آبله میمون وارد کشور شد!/ آبله میمونی خطر مرگ بالایی ندارد


ساعت: 21:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۵
کد خبر: 1890452

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مشاهده اولین مورد آبله میمون در کشور خبر داد و تصریح کرد: این بیماری زیاد کشنده نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت از مشاهده اولین مورد آبله میمون در کشور گزارش کرد و گفت: این مورد با همکاری بیمار که خانمی 34 ساله است و خانواده اش از طریق مراقبت های انجام شده شناسایی شد. ضایعات پوستی بیمار اتفاق افتاد؛ این بیمار ساکن اهواز بلافاصله قرنطینه شد و با تایید آزمایشات اولیه و نهایی، بیماری خود را در منزل سپری می کند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، دانشمندان و متخصصان مد نظر هستند آبله میمون کشنده نیست و قابل درمان است. افرادی که در گذشته واکسن آبله را دریافت کرده اند تا حد زیادی در برابر این بیماری مصون خواهند بود.
شفافیت در تبیین اقدامات انجام شده برای شناسایی موارد مشکوک آبله میمون وی در گفت وگویی علاوه بر جلوگیری از شیوع آن در کشور گفت: از زمانی که اولین موارد ابتلا به آبله میمون در دنیا شناسایی شد، وزارت بهداشت با سرعت و دقت پایش این بیماری را در دنیا دنبال می کند. با توجه به اینکه بیماری آبله میمون در برخی از کشورهای جهان مشاهده شده و تعداد موارد تایید شده به 200 نفر در جهان رسیده است، به منظور جلوگیری از ورود و شیوع این بیماری در کشور، واحدهای بهداشتی درمانی اقدام به بررسی این بیماری کردند. هشدار برای انجام تحقیقات در صورت موارد مشکوک

پارک آیین افزود: دستورالعمل تشخیص و پیشگیری از بیماری آبله میمون و دستورالعمل نمونه گیری از بیماران احتمالی تدوین شده است که نقشه راه اولیه برای پیشگیری از شیوع آبله میمون محسوب می شود. این راهنما با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات جدید به روز می شود. علاوه بر این، تجهیزات و امکانات تشخیصی کافی فراهم شده و یک آزمایشگاه تشخیص آبله میمون در انستیتو پاستور ایجاد و فعال شده است.

تشدید مراقبت های بهداشتی در مناطق مرزی

دستیار رسانه ای وزیر بهداشت با بیان اینکه اقدامات لازم برای ارتقای سطح سلامت در مرزها و هماهنگی های لازم با مسئولان ذیربط در سایر وزارتخانه ها انجام شده است، افزود: در این زمینه جلسه جانبی شورای عالی سلامت برگزار شد. به منظور تقویت همکاری های بین وزارتی برگزار شد و بر اساس تصمیم اعضای این شورا نظارت بر مرزها و بهداشت و درمان تقویت می شود.
پاک آیین تصریح کرد: زیرساخت های داخلی برای تولید واکسن کرونا در کشور در برابر سایر تهدیدات بهداشتی از جمله بیماری آماده است.آبله میمون«قابل استفاده خواهد بود، اگرچه هنوز برای تصمیم گیری در این مورد زود است، اما وزارت بهداشت به طور جدی مشکلات مربوط به این بیماری را رصد می کند.

میزان مرگ و میر برای آبله میمون 1 تا 10 درصد است.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره گفت: آبله میمون شبیه آبله است و واکسن های آن می تواند از عفونت مرتبط با آبله میمون جلوگیری کند و در صورت افزایش شیوع، دستورالعمل ها و تصمیم گیری ها در مورد اینکه آیا آبله میمون است. واکسیناسیون ارائه خواهد شد.
به گفته وی، در حال حاضر واکسن جدیدی برای این نوع آبله میمون تایید شده و با توجه به اینکه ممکن است در کودکان و زنان باردار اثرات بیشتری داشته باشد، ممکن است در دستور کار قرار گیرد، بنابراین باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری وجود داشته باشد.

نقی ادامه داد: این ویروس آبله میمون نیز کشنده است و از آنجایی که دو نوع ژنتیکی مرتبط با غرب آفریقا و آفریقای مرکزی وجود دارد، میزان مرگ و میر در غرب آفریقا 1 درصد و برای آفریقای مرکزی 10 درصد است.

اولین مورد شناخته شده ویروس آبله میمون در سال 1958

اولین مورد شناخته شده ویروس آبله میمون در سال 1958 در میان میمون هایی که برای تحقیق نگهداری می شدند مشاهده شد. اما اولین مورد این بیماری در انسان در سال 1970 در آفریقا در یک کودک شناسایی شد. زادگاه آبله میمون در کشورهای مرکز و غرب آفریقا و مناطق پوشیده از جنگل های بارانی استوایی است، زیرا مخزن این ویروس نه تنها میمون ها، بلکه برخی از جوندگان نیز هستند، البته هنوز مخزن این ویروس دقیقا و به طور کامل نیست. شناخته شده است. اما به دلیل تماس انسان و حیوانات در این مناطق، این بیماری به انسان سرایت کرده است.
آبله میمون دو مرحله اولیه و ثانویه دارد. هنگامی که این ویروس وارد بدن می شود، ممکن است برای یک تا دو هفته هیچ علامتی نداشته باشد و گفته می شود که بین 5 تا 21 روز بدون علامت است. اما زمانی که دوره نهفته و نهفته به پایان می رسد، با علائم رایجی مانند تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی، کاهش انرژی بدن، کمر درد و تورم غدد لنفاوی شروع می شود و به طور کلی عفونت ویروس آبله میمون ابتدا این علائم مشترک را خواهد داشت. .

بسیار مهم است که ویروس آبله میمون در دوره کمون 5 تا 21 روزه از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود و انتقال این ویروس از زمان گسترش علائم و سپس عوارض پوستی با ایجاد تاول روی پوست آغاز می شود. که در ابتدا مسطح هستند اما به آرامی در داخل آن برآمده و تغییر رنگ داده و پس از کندن از بین می روند.

تماس پوست به پوست رایج ترین راه انتقال آبله میمون است

معمولاً از آن زمان علائم بالینی آبله میمون تا زمانی که تاول ها به طور کامل از بین بروند، فرد می تواند ناقل بیماری باشد و در تماس نزدیک با فرد سالم می تواند بیماری را منتقل کند.
شایع ترین راه انتقال آبله میمون از طریق تماس نزدیک از جمله تماس پوست به پوست است. با این حال، انتقال قطرات از طریق تنفس، تماس انسان با حیوانات آلوده و خوردن گوشت آلوده نیز از دیگر راه های ابتلا به آبله میمون است. انتقال بیماری از مادر به جنین یکی دیگر از راه های انتقال این ویروس است.

تورم غدد لنفاوی یکی از علائم آبله میمون است


علائم آبله میمون در انسان شبیه یا خفیف‌تر از آبله است و تا پنج روز طول می‌کشد و با تب بالا، سردرد، درد عضلانی، کمردرد، لرز و احساس خستگی شروع می‌شود. تنها تفاوت علائم بین آبله میمون و سایر بیماری‌های مشابه ظاهر این است که می تواند غدد لنفاوی را درگیر و متورم کند.
آبله میمون یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد ضایعات پوستی (بثورات پوستی) در صورت و قسمت های مختلف بدن می شود. عفونت در نتیجه تماس مستقیم با خون، مایعات بدن، ضایعات پوستی یا غشاهای مخاطی حیوانات آلوده رخ می دهد.

برای جلوگیری از آبله میمونی از هرگونه تماس پوستی با افراد آلوده خودداری کنید

سازمان بهداشت جهانی (WHO) یک کمیته اضطراری برای بررسی اینکه آیا شیوع آبله میمون آیا اورژانس دنیا را تغییر می دهد یا خیر؟ رئیس اجرایی آن سازمان گفت که نیاز به افزایش نظارت در جامعه گسترده تر است.
آبله میمون می تواند از طریق سطوح و مواد منتقل شود. بنابراین توصیه می شود از دست زدن به موادی که با افراد بیمار یا حیوانات در تماس بوده اند خودداری شود. فردی که با فرد مبتلا به آبله میمون در تماس بوده است باید اقدامات احتیاطی را انجام دهد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که مهمترین اقدامات برای جلوگیری از انتقال بیماری آبله میمون، پرهیز از تماس پوست به پوست با افرادی است که ممکن است آلوده شوند. سایر اقدامات پیشگیرانه شامل شستن کامل دست ها با آب و صابون و سرفه یا عطسه در دستمال است.

85 درصد اثربخشی واکسیناسیون آبله در پیشگیری از آبله میمون

به گفته پزشکان، واکسیناسیون می تواند خطر ابتلا به آبله میمون را تا حدود 85 درصد افزایش دهد. واکسیناسیون ممکن است از عفونت جلوگیری نکند، اما افراد واکسینه شده بهتر از دیگران در برابر عفونت شدید محافظت می شوند. واکسن آبله ایموانکس در حال حاضر برای محافظت در برابر آبله میمون در بسیاری از کشورها تایید شده است. البته این واکسن به عنوان پیشگیری از ویروس برای عموم مردم توصیه نمی شود. زیرا فقط برای گروه های خاصی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید