته آقایان، دوره کمون (فاصله فرد تا اولین علامت) حدود 6 تا 14 روز است، اما 5 تا 21 روز گزارش می شود، بنابراین در صورت تماس قطعی با فرد مبتلا، باید دوره قرنطینه را رعایت کرد. تا 21 روز بعد از تب، سردرد، خستگی، بثورات پوستی، آبله در صورت و سایر نقاط بدن مشاهده می شود و خود به خود بهبود می یابد و نیاز به داروی خاصی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اجتناب از تماس با حیوانات، پرهیز از تماس با اشیا به ویژه محل و بستر حیوان یا فرد مبتلا، ایزوله کردن فرد مبتلا، شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون یا الکل، استفاده از لباس های محافظ برای پرسنل پزشکی در تماس با مبتلایان. ، ضروری است که با آبله میمون مقابله کنید.

آبله توسط یک ویروس DNA دو رشته ای ایجاد می شود که متعلق به خانواده ویروس های ارتوپاکس است. از نظر ژنتیکی دو نوع ویروس آبله میمون در آفریقای مرکزی (کنگو) و غرب آفریقا وجود دارد که یک بیماری خطرناک تر، شدیدتر و مسری است. زیستگاه طبیعی آن هنوز ناشناخته است، اگرچه میمون ها و برخی جوندگان مقصر شناخته شده اند.

سازمان جهانی بهداشت تاکنون موارد تایید شده آبله میمون را در ایالات متحده، استرالیا، کانادا، بریتانیا، اسپانیا، پرتغال، آلمان، بلژیک، فرانسه، هلند، ایتالیا و سوئد گزارش کرده است، در حالی که 50 مورد مشکوک دیگر در حال بررسی است. مورد بررسی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید