291 آزمایش آبله میمون در کشور انجام شد / تست زن اهوازی مثبت و 290 مورد دیگر منفی بود


ساعت: 16:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۸
کد خبر: 1890981

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به علائم و راه های انتقال آبله میمون گفت: در فازی که در آن قرار داریم باید امکانات مراقبت اولیه، ردیابی تماس و تشخیص وجود داشته باشد و نداریم. مشکلات در این موارد و در زمینه کیت ها و سوالات تشخیصی. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به شناسایی اولین مورد مثبت تایید شده آبله میمون در کشور به ایسنا گفت: به طور کلی اولین موارد ابتلا به آبله میمون ها از سال 70 شناسایی شده است. د. قبل از اپیدمی اخیر که عمدتاً در کشورهای آمریکایی و اروپایی شیوع پیدا کرد و مواردی که به ندرت یافت می شد افرادی بودند که سابقه سفر به آفریقا داشتند، این بیماری در کشورهای آفریقایی مانند نیجریه و سایر کشورهای آفریقایی مشاهده می شد. تفاوت شیوع اخیر این است که ما شاهد این بیماری در افرادی هستیم که اساساً سابقه سفر به آفریقا ندارند، به این معنا که انتقال انسان به انسان در قاره اروپا و قاره آمریکا اتفاق افتاده است.

وی افزود: آبله میمونی که اخیراً ایجاد شده است از نظر تظاهرات بیماری و شکل بیماری تفاوت های زیادی دارد. بنابراین تعداد ضایعات در مورد معمول آبله میمون که قبلاً رخ داده است، متعدد و بسیار زیاد است. در حالی که در موارد اخیر ممکن است ضایعات بسیار کمی ببینیم و ممکن است یک یا دو مورد جوش مانند ببینیم، در حالی که از نظر بالینی آبله میمون است.

رئیس مرکز کنترل بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: در اپیدمی فعلی آبله میمون بیش از 30 هزار مورد در کشورهای جهان گزارش شده است که از این تعداد حدود 15 هزار مورد در آمریکا و حدود 15 تا 16 هزار مورد است. در کشورهای مختلف تایید شده است. بیش از 80 کشور این بیماری را گزارش کرده اند. تاکنون 35 مورد آبله میمون در کشورهای منطقه امرو و موارد آبله میمون در کشورهای اطراف ما نیز به ثبت رسیده است.

وی درباره شناسایی اولین مورد بیماری آبله میمون در کشور که 4 مردادماه اعلام شد، گفت: در حال حاضر آن را یک مورد وارداتی می دانیم. در عین حال موارد تایید شده آزمایشگاهی را گزارش می کنیم. تاکنون موردی که آزمایشگاهی تایید کرده‌ایم زنی است که از همسرش به این بیماری مبتلا شده و همسرش به کانادا سفر کرده است. بنابراین مورد تایید شده ما در کشور آبله میمون است.


آبله میمون چگونه پخش می شود

آراشی در مورد نحوه انتشار آبله میمون گفت: شیوع آن مانند کرونا و سایر بیماری های ویروسی نیست، بلکه انتقال آن بیشتر از طریق تماس نزدیک است. مخصوصاً زمانی که ضایعات در دست، صورت و … مشاهده می شود، انتقال تماس مستقیم داریم. ممکن است دو تا چهار هفته طول بکشد تا علائم و ضایعات بهبود یافته و ناپدید شوند. لازم به ذکر است که انتقال بیماری در دوره کمون آبله میمون اتفاق نمی افتد. آبله میمون را نباید با بیماری هایی مانند کرونا مقایسه کرد.

وی افزود: راه های انتقال بیماری آبله میمون تماس نزدیک است و تماس بسیار نزدیک باعث انتقال بیماری می شود. به عنوان زن و شوهر که در پرونده ای که اخیراً در کشور شناسایی شد، همینطور بود. یا تماس با ضایعات پوستی فرد مبتلا که ترشح دارد یا در حالت آسیب دیده است. تماس جنسی و ترشحات ناشی از تماس نزدیک و تماس تنفسی نزدیک و طولانی نیز از جمله راه های انتقال آبله میمون است. البته این بیماری در دوره کمون منتقل نشد. بنابراین، انتقال زمانی صورت می گیرد که ضایعات ایجاد شوند.

عرشی با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری بسیار پایین است و معمولاً همه موارد بهبود می یابند، گفت: کمتر از یک تا سه درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری گزارش می شود و عمدتاً در افرادی است که از نظر ایمنی مشکل دارند. در عین حال، درمان خاصی برای آبله میمون وجود ندارد. زیرا ضایعات خود ترمیم می شوند. توصیه می کنیم در صورت ابتلا به این بیماری، با نظر پزشک در منزل خود قرنطینه شود، تماس خود را با اطرافیان به حداقل برسانند و دو تا سه هفته استراحت کنند تا این ضایعات از بین بروند.

وی تاکید کرد: اگر مردم به ویژه کسانی که به خارج از کشور می روند، مسائل اولیه بهداشتی را رعایت کنند کمک زیادی می کند. زیرا آبله میمون خیلی مسری نیست. از سوی دیگر، برای افرادی که به کشورهای درگیر به این بیماری، به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی سفر می کنند، بسیار مهم است که علائمی مانند تب، بدن درد، کمردرد، تورم غدد لنفاوی و غیره را ظرف 21 روز پس از ابتلا به این بیماری مشاهده کنند. بازگشت. .n. و اگر بعد از آن ضایعات پوستی داشتند به مراکز بهداشتی و درمانی یا پزشک مراجعه کنند. لازم به ذکر است که بثورات پوستی دو تا سه روز پس از اولین علائم ظاهر می شود.

آرشی با بیان اینکه هر گونه ضایعه پوستی همراه با تب و … لزوماً آبله میمون نیست و مشکوک تلقی می شود، گفت: ممکن است به هر تعداد تشخیص داده شود مانند آبله مرغان، سرخک و …. در صورت رد این تشخیص‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی نمونه‌های ویژه‌ای گرفته و برای تایید و پیگیری ارسال می‌کنند. لذا افرادی که به خصوص به کشورهای مبتلا به این بیماری مسافرت و بازگشته اند باید این موضوع را اعلام کنند تا با نظام سلامت کشور تدابیری اتخاذ شود تا مشکلی برای دیگران پیش نیاید.


تشخیص آبله میمون در ایران

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره تشخیص بیماری آبله میمون و وضعیت پایگاه های تشخیصی این بیماری در کشور گفت: از نظر تشخیصی مشکل خاصی در کشور نداریم. . همه آزمایش ها در قطب های مختلف انجام می شود، حدود 13 قطب آزمایشگاهی داریم و آزمایشگاه پاستور هم وجود دارد. در همه شهرها مراکز مشخصی برای بیماری کرونا از پیش تایید شده وجود دارد و در صورت داشتن ضایعات پوستی و سابقه سفر به کشورهای مذکور باید به پزشک یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند. که در صورت نیاز به مراکز بهداشتی درمانی هدایت شده و در مراکز تعیین شده ما نمونه برداری و به قطب های آزمایشگاهی ارسال می شود.


انجام 291 بررسی بیماری آبله میمون در کشور. بیشتر

989b8faa e4fd 47e3 8e31 21bd08bdef65 خبر خاکستری

آرشی بیان کرد: تاکنون تعداد آزمایشات انجام شده برای آبله میمون در کشور 291 مورد است که این تعداد آزمایش مشکوک را به آزمایشگاه های ما ارسال کرده بودند که یکی از آنها مربوط به قطب اهواز است و در انستیتو پاستور نیز تایید شد. مثبت و بقیه منفی در نظر گرفته شد. بنابراین از 291 مورد مشکوک ارسال شده به ما، یک مورد مثبت اعلام شد. روش های مختلفی برای آزمایش آبله میمون وجود دارد که یکی از آنها آزمایش PCR ویروسی است. البته در نهایت برای تایید، توالی یابی ژنتیکی نیز انجام می شود تا نتیجه نهایی شود. تحقیقات اولیه برای آبله میمون در همه قطب ها انجام می شود، اما توالی یابی توسط انستیتو پاستور انجام می شود.


آیا واکسیناسیون آبله لازم است؟

وی در خصوص وضعیت تهیه واکسن آبله برای مقابله با آبله میمون گفت: هنوز برای آن بحث ها زود است. نکته ای که اخیراً مطرح شده این است که اگر واکسن آبله در چند روز اول پس از کشف ضایعات تزریق شود، ممکن است برخی از علائم را برطرف کند، اما لزومی ندارد که واکسن آبله در همه کشورها موجود باشد. در کشورهای اروپایی و آمریکایی به صورت محدود برای گروه های خاصی که در معرض تعداد زیادی از این بیماران هستند، تحت شرایط خاص تجویز می شود. فواید و مضرات تزریق این واکسن باید مشخص شود. ما الان در مرحله ای نیستیم که بگوییم واکسن این بیماری را تهیه می کنیم. چون نه اپیدمی و نه تعداد مبتلایان آنقدر زیاد نیست و حتی در کشورهایی که شیوع آن زیاد است نمی توان از واکسیناسیون روتین و غیره صحبت کرد. واکسیناسیون آبله در هیچ کشوری جهانی نیست و ممکن است تحت شرایط خاصی برای گروه های در معرض یا مراکز خاصی تجویز شود. مهم است که مراقبت های اولیه را انجام دهید تا کسی مبتلا نشود.

عرشی با بیان اینکه در فازی که در آن قرار داریم باید امکاناتی برای کمک های اولیه و تشخیص و ردیابی تماس وجود داشته باشد، گفت: بر این اساس در حوزه کیت و مسائل تشخیصی مشکل خاصی نداریم.

وی در خصوص توانایی آبله میمون برای تبدیل شدن به یک بیماری همه گیر مانند کرونا گفت: در شرایط فعلی مشکلی نیست و اصولاً از نظر ما بیماری خطرناکی محسوب نمی شود. با این حال، انجام تمام اقدامات لازم که اصلی ترین آن اطلاع رسانی و اطلاع رسانی به مردم و اعلام نحوه مراقبت است، حائز اهمیت است. تاکید می کنم کسانی که به کشورهای مبتلا به آبله میمون سفر کرده اند و در صورت مشاهده علائم و ضایعاتی از جمله تب، سردرد، کمردرد، تورم غدد لنفاوی، خستگی و سپس ضایعات، تا 21 روز پس از ورود به کشور باز می گردند. پوست حتما به پزشک مراجعه کنید

f2847067 0c74 4613 80de 3b54088cbc8f خبر خاکستری

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در عین حال قبلاً اعلام کرده‌ایم که افرادی که وارد کشور می‌شوند و همزمان بیمار هستند و ضایعات پوستی دارند می‌توانند سریعاً به مراکز ما در فرودگاه‌ها مراجعه کنند. و غیره ورود ما از این کشورهای خاص در چند حوزه است، از نظر مرزهای زمینی مشکلی نداریم. زیرا درگیری های این بیماری در اطراف ما زیاد نیست. مراقبت های مرزی ما نیز از طریق پرسنل بهداشتی در تمامی مرزها که بر اساس شرایط عمل می کنند مستقر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید