رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسن محافظ مضاعف در برابر امیکرون / نرمالیزاسیون ممنوع!

ساعت: 18:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۸
کد خبر: 1793412

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:

قاسم اویس گفت: مردم فکر نکنند که چون واکسینه شده‌اند همه چیز تمام می‌شود و عادی‌سازی می‌شود، زیرا متأسفانه مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، از ماسک استفاده نمی‌کنند و فاصله خود را حفظ می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کاسم اویس در گفت و گو با خبرنگار بلاغ در خصوص ویروس آمیکرون اظهار داشت: نزدیک به دو سال است که مازندرانی ها دوئل سختی را با مهمان ناخوانده ای به نام کووید 19 آغاز کرده اند.

وی افزود: ویروسی که زندگی همه را مختل می کند و برای ریشه کنی آن عزم ملی و همگانی می طلبد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تاکنون 5 حمله سنگین از تاج را با تمام توان مقابله کرده ایم و خطر موج ششم به نام Omicron باعث نگرانی مردم شده است. ساکنان استان “

این مقام مسئول ادامه داد: اما با درایت مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، استان ما یکی از استان های پیشرو در زمینه واکسیناسیون است و تعداد زیادی از مردم واکسینه شده اند. اما باید اذعان داشت که به عنوان یک اصل کلی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از همه لحاظ مؤثر است و بنابراین ارزان‌ترین و مؤثرترین موضوع، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

اویس تاکید کرد: اکنون که مبارزه با این ویروس جدی‌تر از همیشه در حال انجام است و شرایط این جنگ به نفع مردم استان شکست خورده است، همه ما باید با پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه و متعهد به این شرایط بپیوندیم. بیایید سعی کنیم در این پیروزی سهیم باشیم.

* Omicron عفونت بسیار بالایی دارد

وی گفت: اگرچه اکنون که اخباری از انتشار سویه جدید تاج در برخی از کشورهای جهان خبر می دهد، در حال حاضر اطلاعات کافی در مورد شدت جهش جدید در این ویروس وجود ندارد. اما قطعا طبق ارزیابی های اعلام شده از سوی کشورهای شرکت کننده، این امر نشان دهنده بسیار مسری بودن آن است و یکی از ویژگی های آن این است که شامل بو و طعم نمی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده توسط کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تمامی امکانات و نیروهای واکسیناسیون همچنان آماده و برنامه ریزی در استان برای سومین تزریق واکسن است. به شدت تاکید می شود. . گرفته است.

اگرچه واکسیناسیون خطر انتقال سویه جدید ویروس Omicron را کاهش می‌دهد، کارشناسان می‌گویند که حتی مقاوم‌ترین جهش‌های تاج در برابر پروتکل‌های بهداشتی بعید است که گسترش یافته و همه‌گیر شوند.

* دوز تقویت کننده واکسن کرونا چقدر است؟

اووز در مورد سومین نوبت واکسن گفت: دوز ریباستر واکسن کراون در واقع سومین دوز است که به بهبود و تثبیت ایمنی دو دوز قبلی در افرادی که قبلاً دو دوز واکسن کراون را دریافت کرده اند کمک می کند. «البته دوز سوم واکسن کرونا به حفظ حفاظت طولانی مدت و مصونیت در برابر بیماری شدید کووید 19 کمک می کند.

وی گفت: افزایش دوز واکسن تاج باعث تکثیر سلول های B می شود که آنتی بادی تولید می کنند و دوباره ایمنی را تقویت می کنند. اگرچه تعداد آنها با گذشت زمان در حال کاهش است، مجموعه سلول‌های ایمنی اکنون افزایش می‌یابد، به این معنی که مصونیت ناشی از دوز سوم واکسن کرونا منجر به پاسخ سریع‌تر و قوی‌تر دفعه بعد که با ویروس و سیستم ایمنی مبارزه می‌کنید، بیشتر می‌شود. .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه واکسینه شده نسبت به کسانی که واکسن نزده اند ایمن تر هستند، خاطرنشان کرد: وی افزود: بررسی‌ها در دنیا و ایران نشان می‌دهد افرادی که واکسینه شده‌اند نسبت به کسانی که واکسینه نشده‌اند بسیار ایمن‌تر هستند و میزان بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر واکسینه نشده بسیار بیشتر از کسانی است که واکسینه شده‌اند. ; بنابراین واکسیناسیون با پوشش بالا توصیه می شود همچنین مطالعات نشان می دهد تزریق واکسن عروق کرونر در کنار پروتکل های بهداشتی یکی از مهم ترین روش ها برای کاهش بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونر قلب است.

* لزوم رعایت جدی تر پروتکل های بهداشتی

این مقام مسئول هشدار داد: اینکه فکر کنیم علیرغم همه اقداماتی که انجام می دهیم به دست ما نمی رسد دور از ذهن است و احتمال درگیری در کشور ما زیاد است. بنابراین، رعایت جدی‌تر پروتکل‌های بهداشتی مورد نیاز است.

* بیان عادی ممنوع!

اویس تاکید کرد: مردم فکر نکنند چون واکسینه شده‌اند همه چیز تمام می‌شود و عادی‌سازی می‌شود، زیرا متأسفانه مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، از ماسک استفاده نمی‌کنند و فاصله را حفظ می‌کنند. قطعاً واکسیناسیون از شدت مرگ و میر می کاهد، بنابراین باید به سمتی برویم که اگر واکسنی برای کودکان بالای 3 سال در دنیا وجود دارد، وارد کنیم و اقدام کنیم، به پوشش 80 درصدی بسنده نکنیم، بلکه نیاز داریم. واکسیناسیون تا حدود 100 درصد

* Omicron چیست؟

Omicron، یک سویه جدید از ویروس کرونا، در آفریقای جنوبی شناسایی شده است و مقامات می گویند که یک سویه بسیار نگران کننده است. سویه جدید، با نام اولیه B، 1.1.529، توسط سازمان بهداشت جهانی Omicron نامگذاری شد.

مانند گذشته و نسخه‌های قبلی، نگرانی‌هایی وجود دارد که این نوع کرونا ممکن است منجر به شیوع بیماری در بسیاری از کشورها شود و سیستم‌های بهداشتی را تحت فشار قرار دهد و احتمالاً ایمنی واکسن‌ها را دور بزند.

* اطلاعات اولیه در مورد نسخه جدید آمیکرون

موارد تایید شده یا مشکوک ویروس جدید تاکنون در آفریقای جنوبی، بوتسوانا، هنگ کنگ و چندین کشور دیگر گزارش شده است و برخی کشورها محدودیت هایی را برای سفرهای هوایی از این مناطق اعمال کرده اند. انگلستان این گزینه را در لیست گزینه های در نظر گرفته شده در نظر گرفته است.

آنچه این گزینه را نگران می کند وجود چندین جهش مختلف است. بیش از 30 جهش در پروتئین سنبله گزارش شده است، که بیش از دو برابر تعداد جهش ها در واریانت دلتا است. برخی از این جهش‌ها قدیمی هستند و در انواع قبلی مانند آلفا، بتا، گاما و دلتا گزارش شده‌اند و برخی جدید هستند و ارتباطی با پروتئین اسپایک ندارند.

هنوز اطلاعات کمی در مورد نوع ویروس کرونا وجود دارد و تحقیقات بیشتری در مورد این گزینه مورد نیاز است. این نوع جهش ها در انواع قبلی منجر به افزایش سطح انتقال ویروس، عفونت و فرار از سیستم ایمنی شده است. این جهش ها همچنین می توانند آنها را در برابر درمان با آنتی بادی های مونوکلونال مقاوم تر و در برابر آنتی بادی های خنثی کننده مقاوم کنند.

تاثیر نسخه جدید Omicron بر اثربخشی واکسن

نمونه کوچکی از موارد نوع جدید omicron نشان می دهد که اکثر موارد توسط افراد واکسینه نشده بستری می شوند که ممکن است نشانه خوبی باشد که واکسن همچنان محافظت می کند.
لازم به ذکر است که رفتار ویروس را نمی توان با مطالعه جداگانه جهش ها تعیین کرد و برای ارزیابی خطر واقعی آن به مطالعات آزمایشگاهی و بالینی اضافی نیاز است.

نگرانی‌ها در مورد کاهش اثربخشی واکسن‌های بیماری عروق کرونر قلب با ظهور دلتا افزایش می‌یابد، اما واکسن‌ها همچنان در پیشگیری از بیماری‌های عروق کرونر قلب مؤثر بوده و محافظت عالی در برابر بیماری‌های شدید و بستری شدن در بیمارستان در طول بیماری عروق کرونر قلب را ارائه می‌کنند.

دو نگرانی که نیاز به دوز سوم واکسن تاج را افزایش می دهد

علاوه بر برخی مطالعات و آماری که نشان می‌دهد با گذشت زمان و پس از گذشت چندین ماه، ایمنی بدن نسبت به واکسن کاهش می‌یابد، دو نگرانی جدی در مورد استفاده از دوز سوم واکسن کرونا مطرح شده است:

ظهور گونه‌های جدید (انواع) ویروس کرونا، مانند دلتا، که ممکن است واکسن‌ها در برابر آن‌ها مؤثرتر و قوی‌تر باشند.

پاسخ ایمنی ضعیف تر به واکسن ها در جمعیت های خاص و آسیب پذیر مانند افراد مسن، افراد مبتلا به نقص ایمنی یا افسردگی و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مزمن مانند سرطان و دیابت.

* اولین ورود اومیکرون از امارات به ایران

البته امروز دکتر کمال حیدری معاون وزیر بهداشت در گفتگویی از شناسایی سویه آمیکرون کرونا در ایران خبر داد.

وی گفت: با گذشت سه هفته از ابراز نگرانی سازمان بهداشت جهانی در مورد سویه آمیکرون که از آفریقای جنوبی شروع شد و سپس به اروپا رسید، امروز پس از 85 کشور، شناسایی سویه آمیکرون مثبت توسط آزمایشگاه مرجع خود را نیز تایید کردیم. .

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: فرد شناسایی شده آمیکرون میانسال است که از امارات وارد ایران شده و ساکن تهران است. پس از شناسایی، اقدامات لازم برای قرنطینه فرد و اطرافیان انجام شد و در مراحل بعدی با خسارات جزئی می توان وضعیت را رد کرد.

راه مقابله با ویروس امیکرون چیست؟

مواردی از واریانت اومیکرون در کشورهای مختلف شناسایی شده است و با توجه به انتقال زیاد این نوع جهش نگرانی هایی وجود دارد و مطالعات مختلف نشان می دهد که در کشورهای آفریقایی میزان واکسیناسیون بسیار پایین و زیر 40 درصد است البته این جهش در آنجا رخ می دهد. چندین جهش در تاج وجود دارد و ممکن است بیش از 50 گونه جهش وجود داشته باشد که منجر به جهش omicron شده است.

در حال حاضر برخی از کشورهای اروپایی محدودیت های مرزی را اعمال کرده اند و این موارد در کمیته علمی بررسی شده و تاکید بر افزایش پوشش واکسیناسیون، لزوم رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی و مصرف بیش از حد یا تزریق یادآوری شده است.

مهم‌ترین راه مقابله با انواع جدید این ویروس مانند امیکرون، واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها در گذرگاه‌های مرزی کشورها به‌ویژه کشورهای تجارت‌کننده با کشورهای آفریقایی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید