احتمال ابتلا به آبله میمون منتفی نیست / نمونه مثبت آن هنوز اعلام نشده است


ساعت: 14:14
تاریخ انتشار: 1401/03/07
کد خبر: 1842086

رئیس اداره بیماریهای واگیر مرکز بهداشت یزد:

مینوسپر، رئیس واحد بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان یزد درباره موارد ادعایی آبله میمون در کشور گفت: دو مورد دیگر نیز در مرحله آزمایش هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، مژگان مینوسفر با اشاره به علائم آبله میمون و مراحل اولیه این بیماری گفت: در مراحل اولیه بیماری علائمی مانند تب، سردرد، درد عضلانی و بی حالی ظاهر می شود.

وی افزود: یک تا دو روز پس از شروع علائم در مراحل اولیه، جوش های پوستی مانند جوش و تاول های مایع روی صورت و سپس بدن ظاهر می شود.

رئیس واحد بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان با اشاره به تورم غدد لنفاوی و تفاوت درجه این علائم از بیمار به بیمار دیگر گفت: با توجه به اینکه در مراحل اولیه علائم تنفسی را مشاهده می کنیم. این بیماری یکی از راه های انتقال این بیماری تنفس است.

وزارت کره با اشاره به راه های انتقال آبله میمون گفت: در صورت بروز بثورات پوستی، تماس مستقیم یکی از راه های انتقال بیماری به انسان است.

وی ادامه داد: مایع داخل این بثورات عامل بیماری است و توصیه می شود در اماکن عمومی مانند استخرها و فرد بیمار بهبودی کامل وجود نداشته باشد و رعایت نکات بهداشتی به شدت رعایت شود.

رئیس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت منطقه با تاکید بر استفاده از ماسک و رعایت بهداشت تنفسی و فردی، محدود کردن تماس و فاصله نزدیک گفت: واکسن آبله 85 درصد در این بیماری موثر است، اما افراد نمی توانند به صورت داوطلبانه عمل کنند. هنوز نیاز به اطلاعات بیشتر و بررسی دارد.

وزارت کشور در خصوص شیوع این بیماری در کشور گفت: با توجه به پنهان بودن مراحل اولیه این بیماری، مشاهده نمونه های متعدد از بیماران در کشورهای اروپایی و حتی امارات و سهولت رفت و آمد بین کشورها نمی تواند قطعی باشد. خاطرنشان شد که پرونده های مرزی در حال حاضر تحت کنترل است.

وی با اشاره به موارد مشکوک مشاهده شده در کشور افزود: تاکنون نمونه مثبتی اعلام نشده است و از این موارد مشکوک نتیجه آزمایش 3 نفر منفی و دو نفر دیگر در مرحله آزمایش هستند.

گفتنی است برای انجام آزمایشات مربوط به این بیماری از مرکز مدیریت بهداشت و درمان استان نمونه های پوست گرفته و برای معاینه به پاستور ارسال می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید