تغییر سبک زندگی دلیل بروز بیماری های عفونی است


ساعت: 12:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1897089

سعید سحابی گفت: امروزه تغییر سبک زندگی، مهاجرت و سفر یکی از عوامل شیوع بیماری های نوپدید و بازپدید در جهان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر سعید سحابی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان در خصوص بیماری های عفونی اظهار داشت: بیماری های عفونی همچنان تهدیدی بزرگ و جدی برای سلامت هستند. در گذشته فکر می‌کردیم بیماری‌های عفونی منقضی شده‌اند و باید بیشتر نگران بیماری‌های غیرواگیر باشیم. اما کرونا این فرضیه را تغییر داد.


بیماری های عفونی عامل اصلی مرگ و میر در 50 سال پیش بود

وی افزود: اگر به عوامل اصلی مرگ و میر در 50 سال اخیر در کشورها دقت کنید، در درجه اول بیماری های عفونی هستند، به عنوان مثال افراد بر اثر وبا، سل، سرخک و دیفتری جان خود را از دست می دهند و اتفاقی که افتاده اتفاق خوبی است. واکسیناسیون و اصلاح سبک زندگی و بهداشت مردم به یک معضل جدی در زندگی مردم تبدیل شده و این امر باعث کاهش تا حدودی بیماری های عفونی شده است.

سحابی تصریح کرد: اما در دهه اخیر یک سری بیماری های عفونی جدید کشف شد که به آنها «بیماری های نوپدید و بازپدید» می گویند که حضور آنها کم شد، به دلایلی دوباره شیوع پیدا کرد و بیماری های جدیدی مانند نام آنها، بیماری ها. که قبلا وجود نداشته و در تاریخ پزشکی ذکر نشده است، یک به یک ظاهر می شوند.

وی اظهار داشت: اولین بیماری جدیدی که بشریت به طور جدی با آن مواجه شد، ایدز بود که 40 سال است که وجود دارد و بعد از آن بیماری هایی مانند سارس، مرس که چند سالی مردم را گرفتار کرده بود و اخیراً کرونا بود. اینکه نسل جدید سارس و مرس است و بزرگترین همه گیری غرب را در دو سال اخیر ایجاد کرده است، اگر کسی می گفت بیماری ظاهر می شود و 60 میلیون نفر را مبتلا می کند، هیچکس باور نمی کرد که چنین اتفاقی بیفتد. متاسفانه ویروس بدنام کرونا در بین مردم ظاهر شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تب کریمه کنگو یکی از بیماری های نوظهور محسوب می شود که در سال 1370 تقریبا اولین مورد این بیماری در کشورمان به ثبت رسید که پس از آن به عنوان یک بیماری بومی در سال 1379 شناخته شد. منطقه، تب کریمه. کنگو تحت تأثیر مشکلات خارج از بهداشت قرار گرفته است، به عنوان مثال، بحث مهاجرت جمعیت به کمپ ها، فقر و مشکلات اقتصادی به نحوی بر روند بیماری تأثیر می گذارد، اگر جمعیت خودمان مستعد باشد و پوشش واکسیناسیون آنها کامل نباشد. ما به راحتی می توانیم مطمئن باشیم که تب کریمه کنگو که سال ها پیش داشتیم امسال دوباره شعله ور شده است.

سحابی ادامه داد: یکی از بیماری های نوظهوری که با آن دست و پنجه نرم می کنیم آبله میمون است، اکنون بیش از 80 کشور دنیا این بیماری را گزارش کرده اند، تعداد مبتلایان در ابتدا تعداد انگشت شماری بوده اما این تعداد به 38 هزار مورد رسیده است. که یک سوم آن مربوط به آمریکا و اروپا است و کشورهای همسایه ما نیز از جمله امارات، ترکیه، عراق، عربستان سعودی به این بیماری مبتلا شده اند و اخیراً در اهواز یک مورد مشاهده شده است که در حال حاضر تنها مورد در کشورمان است. .

وی تصریح کرد: هنر ما این است که به سرعت موارد را شناسایی و جدا کنیم و به سرعت اقدام به درمان کنیم. اگر زمان بگذرد و بیماری گسترش یابد، عملا هیچ کاری نمی توان کرد.


امنیت نسبی جامعه دلیل بی توجهی مردم به واکسیناسیون است



سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه بیماری کرونا همچنان قربانی می گیرد، گفت: در خصوص دور تکمیلی واکسیناسیون، متاسفانه استقبال از دور تکمیلی واکسیناسیون به اندازه نوبت اول نیست. نوبت های 90 و 80 درصد است اما تزریق دور چهارم تاکنون 11 درصد جمعیت استان کرمان نسبت به سایر استان ها تحت پوشش قرار گرفته اند.

وی اذعان داشت: همانطور که در جامعه می بینیم حدود 20 تا 30 درصد افراد از ماسک استفاده می کنند بیماری کرونا دیگر یکی از اولویت های اصلی مردم نیست زیرا کشور میکرونی که در آن درگیر هستیم نسبت به سویه های قبلی مرگ و میر کمتری دارد. 91 درصد افراد دوز دوم واکسن را دریافت کردند و ایمنی نسبی در جامعه ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه تاثیر واکسیناسیون برای جلوگیری از عفونت نیست، بلکه برای جلوگیری از مرگ است و اگر فردی مبتلا شود، به بیمارستان نمی رود و خدای ناکرده فوت نمی کند، ادامه داد: مرگ و میر ما چندین برابر است و کاهش می یابد. به همان میزان، مردم باید در تزریق یادآوری شرکت کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: انتظار داریم دولت در امر واکسیناسیون جدیت بیشتری داشته باشد. وضعیت فعلی واکسیناسیون به گونه ای است که واکسیناسیون اختیاری و اختیاری است. جامعه یک تهدید است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: خطر آبله میمون قطعا به اندازه کرونا نیست زیرا راه های انتقال آن بسیار محدودتر است، انتقال آن از طریق هوا مانند کرونا نیست و موارد انتقالی که اتفاق افتاده است در تماس بسیار نزدیک بوده است، بنابراین یک تهدید جدی نیست.» خوشبختانه این بیماری کشنده نیست و میزان مرگ و میر آبله میمون کم است و سازمان بهداشت جهانی هنوز به این نتیجه نرسیده است که واکسیناسیون عمومی آبله را تجویز کند. برای این بیماری، اما برای این بیماری؛ جمعیتی که واکسن اصلی آبله را دریافت کرده اند حدود 50 تا 60 درصد نسبت به آبله میمون مصونیت دارند.

سحابی گفت: امروزه به دلیل سهولت سفر، بیماری ها خیلی راحت منتقل می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: دو توصیه دارم یکی به همکاران، پزشکان، کارشناسان بهداشت و هر فردی که در حوزه بهداشت عمومی فعالیت می کند که علاوه بر درمان بیمار، به فکر گزارش دهی، گزارش دهی نیز باشد. موارد به عنوان مثال پزشک در صورت مشکوک بودن در صورت مشاهده سرخک علاوه بر تجویز به بیمار باید به نظام سلامت نیز اطلاع دهد.

و ادامه داد: توصیه دوم من به مردم این است که توصیه ها و آموزش هایی را که می کنیم جدی بگیرند، زیرا هیچ نعمتی بالاتر از سلامتی برای مردم نیست و مسئله پیشگیری ارزان تر، آسان تر، در دسترس تر و کمی پر زحمت تر است. نسبت به درمان و به راحتی می توانند سلامت خود و خانواده خود را حفظ کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید