تصمیم افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی با شرایط کشور همخوانی دارد/ مخالفان باید به جای لابی سیاسی استدلال کنند.

ساعت: 11:09
تاریخ انتشار: 14/09/09
کد خبر: 1788124

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مصوبه افزایش پذیرش پزشکی با شرایط کشور منطبق است، گفت: مخالفان این مصوبه به جای فشار سیاسی و لابی گری، بحث کنند.

علی هزریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; وی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین کمیته بهداشت و درمان مجلس، دو نهاد تصمیم‌گیری هستند که مدعی اداره نظام سلامت کشور هستند، اما به‌طور رقت‌انگیز به‌جای ارائه راه‌حل عملی برای این مشکل. . . کمبود پزشک در نامه ای به رئیس جمهور و به یک اتحادیه می رسد.

علی هزریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اخیرا بحث افزایش ظرفیت پذیرش دارو در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است، گفت: این موضوع در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است. این بسیار ضروری است.

وی افزود: در واکنش به اقدامات خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت پذیرش دارو، برخی افراد و اتحادیه ها نامه ای به رئیس جمهور ارسال کردند که به جای پیشنهاد راهکار برای کمبود پزشک، به دنبال راه حلی برای رفع کمبود پزشک هستند. تصمیم برای افزایش ظرفیت را حذف کنید.

سخنگوی کمیسیون اصول مجلس خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دو نهاد تصمیم گیری هستند که مدعی اداره نظام سلامت کشور هستند اما در عوض راهکار عملی ارائه نمی کنند. برای رفع کمبود پزشک نامه خطاب به رئیس جمهور در تضاد منافع قرار گرفت و به یک نهاد صنفی تقلیل یافت و از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست تا تصمیم خود برای افزایش ظرفیت را پس بگیرد.

هزریان گفت: امضاکنندگان نامه خطاب به رئیس جمهور مدعی شده اند که ظرفیت پذیرش در چند سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است، اما به نظر می رسد فراموش کرده اند که ظرف 15 سال از سال 68 تا 83 و بعد از آن، ظرفیت پذیرش 15 درصد کاهش داشته است که این افزایش افزایش یافته است. اندکی. البته بعید می دانم دکتر عین اللهی این اتفاق را فراموش کرده باشد، زیرا 11 سال از این دوران در زمان دبیری ایشان در شورای گسترش دانشگاه علوم پزشکی رخ داد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرات، اسلام شهر و پردیس در مجلس یازدهم گفت: رفع نیازهای درمانی کشور، پاسخگویی به سالمندی جمعیت و همچنین توسعه گردشگری سلامت در کشور مورد توجه قرار نمی گیرد.

هزریان ضمن نادرست خواندن زیرساخت‌های آموزشی برای افزایش ظرفیت پذیرش پزشکان، گفت: این گفته در حالی است که دانشکده‌های پزشکی در سال‌هایی که امکانات بسیار محدود بود تعداد بیشتری از دانشجویان پذیرش می‌شد، اما جالب است که اکنون با افزایش تعداد دانشکده‌ها، بیمارستان‌ها. و تخت بیمارستان مدعی است که امکاناتی برای افزایش ظرفیت پذیرش وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه نکته دیگری که در نامه به رئیس جمهور به آن اشاره شده هدف رسیدن به 18 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر است، در حالی که میانگین سرانه پزشک در منطقه در سال 2018 حدود 23 پزشک سرانه است. 10000 نفر هستند و این میانگین بین 30 تا 50 پزشک در کشورهای پیشرو است. در این شرایط حتی اگر در روند فعلی به 18 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر برسیم، باز هم از کشورهای منطقه عقب هستیم که با اسناد فوق مغایرت دارد.

وی در پایان با تاکید بر انتقاد از فشارهای سیاسی برای حذف افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی از دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: امضاکنندگان نامه به رئیس جمهور باید در صورت مخالفت دلایل کارشناسی و علمی با افزایش ظرفیت پاسخ دهند. ظرفیت، چرا اجازه نمی دهیم طرح در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود. متأسفانه فشارهای سیاسی و نامه نگاری های مداوم اتحادیه ها نشان دهنده این واقعیت است که اپوزیسیون پشتوانه کارشناسی ندارد و تنها به دلیل ترس از به خطر انداختن منافع عده ای معدود است.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید