میزان پذیرش رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کنکور ۱۴۰۳ مشخص شد

به گزارش خبرگزاری موج


دکتر ابوالفضل باقری فرد، استادیار گروه آموزشی وزارت بهداشت در نامه ای خطاب به معاونان دانشگاه های علمی پزشکی سوال ظرفیت رشته های پزشکی و دندانی وی از برگزاری کنکور 1403 به همراه تعهد خدمت پذیرفته شدگان این دو رشته خبر داد.

در این نامه آمده است: همانطور که از شما خواسته شده است، وزارت بهداشت و درمان مطابق با اجرای قانون اصلاح بند 3 قانون ایجاد عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو مصوب 1392 در کد ملی شرکت می کند. آزمون رشته های جداگانه تحت عنوان سهمیه داوطلبان بومی استان با شرط تعهد از سال 1392 خدمت سه برابر طول دوره آموزشی پذیرفته و در اصلاحیه قانون فوق مصوب 1401 مبلغ تعهد کلیه آزمودنی ها تا یک و نیم برابر مدت زمان مطالعه کاهش یافت.

ضمناً از سال 1401 پس از ماده واحده افزایش ظرفیت رشته های پزشکی و دندانپزشکی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجدداً در کد رشته های انفرادی تحت عنوان سهمیه ایثارگران بومی با الزام پذیرفته شد. برای خدمت یک و نیم طول دوره آموزشی.

از آنجایی که رسالت وزارت بهداشت، رفع نیاز جامعه به خدمات بهداشتی و حفظ کیفیت آموزش علوم پزشکی به منظور تامین سلامت جامعه است، موارد زیر را به اطلاع دانشگاه می رساند:

به تخصیص ظرفیت به دانشجویان محلی متعهد به خدمت در پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ادامه دهید

الف) با توجه به اجرای قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو مصوب شورای اسلامی در آزمون سراسری سال 1403، توزیع ظرفیت دانشجویان بومی متعهد به خدمت در مقطع دکتری عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و. داروخانه) ) بر اساس مصوبه مذکور اقدام خواهد شد.

از آنجایی که مشمولان نامبرده تا پایان نیمی از مدت تعهد مجاز به ادامه تحصیل نیستند، هرگونه عدم بکارگیری فارغ التحصیلان واجد شرایط در مناطق کم برخوردار و کم برخوردار، ادامه تحصیل را با چالش مواجه کرده و اعتراض فارغ التحصیلان را در پی خواهد داشت.

ظرفیت گروه پزشکی 13824 نفر و گروه دندانپزشکی 2660 نفر با کنکور 1403 نفر می باشد.

ب) بر اساس تنها ماده افزایش ظرفیت رشته های پزشکی و دندانپزشکی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سال 1403، 20 درصد به ظرفیت رشته های فوق (پزشکی و دندانپزشکی) در سال 1402 اضافه می شود. بر اساس جدول تعیین شده، ظرفیت گروه “پزشکی” 13824 نفر است و 2660 نفر در گروه “دندانپزشکی” منصوب می شوند.

بر اساس تفسیر این مصوبه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع خدمت اجباری به صورت تجمعی است، بنابراین تعداد مشمولان خدمت در رشته پزشکی 5824 نفر (42 درصد ظرفیت کل) می باشد. رشته دندانپزشکی 910 نفر (34 درصد ظرفیت کل) به صورت کد جداگانه تعریف می شود.

با توجه به عناصر مشخص شده، لازم است:

1- دانشگاه علوم پزشکی به منظور حفظ و تضمین کیفیت آموزشی باید نسبت به رعایت الزامات آموزشی طبق استانداردهای تعیین شده برنامه های آموزشی به ویژه در رشته پزشکی و دندانپزشکی اقدام کند.

2- دانشگاه علوم پزشکی با عنایت به تعداد دانشجویان شاغل در آموزش و پرورش متعهد به خدمت (شامل تعداد مشمولان قانون ایجاد عدالت آموزشی سال 1392 و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی 1401) و با احتساب ظرفیت متعهدین به خدمت در آزمون سراسری 1403 سال 1403. محل تاییدیه ها جهت انجام الزامات انجام تعهدات و جذب فارغ التحصیلان این گروه در مناطق نیازمند و محروم اضافه می شود.


آیا این خبر مفید بود؟