سل شایع ترین علت مرگ و میر در بیماری های عفونی است


ساعت: 10:52
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817760

محمود فاطمی گفت: سرمایه گذاری در کنترل سل مقرون به صرفه ترین مداخله بهداشتی در بین بیماری ها است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود فاطمی رئیس مرکز بهداشت زاهدان در گفتگو با خبرنگار عصرهامون اظهار داشت: سل همچنان با وجود چندین دهه شناسایی عامل بیماری زا و داروهای موثر، عامل اصلی مرگ و میر در بین بیماری های عفونی و در حال حاضر دومین بیماری است. عفونت کشنده پس از بیماری کرون

وی افزود: تاج همه گیر باعث کاهش 30 درصدی موارد سل در سراسر جهان و ایران شده است. متأسفانه حداقل پنج سال است که شاخص‌های برنامه جهانی کنترل سل کند شده و طبیعتاً ما را از تعهدات بین‌المللی و ملی در این زمینه دور می‌کند.»

رئیس مرکز بهداشت زاهدان گفت: برون رفت از این معضل و تحقق به موقع تعهدات مستلزم عزم ملی و همه جانبه از جمله؛ بیداری عمومی جذب و مشارکت سیاستمداران، شرکا و افراد کلیدی، شناسایی و جذب منابع بالقوه اعم از مالی، انسانی، تجهیزات، تحقیقات و فناوری های جدید و دیجیتال است.

وی ادامه داد: هر کدام از ما می توانیم و باید بتوانیم متناسب با سطح دانش، مهارت، خلاقیت، احساس مسئولیت و وسعت شبکه و سرمایه اجتماعی خود در این عرصه نقش آفرینی کنیم.

وی گفت: بر اساس شواهد علمی موجود، سرمایه گذاری در کنترل سل مقرون به صرفه ترین مداخله بهداشتی در بین بیماری ها است.

فراخوان فاطمی برای پیشگیری از سل گفت: با توجه به اینکه کمتر از 50 درصد حداقل بودجه پیش بینی شده برای کنترل سل قابل تامین است، سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی سل در سال 2022 در حال سرمایه گذاری در نوسازی ابزار و خدمات تشخیصی، درمانی و پزشکی است. و شعار “سرمایه گذاری در رفع سل و نجات جان” است. انتخاب و اعلام شد.

وی گفت: سل یک بیماری عفونی است که توسط میکروبی به نام باسیل ایجاد می شود. «می تواند به هر قسمت از بدن انسان مانند استخوان، مفاصل، مغز، کلیه، پوست و غیره حمله کند و آن را بگیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید