آبله میمون به زودی وارد ایران می شود/ لزوم آمادگی مسئولان بهداشتی کشور

آبله میمون به زودی وارد ایران می شود/ لزوم آمادگی مسئولان بهداشتی کشور

روز جدید دکتر مینو مرز فوق تخصص بیماری های عفونی با اشاره به احتمال ابتلا به آبله در ایران در آینده نزدیک گفت: موارد بروز آن در ایران. به همین دلیل مسئولان بهداشت کشور باید آمادگی نظام سلامت ایران را برای تشخیص، توالی یابی و تدوین پروتکلی برای درمان آبله میمون افزایش دهند.

آبله مرغان یک بیماری ویروسی نادر است که تنها در برخی از کشورهای غرب آفریقا یافت شده است، اما در هفته های اخیر شاهد شیوع ویروس آبله در ایالات متحده، کانادا، انگلستان، فرانسه، اسپانیا و بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر بوده ایم. خوشبختانه، واکسن سرخک میمون در سراسر جهان ساخته شده است، اما هنوز هیچ درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است. با این حال، به نظر می رسد برخی از داروهای موثر برای درمان انواع دیگر آبله نیز در آبله میمون موثر باشند.

در حالی که جهان از اپیدمی ویروس بدنام کرونا خارج می شود، شیوع یک ویروس جدید در کشورهای مختلف چند روزی است که مقامات بهداشتی جهان را نگران کرده است. این ویروس “آبله میمون” نامیده می شود که شدت آن کمتر از تاج است، اما کشنده تر از تاج است. تحقیقات اخیر سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که اگرچه آبله به راحتی بین انسان ها منتقل نمی شود، اما به طور متوسط ​​از هر ده نفر یک نفر جان خود را از دست می دهد.

مهم ترین علامت آبله میمون مانند آبله مرغان، بثورات پوستی یا جوش هایی است که روی پوست ظاهر می شود. البته علائم اولیه دیگری مانند تب، سردرد، دردهای عضلانی، کمردرد، تورم غدد لنفاوی، لرز و خستگی نیز از علائم آبله میمون هستند. بثورات پوستی اغلب از صورت شروع می شود و سپس به سایر قسمت های بدن از جمله دست ها و اندام تناسلی گسترش می یابد.

شدت انتقال آبله میمون کمتر از آبله مرغان است، اما تماس مستقیم با فرد مبتلا به این بیماری، به ویژه جنسی، یا لمس جوش های پوستی ناشی از این ویروس می تواند باعث انتقال آبله میمون شود. منبع اصلی آبله میمون در جهان غرب آفریقا است، اما در دور جدید این بیماری نادر مواردی در ایالات متحده، کانادا، انگلستان، فرانسه، پرتغال، اسپانیا، ایتالیا، سوئد و غیره مشاهده شده است. .

جوش ها مهمترین علامت آبله میمون هستند

اگرچه آبله به عنوان یک بیماری مقاربتی طبقه بندی نمی شود، موارد زیادی در ایالات متحده و اروپا در مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی داشته اند گزارش شده است. به همین دلیل، مقامات بهداشتی بریتانیا تاکید کرده اند که آبله میمون در شبکه های جنسی بسیار شایع است و بهتر است مردان همجنس گرا و دوجنسه در بریتانیا در صورت مشاهده جوش های پوستی نامنظم به پزشک سلامت جنسی مراجعه کنند. البته باید توجه داشت که رابطه جنسی تنها راه ابتلا به آبله میمون نیست و افراد چه رابطه جنسی داشته باشند و چه نداشته باشند ممکن است بیمار شوند.

خوشبختانه آبله واکسن دارد، اما به دلیل نادر بودن این بیماری، تعداد واکسن های ساخته شده علیه آن در سراسر جهان کافی نیست. در روزهای اخیر کشورهایی مانند آمریکا و بریتانیا خواستار ساخت واکسن علیه آبله میمون شدند و گفتند که ایالات متحده به تنهایی 13 میلیون از این واکسن را پیش خرید کرده است. چندین داروی ضد ویروسی برای آبله وجود دارد که به نظر می رسد برخی از آنها در آبله میمون موثر باشند. بنابراین با توجه به اینکه احتمال شیوع بیماری آبله در ایران دور از انتظار نیست، مسئولان بهداشتی کشور باید هر چه سریعتر نسبت به تهیه واکسن و داروهای موثر برای آبله اقدام کنند.

این نکته ای است که دکتر مینو مرز، فوق تخصص عفونی در گفت و گو با رکنا به آن اشاره کرد و گفت: تمدید شد. اما به دلیل نادر بودن این بیماری هنوز روش خاصی برای درمان آن شناخته نشده است.

وی افزود: مهم ترین علامت آبله میمون مانند سایر انواع آبله، بثورات پوستی است و به نظر می رسد داروهای موثر در درمان آبله مرغان نیز در برابر این ویروس موثر باشد. اما اطلاعات کارشناسان بهداشت جهانی در این زمینه کافی نیست و سازمان بهداشت جهانی هنوز پروتکل خاصی برای درمان این بیماری پیشنهاد نکرده است.

آماده سازی امکانات آزمایشگاهی در کشور برای تشخیص و مقابله با آبله میمون

مرز با تاکید بر احتمال ابتلا به آبله در ایران در آینده نزدیک گفت: با توجه به ارتباطات گسترده جهانی، زمانی که یک بیماری ویروسی در بسیاری از کشورهای جهان مشاهده می شود، باید انتظار داشت که خیلی زود شاهد مواردی از این بیماری در ایران باشیم. به همین دلیل مسئولان بهداشت کشور باید آمادگی نظام سلامت ایران را برای تشخیص، توالی یابی و تدوین پروتکلی برای درمان آبله میمون افزایش دهند.

این فوق تخصص عفونی ادامه داد: مهمترین راه انتقال آبله میمون مانند آبله مرغان تماس مستقیم پوست با بثورات پوستی است. البته این ویروس از طریق هوا نیز منتقل می شود، اما به نظر می رسد شدت آن کمتر از تاج باشد. البته ما هنوز اطلاعات زیادی در مورد آبله میمون نداریم، زیرا در حال حاضر بسیار نادر است و کارشناسان جهانی باید تحقیقات بیشتری در مورد آن انجام دهند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: ممکن است با ابتلا به آبله میمون مانند آبله مرغان باعث ایجاد ایمنی در انسان شود اما باز هم این مشکل به اثبات نرسیده است. به گفته مقامات بهداشتی در کشورهای مختلف، علائم اولیه این بیماری علاوه بر بثورات پوستی، تب، سردرد، دردهای عضلانی، لرز و خستگی است.

وی در پایان گفت: مسئولان بهداشتی کشورمان باید از این پس امکانات آزمایشگاهی کشور را برای تشخیص و تعیین توالی ویروس آبله آماده کنند تا با توجه به آمادگی شبکه بهداشت و درمان کشور برای جلوگیری از شیوع این ویروس، بنابراین و محققان ما می توانند. این احتمال وجود دارد که این ویروس بلافاصله در ایران برای تولید واکسن یا داروهای مورد نیازش تولید شود.

دیدگاهتان را بنویسید