فوبیای واکسن؛ چالش کنترل بیماری / واکسن فلج اطفال راهی برای جلوگیری از ناتوانی است


ساعت: 10:51
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885519

فوبیا و بی توجهی نسبت به واکسن یک اتفاق ناگوار و چالشی جدی در اجرای طرح ملی واکسیناسیون فلج اطفال است که جمعی از پزشکان و متخصصان بهداشت نسبت به عواقب ترس کاذب ناشی از شیوع این بیماری هشدار داده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، فلج اطفال بیماری است که در صورت ابتلای کودک به آن باعث فلج شدن دست و پا می شود و ممکن است تا پایان عمر ناتوان بماند و اگر این ویروس به مغز مبتلا شود کودک دچار فلج تنفسی می شود و منجر به فلج شدن آن می شود. مرگ تا زمان مرگش

دو نوع واکسن فلج اطفال وجود دارد، یکی واکسن ویروس زنده ضعیف شده و دیگری واکسن کشته شده است.


برنامه ریشه کنی فلج اطفال یکی از اولویت های مهم سازمان بهداشت جهانی و نظام سلامت کشور است.


از آنجایی که استان سیستان و بلوچستان با کشورهای پاکستان و افغانستان همسایه است، هر لحظه خطر ورود بیماری از این دو کشور وجود دارد، بنابراین سازمان بهداشت جهانی برای به حداقل رساندن خطر ورود ویروس فلج اطفال دو عمل واکسیناسیون فلج اطفال به درب دو نفر انجام داد. پیشنهاد می شود تمام کودکان زیر 5 سال در برابر این بیماری واکسینه شوند.


جمهوری اسلامی ایران با برنامه موفق ملی ایمن سازی فلج اطفال، بیش از 20 سال است که هیچ موردی از فلج اطفال نداشته است و این نوع خاص واکسن خوراکی فلج اطفال فقط برای استفاده در برخی از مناطق استان های بالا توصیه می شود.



اولویت واکسیناسیون فلج اطفال را از حاشیه شهر زاهدان آغاز می کنیم


صبا کیها; رئیس اداره بیماری های واگیر مرکز بهداشت زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: واکسن فلج اطفال یکی از اقدامات بسیار ضروری بهداشتی و مراقبتی برای کودکان است که والدین باید آن را جدی بگیرند، ویروسی به نام فلج اطفال شما را آسیب پذیر می کند.


وی افزود: هر ساله جدای از واکسیناسیون روتینی که مرکز بهداشت زاهدان انجام می دهد، 2 بار تیم سیار به حاشیه شهر اعزام و واکسیناسیون فلج اطفال در منازل انجام می شود.


کیخا تصریح کرد: حاشیه شهر زاهدان اغلب از جمعیتی است که از روستا می آیند، جمعیتی به نام مهمان در این منطقه زندگی می کنند و پوشش واکسیناسیون آنها را شامل می شود و واکسینه می شوند.


این مسئول گفت: افرادی که در حاشیه شهر زاهدان زندگی می کنند مانند کودکان واجد شرایط واکسیناسیون فلج اطفال از این طرح بهره مند می شوند.


کیها با اشاره به اینکه بیشترین جمعیت کودکان در حاشیه شهر حضور دارند، افزود: واکسیناسیون فلج اطفال را با اولویت از حاشیه شهر آغاز می کنیم.


وی با بیان اینکه خانواده ها در این سال ها همکاری خوبی با شرکای واکسیناسیون داشته اند، گفت: این دوره طرح واکسیناسیون در قالب تیم های سیار و تیم های خانه به خانه انجام می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید