نتیجه نمونه گیری از یک بیمار مشکوک به آبله میمون در قزوین منفی بود

وی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات در حال حاضر 9 نمونه آبله در کشور گرفته شده که نتیجه آن منفی است و تا به امروز هیچ مورد مثبتی در کشور ثبت نشده است.

رئیس گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در حال حاضر 30 کشور جهان به آبله میمون مبتلا هستند که تعداد مبتلایان به این بیماری به 300 نفر رسیده است. دو مورد در منطقه و جنوب شرق آسیا در سنگاپور و رژیم اشغالگر قدس گزارش شده است و هیچ گزارش مثبتی در سایر کشورهای منطقه گزارش نشده است.

آبله یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است

فیض اللهی خاطرنشان کرد: مردم نباید زیاد نگران باشند، بلکه باید تمامی موازین بهداشتی از جمله بهداشت فردی، فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و سیستم تهویه در اماکن عمومی را رعایت کنند.

وی گفت: این ویروس یک بیماری شایع در انسان و حیوان است و از طریق حیوانات از طریق گاز گرفتن، خراشیدن و تماس مستقیم با مایعات بدن یا مدفوع حیوانات منتقل می شود که بیشتر از طریق میمون ها منتقل می شود.

این مقام مسئول اذعان داشت: اگر آبله میمون وارد بدن انسان شود، از طریق قطرات تنفسی و تماس پوستی به فرد دیگری منتقل می شود.

فیض الهی ادامه داد: افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف، بهداشت نامناسب، سفر به کشورهای محلی مبتلا به آبله میمون هستند و پرسنل بهداشتی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرخک هستند.

وی گفت: تب، سردرد، درد عضلانی و بدن، ضعف شدید ناشی از علائم شایع و بثورات پوستی و تورم غدد لنفاوی از جمله علائم خاص آبله میمون است.

هیچ موردی از سالک در قزوین شناسایی نشده است

رئیس گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: این نوع بیماری بدخیمی نیست و خفیف‌تر از آبله قبلی است. دوره کمون بین 6 تا 13 روز است، افرادی که سابقه سفر به کشورهای زادگاه آبله میمون دارند باید به مدت سه هفته تحت مراقبت قرار گیرند.

فیض اللهی مرگ و میر ناشی از آبله میمون را بین 3 تا 6 درصد عنوان کرد و اذعان داشت: آبله میمون درمان علّی و قطعی ندارد و عوارض آن مانند تب و بدن درد کنترل می شود.

وی با اشاره به شیوع بیماری سالک در استان قزوین گفت: امسال شیوع این بیماری در استان نداشته ایم. البته یکی دو مورد غیربومی در سال گذشته گزارش شده و چرخه انتقال ایجاد نشده است.

این کارمند با اشاره به شایع ترین بیماری ها در فصل گرما گفت: بیماری های گوارشی مانند اسهال خونی، مسمومیت های غذایی ناشی از نگهداری نامناسب مواد غذایی و وبا از جمله بیماری های این فصل در صورت عدم رعایت توصیه های بهداشتی است.

فیض اللهی ادامه داد: در حال حاضر Omicron همچنان سویه غالب ویروس کرون است که امیدواریم سویه جدیدی از این ویروس شکل نگیرد اما نگرانی هایی وجود دارد و ممکن است تعداد مبتلایان افزایش یابد.

وی افزود: بسیاری از افراد هنوز دوز اضافی از واکسن به ویژه نوع 3 دریافت نکرده اند و همه افراد در گروه سنی 5 تا 11 سال از سطح ایمنی قابل قبولی برخوردار نیستند زیرا پوشش واکسن در این افراد زیر 20 درصد است. گفت.

بیش از 50 نفر در بیمارستان های قزوین بستری شده اند

وی گفت: نگرانی دیگر، تکامل تدریجی ویروس ها بر اساس ماهیت آنها است. در حال حاضر تاج در کشور منحل نشده است و باید تمام زیرساخت های لازم برای این امر مهیا باشد.

فیض الهی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 50 بیمار عروق کرونر در بیمارستان های استان قزوین بستری هستند و این نشان دهنده وجود این بیماری است. اگر سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف شده یا مشکلات عمده ای داشته باشد، ویروس تاج در صورت رشد می تواند به هر جهتی جهش پیدا کند.

وی گفت: نگرانی سوم این است که اگر در شرایط فعلی زیرساخت های لازم مانند واکسیناسیون را فراهم نکنیم، قطعا با پایان فصل تابستان، ویروس های تنفسی موج های فزاینده ای از خود نشان خواهند داد.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: مدیران در مکان های مختلف باید زیرساخت ها را فراهم کنند و فرهنگ عمومی واکسیناسیون و استفاده از ماسک باید به قوت خود باقی بماند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید