واکسیناسیون جمعیت دامی استان زنجان در حال انجام است/ آبله و تب در فهرست مهم ترین بیماری های عفونی دام قرار دارند.


ساعت: 13:58
تاریخ انتشار: 1402/02/12
کد خبر: 1836141

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در سال جاری تاکنون ۲۲ هزار و ۳۶۹ مورد واکسیناسیون دام در برابر بیماری های شایع و ۵۵۴ هزار و ۴۵۰ مورد بیماری عفونی واکسینه شده است. این کار انجام می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد بیکر حجازمی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به اینکه اداره کل دامپزشکی استان به عنوان یک دستگاه اجرایی دو وظیفه مهم بر عهده دارد، گفت: یکی پیشگیری و کنترل بیماری های دامی و دیگری نظارت بر سلامت فرآورده های دامی مانند گوشت قرمز و سفید، شیر، تخم مرغ است. این زنجیره از سطح جانوران تا لوازم امتداد دارد.

وی افزود: در زمینه مبارزه با بیماری، دستور کار اداره کل دامپزشکی استان بر کنترل بیماری در دو گروه اصلی بیماری های دامی و بیماری های شایع است که در شش گروه بیماری های ویروسی، باکتریایی، انگلی، قارچی قرار دارند. بیماری ها بیماری های متابولیک، مختلف؛ آنها عجیب و غریب هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه برخی از بیماری های مهم راهبردی و اولویت دار هستند، گفت: مالاریا، سل، هاری، شته، شاربن، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، آبله، تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و پوست لمپری. از جمله این بیماری ها هستند.

وی با بیان اینکه جمعیت هدف اصلی در مبارزه با بیماری های دامی شامل تمامی حیواناتی است که به صورت سنتی نگهداری یا به صورت صنعتی پرورش داده می شوند و یا به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند، بیان کرد: طی سال ها آبله و تب برفکی به مهم ترین بیماری های عفونی دام تبدیل شده است. بروسلوز مهمترین بیماری در روستاها است.

حاج کاظمی گفت: مهم ترین واکسن های دامی مورد استفاده در استان شامل واکسن های شاربن، تب برفکی، آبله، لنج، انتروتوکسمی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، شاربن علامت دار، پنجه های قدرتی، کزاز، قانقاریا، آگالاکسی از گروه عفونی و واکسن هاری است. “اینها شامل واکسن هایی است که برای کنترل بیماری های رایج استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه در این رابطه و در سال 1400 حدود 3 میلیون و 821 هزار بار دام واکسینه شده است، گفت: از این تعداد 3 هزار و 658 هزار و 269 مورد مربوط به مناطق روستایی و 161 هزار و 654 مورد مربوط به واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی است. .

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه پیش بینی امسال برای واکسیناسیون دام های استان برای پیشگیری از بیماری ها بیشتر از سال های گذشته است، گفت: امیدواریم اعتبار لازم برای تهیه و تزریق رایگان این واکسن ها را داشته باشیم. در حومه شهر، به ویژه در مورد حیوانات سنتی، باید مراقب بود که کشاورزان حداقل بتوانند خسارت ناشی از شیوع بیماری های دامی را تحمل کنند.

وی با اشاره به اینکه در ماه های ابتدایی سال تمامی روستاهای استان هدف اجرای طرح ریشه کنی نشخوارکنندگان کوچک و آبله خواهند بود، افزود: امیدواریم کشاورزان همکاری لازم را با تیم های دامپزشکی داشته باشند و این استثنایی ها استفاده از فرصت ها اما باید گفت که این اقدام در حال انجام است و تیم های عملیاتی استان در حال واکسیناسیون احشام علیه شاربن، تب مالت خفیف دام، تب مالت شدید در دام، پوست چراغ، هاری و تب برفکی هستند.

هایکاظمی گفت: تیم های ویژه استانی برای پایش بیماری هایی مانند تب مالت یا تب مالت و سل انسانی در مزارع صنعتی و نیمه صنعتی استان و بیماری هاری در مزارع استان پایش، آزمایش و رفع موارد مثبت را انجام می دهند. واکسیناسیون در برابر بیماری هایی مانند شاربون علامت دار، پاستوروز، انتروتوکسمی، گانگرن، آگالاکسی، کزاز، تیروئیدیت و اکتیما.

وی گفت: به منظور تشخیص بیماری در استان و واکنش سریع و جلوگیری از شیوع بیماری، پایش و گزارش گیری فعال و غیر فعال بیماری توسط تیم های عملیاتی استان انجام می شود و در صورت نیاز این اتفاق می افتد. .

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در مجموع 22 هزار و 369 مورد از دام ها علیه بیماری های مشترک انسان و دام واکسینه شده و 554 هزار و 450 مورد بیماری عفونی نیز امسال واکسینه شده اند. این نیز ادامه دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید