توسل به وسایل و مقاصد برای رفع آلودگی هوا؛ توصیه دولت روحانی/ مناسب بودن «نفت سوزی» یا منافع تضاد منافع؟

ساعت: 16:19
تاریخ انتشار: 14/09/09
کد خبر: 1788264

گزارشی از عملکرد متناقض محیط زیست در دو دولت ارائه شد.

محیط زیست استان تهران ظرف یک ماه 34 متخلف را پلمب کرد و استاندار تهران نیز سوزاندن مازوت را در هر شرایطی ممنوع اعلام کرد. اقدامی که پلیس و زنگنه 8 سال از عدم امکان آن صحبت می کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سازمان هواشناسی در تازه ترین گزارش خود از آخرین وضعیت هواشناسی کشور اعلام کرد: فردا 8 آذرماه تا پایان روز چهارشنبه 10 آذرماه انباشت و غلظت آلاینده های هوا همراه با کاهش کیفیت هوا در شهرهای اصفهان، پیش‌بینی کرج، تهران و مشهد در راستای افزایش شاخص آلاینده، در صورت عدم پایش و کنترل منابع آلاینده، شرایط جوی نامساعد تا شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی پیش‌بینی می‌شود.

این بدان معناست که نه تنها از حجم و تجمع سموم و آلاینده ها در پایتخت کاسته نشده است، بلکه جنسیت آلوده این بلای خانمان سوز دیگر شهرهای کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

مسلم است که هر انتظاری از دولت سیزدهم برای رفع این آلودگی بی عدالتی محض است. حتی در میان مدت نمی توان این هیولای دست ساز دولت های گذشته را شکست داد.

c64692db 091f 4a68 8336 61e0b360beb3 خبر خاکستری

حال در اثبات آلودگی هوا در دولت های گذشته به اخبار چند سال اخیر و اظهارات مسئولان و متولیان دولتی اشاره می کنیم و ارزیابی این بی توجهی را به خرد جمعی و وجدان بیدار مردم واگذار می کنیم.

از سال 92 که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک اقدام انضباطی از سوی مجلس شورای اسلامی معرفی شد، خبری از برخورد خشونت آمیز با مجموعه صنایع و کارخانجاتی که از نفت کوره برای فعالیت خود استفاده می کنند، منتشر نشده است. اما در روزهای پایانی دولت قبل، خبری در یکی از سایت های فرعی دولت مبنی بر تعطیلی یک کارخانه منتشر شد که به دلیل ابهام زیاد متن خبر و عدم درک درستی از آن، کمی باورش سخت بود. زمان و مکان وقوع حادثه

اما قطعا سازمان حفاظت محیط زیست دولت های یازدهم و دوازدهم نه تنها در کنترل آلایندگی و مدیریت سوخت نیروگاه ها و صنایع نتوانست از قوه قضائیه بهره برداری کند، بلکه استفاده از نفت کوره را مستقیماً با آلایندگی توجیه کرد. صنایع

جالب اینجاست که عیسی کلانتری رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست که قرار بود مدافع حقوق عامه باشد با استفاده از ابزارهایی که قانون تحت عنوان ضابط قضایی در اختیار وی قرار داده بود از سوختن مازوت در صنایع و کارخانجات جلوگیری کرد. . از آنجایی که دولت های خارجی نفت کوره ایران را نمی خرند، باید این سوخت را برای مصرف و در صورت آلودگی هوا در اختیار کارخانه ها و صنایع قرار دهیم که باعث خفگی مردم می شود. مردم دعا کنند باد و باران ببارد تا کمی از حجم آلودگی هوا کاسته شود.

دعا، تصمیم مسئولان در مورد آلودگی هوا

86d3a6c7 d1cb 41e8 b6d9 440dcd0ae64b خبر خاکستری

سخنان عیسی کلانتری، افسر پلیس تحصیلکرده آمریکایی و دوستدار محیط زیست در پوشش مشاور رئیس جمهور مورد تمسخر همه قرار گرفت تا اینکه در ۲۶ آذر ۱۳۹۶، بی بی سی فارسی در گزارشی با عنوان: دعا، تصمیم مسئولان در مورد آلودگی هوا او پرچم را مسخره کرد و به طور گسترده در رسانه های اجتماعی دست به دست شد. در عین حال این دهان شیرین به پای همه مسئولان خارج از قدرت در درگیری آشکار این شبکه یاغی نوشته شد.

روزی که دهان شیرین کلانتر بی بی سی شد

بی بی سی فارسی در این رابطه نوشت: در حالی که شدت آلودگی هوا در هفته‌های اخیر باعث تعطیلی چند روز متوالی مدارس در تهران و برخی شهرستان‌ها شده است، رئیس سازمان محیط‌زیست ایران می‌گوید دولت چاره‌ای ندارد و باید دعا کنیم که باد برای رفع آلودگی‌ها بیفتد. “

اما سوال بی پاسخ اینجاست که چرا کلانتری تا آخرین روزهای مسئولیت خود از مواجهه با صنعت و ممنوعیت سوختن مازوت می ترسید و همیشه از ممنوعیت قانونی این کار صحبت می کرد.

کلانتری در مورد دیگری با اشاره به تحریم های آمریکا گفت: ظرفیت پالایشگاه ها مملو از نفت کوره است و به دلیل تحریم های بین المللی هیچکس آنها را خریداری نمی کند، بنابراین در برخی جاها مجبور به استفاده از نفت کوره هستیم..

1082bf8d 23cd 4261 ae02 e4151727a917 خبر خاکستری

زنگنه، وزیر نفت و وزیر اسبق روحانی، علاوه بر نیروی انتظامی که از ممنوعیت قانونی سوزاندن نفت کوره (با وجود جزئیات منتشر شده از ازدحام بیش از حد به دلیل استنشاق آلاینده ها) در امان مانده بود، اظهاراتی مشابه داشت.

او در 5 دسامبر 2016 در بیانیه‌ای که بی‌بی‌سی فارسی دو بار منتشر، تحلیل و تمسخر کرد، نوشت: «با تشدید آلودگی در تهران و برخی شهرهای بزرگ ایران، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفت: ما نفت کوره نمی‌خواهیم. مصرف شود “اما ما چاره ای نداریم.”

این رسانه معاند نوشت: وی گفت: ما اصلا نمی خواهیم نفت کوره مصرف شود، اما چاره ای نداریم. در بحث مصرف نفت کوره نمی‌توان همه استان‌ها را حذف کرد و در بحث سیمان مجبور شدیم از نفت کوره زمستانی استفاده کنیم.

استفاده از ظرفیت قانونی بعد از 8 سال

b28080ef 1ea0 4433 a556 02b5ca1adbe9 خبر خاکستری

سرانجام پس از هشت سال فرصت‌های‌دهی و خیانت آشکار به کشور، پرونده هفتاد و هفتاد نفری بیژن زنگنه در قوه قضائیه در حال رسیدگی است و بدون شک نوبت به دوستان دیگری می‌رسد که جایگاهشان در راس یک سازمان دولتی مشخص نبود. دوستانی که دم گرگ می خوردند و با چوپانان گریه می کردند، آنهایی که پنهانی راه را هموار می کردند، صنعتگران ولخرجی بودند و گویا در مقابل مردم گردن خود را می چرخانند.

خدمات یک ماهه به مدت 8 سال

ab851e17 ef4e 4ce2 b681 e7d714bb8670 خبر خاکستری

با این اوصاف هشت سال بعد، یکی دو ماه پس از انتصاب سلاجقه در سازمان محیط زیست، رویکرد معوق هشت ساله در استان تهران اعمال شد.

سعید محمودی مدیرکل محیط زیست استان تهران سه شنبه دوم آذرماه در تیتر خبری: توقف فعالیت 34 متخلف پایش شبانه محیط زیست در استان تهرانوی گفته بود در آبان ماه امسال و در جریان پایش شبانه فعالیت 34 آلاینده متوقف شد.

وی در ادامه با بیان اینکه گشت‌های ما از اوایل آبان ماه آغاز می‌شود و بر اساس این گشت‌ها و مشاهدات، نظارت بر محیط‌زیست تهران در شب انجام می‌شود، به‌طور مستمر در شب رصد و پایش می‌شد که شامل 244 بلوک صنعتی و نیروگاه بزرگ و 2367 واحد صنعتی و کوچک صنعتی بود. واحدهای صنعتی

زمستان گذشت و سیاهی برای سیاهان ماند

384d8240 a929 480f b83b 184c0b7d0081 خبر خاکستری

اما اگر از منظر دیگری به موضوع نگاه کنیم، خواهیم دید که سیاهی امروز واقعاً به آلاینده ها مربوط نمی شود. او بیشتر یک روسی است که بعد از زمستان برای آهنگر و آهنگر می ماند.

اما قابل درک است که آلودگی هوا بخشی جدایی ناپذیر از خدمات ارائه شده توسط دولت جدید است. حل خواهد شد؛ چرا راه بادیه نشینی را بیهوده بنشینی!

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید