وزارت بهداشت: هیچ مورد قطعی آبله میمون در ایران شناسایی نشد/ هنوز واکسنی برای مقابله با این بیماری تهیه نشده است

وزارت بهداشت: هیچ مورد قطعی آبله میمون در ایران شناسایی نشد/ هنوز واکسنی برای مقابله با این بیماری تهیه نشده است

روز جدید بهزاد امیری رئیس گروه مدیریت بیماری های انتقالی بین انسان و دام وزارت بهداشت با اشاره به عدم شناسایی مورد تایید شده آبله میمون در کشور آخرین اقدامات مربوط به پیشگیری از این بیماری را تشریح کرد.

رئیس گروه مدیریت بیماری های انتقالی بین انسان و دام وزارت بهداشت با اشاره به عدم وجود مورد تایید شده آبله میمون در کشور، آخرین اقدامات مربوط به پیشگیری از این بیماری را تشریح کرد.

بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری های حیوانی به انسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اعلام وضعیت اورژانس بین المللی بهداشتی آبله میمون از سوی رئیس سازمان جهانی بهداشت در خصوص این واکسن گفت: برای این بیماری: با توجه به امکان تهیه و تحویل واکسن، با توجه به توصیه سازمان بهداشت جهانی، بر اساس ارزیابی فواید و مضرات، واکسیناسیون عمومی و گسترده علیه آبله میمون ضروری نیست و توصیه نمی شود.

وی افزود: بیماری آبله میمون با اقدامات بهداشت عمومی از جمله تشخیص و تشخیص به موقع موارد بیماری، ردیابی تماس، ایزوله و قرنطینه، مراقبت و درمان بیماران قابل کنترل است.

امیری تصریح کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، واکسیناسیون قبل از مواجهه فقط برای کارکنان بهداشتی و درمانی که در معرض خطر تماس و عفونت بالایی هستند، مانند پرسنل آزمایشگاهی که با ویروس های ارتوپاکس کار می کنند و آزمایش های تشخیصی آبله میمون و همچنین اپیدمی انجام می دهند، می باشد. اعضای تیم پاسخ توصیه شده

وی تاکید کرد: در کمیسیون ملی کشورمان بر این موضوع تاکید شد که در صورت نیاز اقدامات لازم برای خرید و تهیه واکسن آبله میمون به صورت محدود اجرا شود.

این مقام مسئول وزارت بهداشت یادآور شد: تا امروز هیچ مورد تایید شده آبله میمون در کشور مشاهده نشده است.

وی همچنین در رابطه با اقدامات وزارت بهداشت در راهپیمایی اربعین گفت: بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی برای کشورهایی مانند ایران که هیچ مورد تایید شده آبله میمون در آنها شناسایی نشده است، آموزش و اطلاع رسانی شود. به منظور جلوگیری و تقویت همکاری های بین بخشی و ارتقای سیستم مراقبت در پایگاه ورودی مرز تاکید می شود.

وی افزود: در گذرگاه های مرزی رسمی کشور مراکز بهداشتی درمانی مرزی داریم که توسط کارشناسان بهداشتی و درمانی آموزش های لازم را دیده اند. این کارشناسان علاوه بر آموزش و اطلاع رسانی به مسافران و بازدیدکنندگان، افراد مشکوک به آبله میمون را شناسایی کرده و در صورت محتمل بودن، برای انجام آزمایشات آزمایشگاهی نمونه برداری کرده و اقدامات مراقبتی لازم را در این زمینه انجام می دهند.

امیری گفت: قبل از شیوع امسال (2022)، تقریباً تمام موارد آبله میمون در انسان در خارج از آفریقا با سفرهای بین المللی به کشورهایی که این بیماری معمولاً در آنها یافت می شود یا از طریق حیوانات وارداتی مرتبط بود. شناسایی موارد تایید شده آبله میمون بدون ارتباط مستقیم با سفر به یک منطقه بومی معمول نیست. اولین موارد در این شیوع در اواسط می 2022 در انگلستان شناسایی شد. علت اصلی شیوع آبله میمون هنوز شناسایی نشده است. داده‌های اولیه توالی ژنوم از ویروس‌های ناشی از شیوع جهانی آبله میمون در کشورهای غیر بومی نشان می‌دهد که جهش‌های بیش از حد انتظار در ژنوم DNA وجود دارد و این نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد که ویروس در گردش در حال افزایش سازگاری انسان برای عفونت و انتقال بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید