دستورالعمل درمان بیماری های عفونی در مراسم اربعین 1401/ زائران افغانی و پاکستانی اربعین علیه فلج اطفال و سرخک واکسینه می شوند.


ساعت: 15:45
تاریخ انتشار: 1301/06/19
کد خبر: 1896441

مرکز مدیریت بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تمامی زائرین خارجی که از کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان وارد می‌شوند در بدو ورود علیه فلج اطفال و سرخک واکسینه می‌شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت برای رسیدگی به بیماری‌های واگیردار و همچنین با توجه به اهداف بهداشت بین‌الملل و وضعیت فعلی همه‌گیری کرونا و اعلام وضعیت اضطراری در مورد آبله میمون در سطح جهانی. و با توجه به اینکه بیماری های عفونی شایع و بومی در منطقه و کشورهای همسایه از جمله سل، مالاریا، حصبه مقاوم به دارو، اسهال حاد آبکی و خونی از جمله وبا، تب کریمه کنگو، تب دنگی و گونیا مرغ در نظر گرفته شده است. دستورالعمل درمان بیماری های واگیردار در مراسم اربعین سال 1401.

بر اساس این دستورالعمل، با توجه به حضور زائران ایرانی و زائران اتباع خارجی که تمایلی به خروج از ایران ندارند و همچنین حضور زائران سایر کشورهای جهان در عراق، کلیه زائران خارجی که از خاک ایران عبور می کنند. جمهوری اسلامی ایران باید هنگام ورود به ایران مدارکی را ارائه دهد. در مراکز بهداشتی درمانی مرزی سابقه حداقل دو نوبت واکسیناسیون کرونا که حداقل 14 روز از نوبت دوم گذشته باشد، ارائه دهد. اگر شش ماه از دور دوم واکسیناسیون کرونا گذشته باشد، دوز تقویت کننده واکسن کرونا توصیه می شود.

در صورتی که زائران مدارک معتبری مبنی بر سابقه واکسیناسیون کرونا نداشته باشند، باید تا 72 ساعت قبل از ورود به ایران، جواب آزمایش PCR منفی را ارائه دهند و از ورود افراد به کشور جلوگیری می شود.

در صورتی که متقاضی اصرار به ورود به کشور داشته باشد و مدارک موضوع تبصره 1 را نداشته باشد، در بدو ورود با هزینه وی آزمایش PCR انجام می شود و تا زمان اعلام نتیجه آزمایش در محدوده ایزوله تعیین شده در مرز قرار می گیرد. در صورت منفی بودن تست کرونا، فرد مجاز به ورود خواهد بود. در غیر این صورت اجازه ورود نخواهند داشت. تمامی بازدیدکنندگان خارجی ورودی از کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان در بدو ورود به کشور علیه فلج اطفال و سرخک واکسینه خواهند شد.

گروه سنی شامل واکسیناسیون فلج اطفال برای تمام گروه های سنی و واکسیناسیون سرخک در گروه سنی 9 ماه تا 30 سال می باشد. در صورت ارائه مدرک معتبر دال بر واکسیناسیون در کشور مبدا، نیازی به واکسیناسیون اضافی در ایران نخواهد بود.

در این دستورالعمل آمده است: برای کلیه افراد واکسینه شده که در هنگام بازگشت از عراق و همچنین هنگام خروج از ایران مجددا چک می شوند کارت واکسیناسیون صادر می شود و در صورت نداشتن کارت مذکور مجددا واکسینه می شوند. بنابراین ضروری است که کارت مورد نظر را نگه دارید.

در بدو ورود به کشور کلیه افرادی که وارد کشور می شوند تحت مراقبت های سندرمی و آموزش های بهداشتی مناسب قرار می گیرند. در صورت مشکوک شدن به بیماری واگیر، افرادی که وارد کشور می شوند پس از معاینات لازم و در صورت لزوم توسط پرسنل مرکز بهداشت مرزی تحت نمونه برداری آزمایشگاهی قرار می گیرند و در این مدت افراد در منطقه ایزوله تعیین شده در محل اسکان داده می شوند. مرز.

در صورت مثبت بودن آزمایشات و نتایج آزمایشات انجام شده از نظر بیماری های واگیر در بین زائران ورودی، از ورود آن افراد به کشور جلوگیری می شود. تمامی زائرانی که از کشور خارج می شوند، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های واگیر از طریق حضوری و سایر روش های آموزشی، آموزش های بهداشتی لازم را خواهند دید.

لازم است در تمامی کاروان ها یا گروه های جمعیتی زائران ورودی به کشور، علاوه بر مدیر کاروان/گروه، یک نفر تماس بهداشتی تعیین شده و در بدو ورود به کشور، مدیر و مخاطب بهداشتی در بهداری مرز حضور داشته باشند. مرکز

افرادی که به مرکز صحی مرزی وارد می شوند، آموزش های بهداشتی لازم از جمله نحوه شناسایی و نشان دادن علائم مشکوک به بیماری عفونی، نحوه گزارش و اطلاع رسانی، پیام های بهداشتی را دریافت خواهند کرد.

تمامی مراحل فوق از جمله مراقبت های سندرمی در بین زائران ورودی به کشور (پس از اتمام مراسم اربعین و ورود مجدد زائران از عراق به ایران) اجرا می شود. علائم و نشانه‌های بیماری‌های عفونی عمده که باید توجه شود و سریعاً به مقامات بهداشتی در مرکز بهداشتی درمانی مرزی، مرکز بهداشت/دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در مسیر زائر در ایران گزارش شود عبارتند از تب و بثورات پوستی، تب و خونریزی، تب. و سرفه، تب و تنگی نفس، تهوع و استفراغ، دل درد یا دل درد، اسهال حاد خونی یا غیر خونی، یرقان حاد، کسالت شدید و مرگ ناگهانی و غیر منتظره.

در صورت مشکوک بودن یا تایید وجود بیماری در زائر ورودی، کلیه افراد تماس نیز به دقت مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز نمونه برداری می شود و در این مدت و تا زمان دریافت نتیجه آزمایشات، از آنها استفاده می شود. در انزوا یا قرنطینه قرار خواهند گرفت و تردد آنها در این مدت ممنوع است.

در صورتی که زائران با خودروی شخصی یا اتوبوس از کشور خود وارد ایران شوند، وسایل زائران در بدو ورود به کشور بر اساس پروتکل های بهداشتی و تحت نظارت بهداشتی درمانی مرزی باید ضدعفونی شود.

این بخشنامه بر لزوم ثبت داده های سلامت مرزی در سامانه های الکترونیکی مربوطه تاکید دارد. ضروری است در پایان مراسم اربعین و عملیات مراقبتی، گزارش کامل فعالیت ها و اقدامات بر اساس پروتکل های گزارش از پیش ابلاغ شده به مرکز کنترل بیماری های واگیر گزارش شود.

دیدگاهتان را بنویسید