شفافیت، کاهش تضاد منافع و نظارت؛ سه اصل در اصلاح ساختار اقتصادی / اهمیت عقلانی‌سازی و مشارکت عمومی در مبارزه با فساد


ساعت: 12:28
تاریخ انتشار: 1301/09/28
کد خبر: 1918847

دبیر ستاد ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح کرد؛

داود گودرزی گفت: از هر زاویه ای که به مشکلات کشور و انقلاب اسلامی نگاه کنیم اولویت اول ما سالم سازی اقتصاد کشور و مبارزه با فساد باشد. حل مسائل مختلف مانند گرانی، تورم، قاچاق، اختلاف طبقاتی و غیره امکان پذیر نیست. بدون مبارزه با فساد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ داود گودرزی دبیر مرکز ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفتگو با «راه آرمان» با اشاره به اهمیت اصلاحات اقتصادی و مبارزه با فساد گفت: از هر زاویه ای به مشکلات کشور نگاه می کنیم. انقلاب اسلامی اولین ارتقای سلامت ما باید در اولویت باشد.» اقتصاد کشور و مبارزه با فساد؛ حل مسائل مختلف مانند گرانی، تورم، قاچاق، اختلاف طبقاتی و غیره امکان پذیر نیست. بدون مبارزه با فساد


برنامه ریزی اقتصادی بدون مبارزه با فساد محقق نمی شود

گودرزی تصریح کرد: اگر همه در مقابل جریان فساد تکلیف خود را مشخص نکنند، تدابیر و برنامه ریزی ها به نتیجه نمی رسد زیرا این جریان عمیق با همکاری نفوذی ها و سوء استفاده دشمن هزاران مانع بر سر راه همه ما ایجاد می کند. و این یک جنگ تمام عیار است.

با تاکید بر اینکه هیچ اولویتی بالاتر از مبارزه با فساد در تمامی زمینه های اقتصادی، فرهنگی و غیره وجود ندارد. وی بیان کرد: در بیانات مقام معظم رهبری نیز یکی از اولویت های هفت گانه آینده کشور، رعایت اصول و آرمان های تحول، اجتناب ناپذیری که داریم، مبارزه با فساد و تحقق عدالت است. برای گام سوم انقلاب که تحقق نظام اسلامی و ایجاد جامعه اسلامی است، سلامت اقتصاد در اولویت است.



دبیر ستاد مبارزه با مفاسد کشور اذعان داشت: اگر از منظر جنگ اقتصادی به موضوع نگاه کنیم، می بینیم که برای پیروزی در این جنگ باید از درون قوی شویم و تولید را افزایش دهیم و این با وجود موانعی مانند قاچاق کالا در مقابل فرار مالیاتی و…

وی خاطرنشان کرد: امروز به دلیل عدم اقدام و مبارزه درست، فساد ریشه دوانده و دست و پای ما بسته است. حال یا باید دست بلند کنیم و تسلیم دشمنان شویم و یا اگر به مبارزه اعتقاد داریم باید سلامت اقتصاد و فضای اداری و اقتصادی کشور را از دست کسانی که همیشه دنبال رانت و موهبت و رانت هستند در اولویت قرار دهیم. امتیازات ویژه برای ذخیره کردن



گدرزی با تاکید بر اینکه راه حاج قاسم را می رویم و تسلیم نمی شویم، افزود: راه دوم را انتخاب می کنیم و باید با شناسایی فساد و چگونگی شکل گیری آن راه مبارزه را پیدا کنیم. یکی از راه های مبارزه با فساد همان روش سنتی است که در این چهل سال پیش گرفته ایم که نگاه پلیس به مقوله مفاسد اقتصادی است.


آینده مهمتر از گذشته است/ لزوم جلوگیری از فساد

وی بیان کرد: تلاش کردیم مفاسد اقتصادی را از این طریق دستگیر و مجازات کنیم اما نتیجه درستی نگرفتیم. درست است که باید با متخلفان و مفسدان دنیا قاطعانه و مناسب برخورد شود، اما رویکرد اساسی این است که بتوانیم از احتمال فساد جلوگیری کنیم و با افزایش ریسک و هزینه فساد، آن را بیشتر کنیم. برای ستمکاران دشوار است، برای آنها احتمال دستگیری زیاد است و تخلف برای آنها سودی ندارد.



این مسئول با بیان اینکه در این رویکرد آینده مهمتر از گذشته است، تصریح کرد: تاکنون روابط ما با بیت المال به گونه ای بوده است که مردی پول و جواهرات خود را در اتاقی بدون قفل و حفاظ رها کرده و در اتاقی دیگر به خواب رفته است. اتاق و بعد از بیدار شدن متوجه می شود که مقداری از اموال را دزدیده است. اکنون هوشمندانه ترین راه این است که بقیه اموال را در گاوصندوق نگه دارید و سپس به دنبال دزد بگردید.



گودرزی تصریح کرد: گزارش های رسمی مجلس از قاچاق به کشور نشان می دهد که 30 تا 35 درصد واردات به کشور قاچاق و 95 درصد حجم قاچاق از مبادی رسمی کشور مانند گمرک است. این آمارها نشان می دهد که ما آن طور که لازم است از گمرک حمایت نکرده ایم و سابقه قوی در شناسایی افراد دخیل و مجازات آنها نداشته ایم.


اهمیت شناسایی گلوگاه های فساد/پول، کالا و خدمات در کشور باید روشن شود.

وی تاکید کرد: اکنون که رویکرد مبارزه با فساد را انتخاب کرده ایم و قصد نجات کشور از این بلا را داریم باید بدانیم که دستگیری و دادگاه تنها بخشی از این مسیر است و وظیفه اصلی جلوگیری از فساد و رانت خواری است. .. خوب.

دبیر مرکز ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: برای پذیرش این اصل که آینده مهمتر از گذشته است باید مکان هایی را که فساد وجود دارد شناسایی و مصادیق آن، گلوگاه های فساد در نظام اقتصادی کشور را بیابیم. رفع آن و مطالبه از همه مقامات دولتی، مجلس، وزارتخانه ها، قوه قضائیه و غیره.

گدرزی با اشاره به اهمیت اصل شفافیت خاطرنشان کرد: باید جریان پول، کالا و خدمات در کشور مشخص شود و نهادهای پولی و مالی کشور بدانند که چه کسانی در چه حوزه ای فعالیت اقتصادی دارند؛ در این راستا چه کسانی در چه حوزه ای فعالیت اقتصادی دارند. با قوانین و سیستم های موجود، مسئولان به راحتی می توانند از مقدار هر نوع کالا و کالا در جاده ها، انبارها و مغازه ها مطلع شوند. با آگاهی از کمیت هر محصول و تولید و مصرف آن، مدیریت صحیح امکان پذیر است.


شفافیت، تضاد منافع و نظارت سه اصل اصلی مبارزه با فساد است

وی تصریح کرد: در ابتدای راه باید از سه اصل شفافیت، تضاد منافع و انحصار شروع کنیم؛ در حالی که این سه اصل شفافیت، تعارض منافع و انحصار طلبی است. با افزایش شفافیت، کاهش تضاد منافع و تقویت نظارت، فساد کاهش می یابد. اینکه چه کسی، چگونه و کجا کنترل می کند بسیار مهم است، اما با سپردن یک مقدار نظارت به اصناف و گروه ها، همه چیز گیج می شود و تا زمانی که این مشکل حل نشود، چیزی درست نمی شود و باید مراحل قضایی دقیق باشد، قاطع و سریع باشید.

گودرزی تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که باید روند قضایی را اصلاح کنیم تا انسان بداند در صورت ارتکاب تخلف چه مجازاتی در انتظارش است. روند قانونی باید دقیق، قاطع و سریع باشد تا فرد فرصتی برای ادامه تخلف نداشته باشد و به سود بیشتری دسترسی داشته باشد.



وی گفت: به عنوان مثال امروز متأسفانه قانون زمین خواری نداریم و آن را جرم انگاری نکرده ایم. برای این موارد قضات بر اساس تصرف عدوانی و تصرف عدوانی رای می دهند در حالی که رهبر معظم انقلاب چند سال پیش این موضوع را برجسته کردند.

دبیر ستاد ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی اذعان داشت: یکی دیگر از وظایف مهم اجرای فعالیت های فرهنگی و آموزشی بلندمدت است. باید به سمتی برویم که وقتی جوانان کشور از مدرسه و دانشگاه فارغ می شوند روحیه تلاش و مجاهدت و دوستی با مردم داشته باشند به جای اینکه بخواهند راه صد ساله را یک شبه طی کنند و به دنبال تجمل گرایی باشند.

گدرزی با تاکید بر اینکه دلیل اصلی فساد و شدت برخی مسائل حل نشده، بی رغبتی برخی افراد و عمل نکردن به مسئولیت های خود است، گفت: بدون توجه به شفافیت و بحث تضاد منافع، مشکلات ساختار اقتصادی وجود دارد. قابل حل نیست؛ بدیهی است که نباید اجازه دهیم کسی که با بیت المال درگیر شده است، بلکه باید 20 درصد از توان و توان خود را صرف مطالبه مدرک و دستگیری کنیم و 80 درصد نیز موارد مذکور را پیگیری کنیم.


رویکرد هوشمندانه برای مبارزه با فساد با ایجاد شفافیت، حذف تضاد منافع و اصلاح نظارت

وی افزود: به عنوان مثال موضوع اصلاح نظام مالیاتی که دارای دو رکن شفافیت و کاهش تضاد منافع است باید پیگیری شود. طبق آمار خود نظام مالیاتی امروز 150 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم که رقم بالایی است و البته رقم اولیه بیش از این است زیرا فقط شامل چند لایه خاص می شود که مالیات پرداخت نکرده اند. اما مثلا هفت هزار شرکت داریم که فقط با ثبت نام در مناطق آزاد بیست سال از قانون معافیت مالیاتی استفاده می کنند در حالی که کارشان ربطی به مناطق آزاد ندارد.



این مسئول تصریح کرد: رویکرد قرارگاه به مبارزه سیستمی با فساد و اصلاح ساختارها با ایجاد شفافیت، رفع تضاد منافع و اصلاح نظارت، رویکردی کاملا هوشمندانه مبتنی بر عقل، تجربه و دانش است، چرا که سایر کشورها نیز همان مسیری را طی می کنند که در پیش گرفته اند. .


ضرورت تبیین راه های ایجاد شفافیت و کاهش فساد نخبگان

گدرزی بیان کرد: برای گسترش این رویکرد در کشور به افرادی نیاز داریم که این گفتمان و ادبیات را بپذیرند و مایل به فعالیت در این زمینه باشند. باید به سراغ کسانی برویم که به دنبال پیشرفت و امنیت کشور هستند و همه اعم از معلم، دانش آموز، دانش آموز و نخبگان سهم خود را داشته باشند.



وی ادامه داد: نخبگان در خصوص نحوه ایجاد شفافیت و کاهش تضاد منافع اظهار نظر کنند; به هزاران مقاله، مقاله و مطالعه در زمینه کاهش فساد و راهکارهای کاهش آن و تبیین انواع نظارت‌هایی که بدنه علمی کشور نیاز دارد تا در این مسیر وارد چاله شود، نیازمندیم.


شناسایی ظرفیت های استان در مبارزه با فساد / اهمیت کارآمدسازی و مشارکت مردمی در مبارزه با فساد

گودرزی تصریح کرد: گلوگاه های فساد و همچنین ظرفیت مبارزه با آن در هر استان شناسایی شود و کسانی که در رسانه های مختلف فعال هستند محتوای مناسب اعم از فیلم، گرافیک کارتونی و … را تولید کنند. در خصوص عدم شفافیت، قاچاق و موانع توسعه تولید باید اطلاع رسانی شود و خبرنگاران نیز از مسئولان این حوزه مطالبه کنند.

دبیر ستاد ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد: اصلاح ساختار اقتصادی و مبارزه با فساد کاری بزرگ و پیچیده اما ممکن است که باید همه نمایندگان مردم در آن مشارکت داشته باشند و تنها دولت و مجلس نمی توانند به آن عمل کنند.

وی با اشاره به اهمیت روان سازی مبارزه با فساد گفت: رهبران آینده این کشور جوانان هستند، از این رو با فعالیت در این زمینه ضمن تقویت روحیه مبارزه با فساد، نحوه بحث، مناظره و مطالبه گری را آموخت. و با انباشت تجربه قدمی در این زمینه برمی دارند.

گدرزی در پایان بر مسئولیت پذیری همه آحاد مردم در این زمینه تاکید کرد و خاطرنشان کرد: شبکه سازی و اتحاد افراد سالم و دغدغه مند در مبارزه با فساد بسیار حائز اهمیت است. ایجاد ادارات استانی نوعی چارچوب سازی برای انقلاب است که نباید آن را دست کم گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید