داروی گران قیمت؛ پیامدهای سهل انگاری در برخورد با تضاد منافع در حوزه بهداشت و درمان / لزوم جراحی قوه قضائیه در گلوگاه های فساد سازمان غذا و دارو

ساعت: 15:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۳
کد خبر: 1792159

این روزها همه داروهای گران و کمیاب به حذف 4200 تومان گره خورده است; در حالی که هنوز این ارز حذف نشده و افکار عمومی عمداً به این نکته اشاره می کنند که بی توجهی وزیر در برخورد با تضاد منافع و گلوگاه های فساد در حوزه سلامت باید بر همگان پوشیده باشد!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بیشتر اخبار سلامت این روزها مربوط به پزشکی است. در عین حال برخی از شکایات روزانه افراد ارائه دهنده دارو نیز موید این موضوع است.

سید علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران وی در گفت و گو با برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران که از فارس پخش شد، با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 150 داروی کمیاب و کمیاب داریم، گفت: مشکل کمبود دارو علاوه بر داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج در داروهای گوارشی و گوارشی وجود دارد. آنتی بیوتیک ها.

ae804574 24f3 49c0 b771 827eb2059332 خبر خاکستری

از سوی دیگر حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو وی نسبت به کمبود فزاینده در پی عدم تخصیص سهمیه دارویی در نیمه دوم سال جاری هشدار داد.

این در حالی است که روز گذشته وزارت بهداشت با عذرخواهی از مردم به دلیل نابسامانی در بازار دارو وعده جبران خسارت داد.

با این حال، وضعیت فعلی بازار مواد مخدر قابل پیش بینی بود. اما عوامل اصلی دخیل در شرایط کنونی را می توان در دو عامل مهم جستجو کرد.

c8a8da79 cdc6 4130 9737 53cad5e04f7e خبر خاکستری

اولین عامل تغییر وضعیت در بازار ارز است. به ویژه اقدامات دولت سیزدهم برای ایجاد ثبات در بازار و قیمت ها. در همین رابطه محمدرضا واعظ مهدوی، رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران، درباره دلایل نابسامانی بازار دارو گفت: تا ۷ برابر افزایش می یابد.

اما دلیل و عامل دوم که اهمیت بیشتری دارد، انتظاراتی است که جامعه در این مدت از وزیر بهداشت داشته است. چرا که ماه ها قبل از انتصاب عین اللهی به وزارت بهداشت، بارها مطالبات رسانه های مهمی مانند انتصاب فوری رئیس سازمان غذا و دارو و رسیدگی صریح به تضاد منافع در این وزارتخانه مطرح شده است.

اما در کمال تعجب به نظر می رسید که وزیر بهداشت تنها حوزه بدون چشم انداز استراتژیک، سازمان غذا و دارو باشد. معاونت غذا و دارو یکی از آخرین حوزه هایی بود که وزیر جدید بهداشت 65 روز پس از سفر به وزارت بهداشت این حوزه را ساماندهی کرد و در تاریخ 29 دکتر بهرام دارایی را به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو انتخاب کرد. نوامبر امسال.

7a84eed8 6092 441e acb4 ed5122fdcb83 خبر خاکستری

اما عموم مردم دلیل گرانی داروها را مربوط به تغییر ارز از ۴۲۰۰ تومان به نیمایی می دانند و از پرده ای که نیاز به اقدام قاطع وزیر بهداشت داشت اطلاعی ندارند.

وی اکنون اذعان داشت: نقاط حساسی در وزارت بهداشت به ویژه سازمان غذا و دارو و برخی ادارات مرتبط با صدور گواهینامه داروها وجود دارد که نیاز به نظارت، ممیزی و مدیریت مستمر دارند و مسئولیت آن بر عهده وزیر است. بهداشت، مراقبت های بهداشتی در خوزه دارو ظاهر می شود، با تنگناهایی که ممکن است در گذشته مورد سوء استفاده قرار گرفته یا مشکلاتی در این زمینه ها داشته باشد، مقابله کند.

حال سوالی که به ذهن می رسد این است که با این وضعیت چه باید کرد؟

c8845bdf 5e7f 4f96 80ac 3dd7894d5d8a خبر خاکستری

در ارتباط با اولین عامل یافت شده برای اظهارات سید علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران وی با اشاره به حذف و تبدیل این ارزها گفت: با حذف 4200 جلد موافقیم، اما حذف پول ملی باید به پرونده الکترونیک سلامت، پرونده بیماران، سامانه تایتیک و… پیوند داده شود که این پول. ذخیره شده مستقیماً مورد نیاز بیمار است آن را بیاورید. این موضوع در صورت حذف ارز باعث افزایش قیمت داروها می شود اما نباید اجازه دهیم پرداخت از جیب مردم افزایش یابد.

وی گفت: در حال حاضر این یارانه به اشتباه به واردکنندگان و تولیدکنندگان داده می شود. اگرچه این ارز در جای خود قابل استفاده نیست یا داروها به ویژه داروهای وارداتی که به دلیل اختلاف قیمت به خارج از مرزهای ما وارد و صادر می شود، باید مستقیماً از طریق سازمان های یارانه ای به مردم پرداخت شود در این صورت کاملاً کاملاً است. قابل ردیابی

اما در مورد عامل دوم که به نظر می رسد در این مرحله برخی از دستگاه ها مانند سازمان بازرسی و پلیس اقتصادی باید وارد عرصه پزشکی به ویژه قاچاق مواد مخدر و معکوس شدن مواد مخدر شوند که باعث می شود شرایط بازار بسیار دشوارتر است.

dbf1f99c a671 46c8 8331 5d6635b0727a خبر خاکستری

اما در این بین وظیفه وزارت بهداشت شناسایی و معرفی شرکت‌های دارویی است، افرادی که تاکنون از واردات دارو و سایر اقلام و مواد اولیه دارویی با دریافت 4200 تن برای جبران برخی هزینه‌ها خودداری کرده‌اند. خزانه دولت

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید