توصیه های پزشک برای رعایت پروتکل های بهداشتی در برابر آبله میمون

توصیه های پزشک برای رعایت پروتکل های بهداشتی در برابر آبله میمون

روز جدید یک متخصص پوست گفت که این بیماری اولین بار در سال 1958 در یک مرکز تحقیقاتی که میمون ها را پرورش می دهد مشاهده شد و به همین دلیل به آن آبله میمون می گویند. همچنین در سال 1970 در جمهوری دموکراتیک کنگو به ثبت رسید.

دکتر مونا شبیری افزود: این بیماری بیشتر در آفریقا دیده می شود و افرادی که به آفریقا سفر کرده و یا حیواناتی را از این منطقه وارد کرده اند باعث سرایت آن به سایر نقاط جهان شده است.

دکتر شبیری با بیان علائم آبله میمون گفت: تب، سردرد، دردهای عضلانی، کمردرد، تورم غدد لنفاوی، لرز و ضعف از علائم این بیماری است. یک تا سه روز و گاهی بیشتر پس از شروع تب، بیمار دچار علائم پوستی می شود که اغلب از صورت شروع می شود و به بقیه بدن گسترش می یابد. در نتیجه ضایعات پوستی پر از آب روی پوست ایجاد می شود که بهبودی بین 2 تا 4 هفته طول می کشد.

وی گفت: آبله میمون از مادر به جنین منتقل می شود و با خاراندن حیوان آلوده قابل انتقال است. این بیماری می تواند از طریق تماس مستقیم با مایعات یا زخم های روی بدن، لباس فرد مبتلا و رفتارهای جنسی پرخطر به افراد دیگر سرایت کند.

وی درباره تفاوت آبله با آبله میمون گفت: آبله میمون با تورم غدد لنفاوی همراه است و دوره کمون آن 7 تا 14 روز است که بین 5 تا 21 روز طول می کشد.

وی ادامه داد: تشخیص این بیماری با آزمایش PCR انجام می شود. این بیماری مجاری تنفسی، مغز، دستگاه گوارش، چشم ها و اندام تناسلی را درگیر می کند. افراد مسن، کودکان، افراد با ایمنی پایین، بیماران سرطانی و زنان باردار بیشتر در معرض بیماری هستند.

این پزشک یادآور شد: رعایت توصیه های بهداشتی همیشه راهی برای پیشگیری از بیماری است. در آبله استفاده از دستکش، ماسک، شستن دست ها و رعایت پروتکل های قدیمی بهداشتی نیز توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید