بیماری آبله میمون وارد کشور نشده و به هیچ وجه در خطر مرگ نیست.


ساعت: 09:16
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1840405

این فوق تخصص عفونی با رد شایعات به دانا گفت;

این فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: برخلاف شایعاتی که در شبکه های مجازی وجود دارد، اولاً آبله میمون وارد کشور نشده است و ثانیاً در شدیدترین حالت معمولاً این بیماری منجر به مرگ نمی شود. بنابراین افراد باید اطلاعات خود را از منابع معتبر دریافت کنند و هدف از انتشار این خبر را درک کنند و اخلاق خود را حفظ و مدیریت کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا; در روزهای اخیر شبکه های اجتماعی با انتشار عکس های ناخوشایند مبتلایان به آبله میمون و اخبار بی اساس از شیوع و گسترش آن در کشور باعث نگرانی برخی از هموطنان شده است. به ویژه انتشار گزیده ای از مصاحبه تخصصی درباره ارتباط هوای گرم و آلودگی گرد و غبار ناشی از گرد و غبار و میزان شیوع بیماری هایی مانند آبله میمون و سایر بیماری های عفونی و ویروسی این خبر کذب را تایید کرد.

خبرگزاری دانا در گفت و گو با یک متخصص بیماری های عفونی جویای پیدایش و شیوع آبله میمون و آخرین وضعیت این بیماری در سایر کشورهای جهان شد.


***


دکتر مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر شیوع بیماری آبله میمون در کشور که موجی از وحشت را از طریق شبکه های اجتماعی در بین مردم به راه انداخت، گفت: مردم باید بدانند برخلاف شایعاتی که بعضا شنیده می شود هنوز در ایران آبله گزارش نشده است و این خبر با اهداف خاصی منتشر می شود، مثلا اذهان مردم را تشویش می کند که مردم برای درک اهداف ناشران باید هوشیار باشند. و خلق و خوی آنها را مدیریت و کنترل کند.


19ffca80 b155 4bd2 a05f 2623325e0487 خبر خاکستری

وی افزود: ثانیاً مجموع موارد گزارش شده از این بیماری در کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا و استرالیا در زمانی که با شما صحبت می کنم به 134 مورد رسیده است که اگر اشتباه نکنم این رقم می باشد. 64 مورد یا 68 مورد. «گزارش بیماری آنها تایید شده است.

یکی از اعضای کمیته علمی مبارزه با تاج و تخت تاکید کرد: اگرچه این بدان معنا نیست که چون آبله میمون به کشور ما نرسیده است، هیچ اقدامی برای پیشگیری از این بیماری انجام نخواهیم داد. برعکس باید به این بیماری نهایت توجه را داشته باشیم تا خدای ناکرده این بیماری نوپدید از طریق مسافران خارج از کشور وارد کشور شود. بنابراین باید در این زمینه هوشیار باشیم و ناآگاهانه مورد حمله این بیماری قرار نگیریم.

وی گفت: اما آبله در سراسر جهان آنقدر مهم بود که سازمان بهداشت جهانی امروز جلسه اضطراری برگزار کرد تا با برنامه ریزی هماهنگ از شیوع این ویروس جلوگیری کند. و فراگیر ارائه دهد.

fe942ea1 4cf4 4ebe 91cf a32cc7f15386 خبر خاکستری

فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: با این حال توصیه می کنم مردم تا زمانی که نگران نباشند هوشیار باشند و نگرانی از این بابت واقعاً غیر منطقی است. زیرا آبله در شدیدترین و شدیدترین موارد باعث مرگ نمی شود اما در شدیدترین موارد شیوع آن کمتر از 10 درصد مرگ و میرها خواهد بود. این بدان معناست که از هر 10 بیمار یک نفر ممکن است در خطر مرگ باشد. احتمالاً بیماری بسیار جدی است، در حالی که در شرایط خاص قابل درمان نیست، اما موارد دیگری نیز وجود دارد که خوشبختانه ما در کشور با این موارد مشکلی نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که مسئولان بهداشتی کشور چه اقداماتی برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور انجام دهند، گفت: مسئولان بهداشت و ایمنی باید اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از ورود ویروس از کشورهای دیگر به کشور انجام دهند. به عنوان مثال، پروازهای آفریقای مرکزی و جنوبی به این کشور باید به دقت بررسی و وسواس شود. این پروازها معمولا از طریق امارات وارد کشور می شوند.

7b8a3031 416e 45c2 a263 b5e072ce1d28 خبر خاکستری

آقایان ادامه دادند: باید مراقب کشورهای مبتلا به آبله میمون بود. به عنوان مثال در پرتغال که بیشترین موارد در اتحادیه اروپا وجود دارد، بنابراین کسانی که از پرتغال وارد این کشور می شوند باید آزمایش شوند. اگر علائم آبله مانند تهوع و تب دارند باید قرنطینه شوند تا مطمئن شوند که علائم آنها مربوط به آبله نیست. بنابراین باید جلسه ای تشکیل شود و برنامه های پیشگیرانه ای نوشته شود که حتی فردی با علائم مشکوک آبله میمون وارد کشور نشود.

آبله میمون بیماری نادری است و بر خلاف بیماری عروق کرونر که یک بیماری بسیار شایع و شایع بود، قدرت انتشار کمی دارد و مردم نباید دلشان را از دست بدهند، اما در عین حال هوشیار باشند و خدای ناکرده نخواهیم داشت. مشکل در این زمینه به همین دلیل با صدا وسیما به گفت وگو نشستیم تا برای آشنایی بهتر مردم با این بیماری و علائم آن، برنامه ای کامل درباره علائم و نشانه های آبله و روشنگری درباره این بیماری پخش کنیم.

این متخصص بیماری های گرمسیری ادامه داد: متاسفانه شبکه های اجتماعی با انتشار مطالب نادرست و بیان مطالب غیر واقعی مردم را می ترسانند. اگر مردم می خواهند به حقیقت دسترسی داشته باشند باید به منابع موثق مراجعه کنند.

c4808858 dec9 461f 8357 4f0b4f2b78c6 خبر خاکستری

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم باید اطلاعات مربوط به بیماری ها را از سایت ها و پایگاه های معتبر مانند سازمان بهداشت جهانی یا انجمن متخصصان بیماری های عفونی یا سازمان جهانی بهداشت دریافت کنند. حال اگر عده ای نیاز خود به اخبار را از شبکه های مجازی پر از تحریف و دروغ دریافت کنند، به نوعی تقلب کرده اند. بنابراین توصیه می کنم مردم همیشه قبل از هر بیماری خونسردی خود را حفظ کنند و سپس اخبار صحیح و موثق را دریافت کنند. زیرا اگر افراد از ویژگی های بیماری آگاهی نداشته باشند، نمی توانند به درستی با آن مقابله کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید