عربستان سعودی خواستار واکسینه شدن نمازگزاران ایرانی در برابر فلج اطفال شد


ساعت: 12:18
تاریخ انتشار: 14/05/01
کد خبر: 1841700

در صفحه 45 مناسک حج، دولت عربستان نمازگزاران ایرانی را ملزم به واکسینه شدن واکسن فلج اطفال IPV کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرغم اینکه سال هاست که فلج اطفال در ایران ریشه کن شده است و واکسن فلج اطفال یکی از واکسن هایی است که همه ایرانیان در دوران کودکی با آن واکسینه شده اند، دولت عربستان سعودی در صفحه 45 از واکسن IPV خواستار واکسینه شدن نمازگزاران ایرانی شده است. آموزش حج.

به گفته یک منبع آگاه، این اقدام سعودی ها به دلیل رصد فلج اطفال در بین افغان های مقیم مشهد و گزارش سازمان بهداشت جهانی تزریق واکسن فلج اطفال صورت گرفته است.

البته هر سال نمازگزاران خانه خدا قبل از اعزام به سرزمین وحی علیه مننژیت واکسینه می شدند.

تزریق IPV و واکسن فلج اطفال علیه مننژیت از ضروریات حجاج امسال است. البته فلج اطفال توسط مراکز بهداشتی درمانی و مراکز دولتی تزریق می شود و برای مصرف نامناسب است. واکسن مننژیت نیز توسط هلال احمر تزریق می شود.

اگرچه واکسیناسیون فلج اطفال و مننژیت برای زائران خانه خدا اجباری است، اما عدم هماهنگی وزارت بهداشت و هلال احمر و همچنین نبود واکسن مننژیت، اعتراض نمازگزاران و رانندگان کاروان را به دنبال داشته است؛ این واکسن فلج اطفال و مننژیت برای زائران خانه خدا الزامی است. خیلی از مراکز هنوز با این دستورالعمل وزارت بهداشت آشنا نیستند و زائران سرگردان هستند.

نکته دیگر در محدودیت های اعمال شده از سوی عربستان، تزریق واکسن ضد تاج است که فقط نمازگزاران باید واکسن آسترازنکا یا سینوفارم را تزریق کنند و سایر واکسن ها مورد تایید سعودی ها نیستند. بر این اساس، نمازگزارانی که سه دوز واکسن برکات، پاستوکوف یا سایر واکسن‌های غیرمورد تایید عربستان را دریافت کرده‌اند، اکنون باید دو دوز سینوفارم یا آسترازنکا دریافت کنند. تا زمانی که مدیر کاروان برگه واکسن زائران را در سامانه کاروان حج آپلود نکند، ویزا صادر نمی شود.

این در حالی است که به گفته مسئولان مرکز پزشکی حج و عبادت، روند واکسیناسیون زائران ایرانی در حال انجام است و محدودیتی برای تهیه واکسن وجود ندارد.

به گفته سعودی ها، نمازگزاران ایرانی باید یک دوز واکسن فلج اطفال را علاوه بر دو دوز سینوفارم یا آسترازنکا دریافت کنند. تزریق دوز واکسن مننژیت و انجام آزمایش PCR تا ۷۲ ساعت قبل از سفر از دیگر شرایط ورود به حج امسال است.

بر اساس این گزارش، 39 هزار و 635 ایرانی در سال جاری به حج مشرف می شوند که طبق شرایط عربستان، تمامی نمازگزاران زیر 65 سال سن دارند.

انتهای پیام/
منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید