حوضه یک راه حل کاملا مقرون به صرفه برای حفاظت از خاک و کنترل سیل است


ساعت: 23:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۱
کد خبر: 1917535

اسماعیل مختارپور با بیان اینکه با توجه به خسارات ناشی از فرسایش خاک و جاری شدن سیل، هزینه حوضه آبریز کاملا مقرون به صرفه و مناسب است، اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود، هزینه تمام شده حوضه آبریز بسیار مقرون به صرفه و مناسب است. وی گفت: کم آبی و خشکسالی در سال های اخیر باعث پیدایش پدیده کویر در مازندران شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اسماعیل مختارپور در گفتگو با بلاگ; وی بیان کرد: آبخیزداری شامل دو مقوله مهم حفاظت خاک و همچنین حفاظت از آب و کنترل سیل است و بر همین اساس است که این اداره کل فعالیت های جدی را به ویژه در دهه اخیر آغاز کرده و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری امکانات، توانایی انجام کار و اجرای پروژه های بیشتر از پروژه های فعلی وجود دارد، لازم است تخصیص اعتبارات برای این اداره کل افزایش یابد. حوزه آبخیزداری استان شاهد اجرای طرح ها و پروژه های بیشتری در حوزه آبخیزداری استان است.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری خاطرنشان کرد: تاکنون توانسته ایم در حدود 15 درصد از مساحت های استان پروژه های آبخیزداری را اجرا کنیم و جای کار در این بخش بسیار است.

مختارپور ادامه داد: بر اساس فعالیت‌های اجرایی در حوزه آبخیزداری از جمله فعالیت‌های بیومکانیکی که شامل گسترش پوشش گیاهی و فعالیت‌های ساختاری و مدیریتی است که در حفاظت خاک و کنترل سیلاب بسیار مؤثر است، این پروژه‌ها می‌توانند بسیار مفید باشند.

وی بیان کرد: امروزه آبخیزداری به موضوع بسیار مهمی در دنیا و کشور تبدیل شده است در حالی که در گذشته به اهمیت آن در حفظ خاک و کنترل جریان آب توجه چندانی نمی شد.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری گفت: با توجه به خسارات ناشی از فرسایش خاک و سیل، هزینه آبخیزداری کاملا مقرون به صرفه و مناسب است.

ساخت 10 سد در دهه گذشته در استان مازندران
مختارپور بیان کرد: از جمله اقداماتی که در دهه گذشته در این بخش انجام شد، احداث 10 سد در بالادست استان بود که با توجه به جنگلی بودن مازندران، در هنگام سیل، تنه و شاخه درختان در امتداد امتداد سیل می‌شوند. با گل و لای جریان رودخانه ها را مسدود کرده و با تجمع در مقابل پل ها باعث خروج آب از مسیر اصلی رودخانه ها و هدایت آن به زمین های کشاورزی و باغی و همچنین مناطق مسکونی شده و خسارات جانی و مالی زیادی به بار می آورد.

وی اعلام کرد: یکی از بارزترین مصادیق این موضوع سیل مرداد 1378 نکا است که موجب جان باختن 40 نفر از شهروندان آن شهر و خسارات مالی فراوانی شد و به همین دلیل اولین سد مازندران در درویشان ساخته شد. منطقه ای از رودخانه نکا که باعث شد تا اینکه بعدها علیرغم سیلاب های بسیار بزرگتر، حداقل خسارتی مانند سیل نکا نداشتیم.

معاون فنی و حوضه آبریز اداره کل منابع طبیعی و حوضه آبریز مازندران-ساری گفت: علاوه بر این در سایر مناطق مانند گلوگا، بهشهر، ساری، قائم شهر و نور سدهایی ساخته شد تا بتوانیم از خسارت در هنگام سیل جلوگیری کنیم. و باران های سیل آسا تا حد امکان به حداقل برسانید.

مختارپور اضافه کرد: در سال های 90 تا 1400 صندوق توسعه به استان مازندران وام داد که در اجرای اقدامات آبخیزداری بسیار موثر بود و ما توانایی انجام کارهای بیشتری را داریم که با اعطای وام امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی ساخت سد با هزینه های هنگفتی همراه است که باید به استان اختصاص داده شود تا بتوان پروژه جدیدی را تعریف کرد. در عین حال با وجود نیاز به چندین سد دیگر، خوشبختانه در مناطق حساس استان سدهایی احداث شده است.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سفر اخیر رئیس جمهور استان به مازندران اعتبارات خوبی برای استان تصویب شد و انتظار داریم این اعتبارات وارد شود. چرخه اداری در مهلت‌های کوتاه تا بتوانیم کارهای اجرایی را انجام دهیم در ماه‌های باقی‌مانده سال آنچه لازم است انجام دهیم.

مختارپور با اشاره به برگزاری هفته جهانی خاک با شعار «خاک آغاز زندگی است»، گفت: برای کنترل فرسایش رسوبی اقدامات موثری در زمینه حفاظت از خاک انجام داده ایم که نقش مهمی در امنیت غذایی پایدار دارد.

وی ادامه داد: از زمانی که بشر به کمک تولید ابزار سنتی و در حال حاضر صنعتی بر طبیعت مسلط شده است، آسیب های وارده به طبیعت صد برابر شده است، به طوری که شاید در گذشته امکان قطع حتی یک درخت با تبر وجود نداشت. در طول روز . اما امروزه به کمک اره های غول پیکر صدها درخت در کمترین زمان ممکن قطع می شود و این امر مستلزم مدیریت حفاظت از منابع طبیعی توسط مردم است.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری گفت: متأسفانه تغییرات اقلیمی در کمتر از یک دهه کاملاً محسوس است، چیزی که در گذشته چندین دهه ادامه داشته است و حتی در یک استان روستای مازندران با کم آبی مواجه هستیم.

توجه ویژه به فرسایش خاک در مازندران
مختارپور تاکید کرد: شاید باورنکردنی باشد که در استان مازندران به طور جدی با مشکل فرسایش خاک مواجه هستیم و اهمیت فرسایش خاک در دنیا به حدی رسیده است که همایش های 10 روزه در این خصوص با حضور سران جهان برگزار می شود. زیرا واقعیت این است که اگر این منابع بسیار گرانبها و مواهب خدادادی را از دست بدهیم و این روال ادامه یابد، به زوال و نابودی بشریت می انجامد.

وی با اشاره به لزوم بهبود شرایط فعلی فرسایش خاک کشور افزود: ایران کشوری کم پوشش گیاهی است که بیشتر آن بیابانی است و بر اساس برآوردها میزان فرسایش خاک در کشور حدود 16.4 تن در هکتار است که عدد خوبی نیست و باید این رقم را کاهش دهیم.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری خاطرنشان کرد: بنابراین لازم است با اقدامات آبخیزداری و مشارکت، وضعیت فعلی خاک مازندران بهبود یابد و فرسایش خاک در این استان به حداقل برسد. از ساکنان حوزه آبخیز.

مختارپور با اشاره به وسعت حدود 400 هزار هکتار از مراتع استان مازندران گفت: خوشبختانه از نظر کیفی حدود 70 درصد این مزارع مرغوب، 25 درصد متوسط ​​و مابقی بی کیفیت هستند. مراتع با کیفیتی که نقش مهمی در کنترل و جذب رواناب و کاهش رسوب دارند.

وی با اشاره به لزوم بهبود شرایط مراتع مازندران ادامه داد: متاسفانه ورود دام به مراتع استان بیش از ظرفیت مراتع ماست و این امر منجر به تخریب مراتع می شود که نیازمند مدیریت و ساماندهی است. به گونه ای که حداقل منابع درآمدی برای پرورش دهندگان باشد. برای اقتصاد دامپروری حیوان دیگری تعریف کنیم یا ترکیب کنیم.

پدیده بیابان در نتیجه خشکسالی های اخیر در مازندران
معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری با بیان اینکه کمبود آب و خشکسالی در سال های اخیر باعث پیدایش پدیده بیابان در مازندران شده است، اظهار کرد: در سال های اخیر شاهد ظهور پدیده بیابان در مازندران هستیم. وی بیان کرد: حتی به دنبال ایجاد یک واحد بیابانی در اداره آبخیزداری و منابع طبیعی مازندران- ساری در صورت مجوز سازمان هستیم. اگرچه کمتر کسی وجود کویر در مازندران را باور دارد، اما حقیقت این است که بخش‌هایی از گلوگاه، بهشهر، آمل، تلمادر ساری و خطیرکوه به دلیل قرار گرفتن در حاشیه کویر و کاهش بارندگی در سال‌های اخیر، مناطق کویری هستند. شدید بوده است. در حال اضافه شدن است.

مختارپور خاطرنشان کرد: جدا از اینکه میزان بارندگی در این مناطق کمتر از 200 میلی متر در سال است و در فصل غیر رویش نیز نمی توانیم آب جاری را در این منطقه حفظ کنیم. بنابراین با این روند امکان تبدیل بخش هایی از این مناطق به بیابان منتفی نیست. بنابراین باید اقدامات فوری برای حفظ این قطعات برای جلوگیری از پسرفت انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر پروژه جذب کربن را در منطقه بهشهر اجرا می کنیم که پروژه نسبتاً موفقی است تا بتوانیم شرایط خود را در این منطقه بهبود بخشیم و در صورت موفقیت آمیز بودن این روند تلاش می کنیم به سایر مناطق کویری نیز گسترش پیدا کنیم. بیایید خلاصه کنیم.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری خاطرنشان کرد: با توجه به بازنشستگی تعدادی از آبخیزداران مجرب مازندران، لازم است بحث جایگزینی نیروی انسانی ماهر و واجد شرایط در این زمینه انجام شود. حوزه. زیرا آبخیزداری یک پروژه تخصصی است.

مختارپور با اشاره به نقش بسیار مهم جنگل کاری، مراتع و پوشش گیاهی در جذب و کنترل طبیعی سیلاب ها و رواناب ها یادآور شد: با توجه به شرایط اقلیمی کنونی کشور، حفظ این منابع بسیار ارزشمند و حیاتی است که از صرف هزینه ها جلوگیری می کند. پروژه های کنترل مکانیکی و کنترل سیل نیز کاهش می یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید