تعداد دام های استان زنجان دو برابر ظرفیت مراتع است/ آمار تعداد دام استان زنجان مربوط به چند دهه اخیر است.


ساعت: 14:45
تاریخ انتشار: 1011/01/22
کد خبر: 1821255

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی استان زنجان:

رئیس اداره اراضی غیر فعال اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه حضور دام در مراتع استان زنجان دو برابر ظرفیت مراتع است، گفت: البته این آمار مربوط به چند دهه اخیر است و اگر ما آمار دقیق تری می خواهیم این باید توزیع شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید حسنلو در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی بیان کرد: 99 درصد روستاهای استان نقشه برداری شده و زمین هر روستا مشخص می شود که بر اساس این نقشه ها مشخص می شود که زمین زراعی هر روستا چند هکتار و مرتع که منابع طبیعی دارد چندین هکتار است. ; بر این اساس برای 98 درصد روستاها پروانه چرا صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه زمین زراعی برای زمین کشاورزی و اراضی با منابع طبیعی برای افرادی که سابقه دامداری در روستا دارند، مجوز چرای دام صادر شده است، افزود: با سابقه چرا.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی استان زنجان که دولت ذی صلاح اعتباراتی را برای احداث دام، معدن، کشاورزی و یا موارد دیگر اختصاص داده است، گفت: با پرداخت حق مرتع، زمین به مصارف کشاورزی اختصاص یافت. ، صنعتی یا موارد دیگر.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از انقلاب به تدریج در روستاها پروانه چرا صادر شد، گفت: تعداد دام هر روستا بر اساس همین پروانه چرای شمارش می شد. در این شرایط با توجه به همین اطلاعات سال های گذشته و مجوز چرای موجود، ظرفیت دام استان دو برابر ظرفیت مراتع استان اعلام می شود.

حسنلو با بیان اینکه اگر بخواهیم اطلاعات جدیدی به دست آوریم نیاز به ارزیابی مجدد ظرفیت مراتع داریم، باید تعداد زیادی انشعاب چند ساله انجام دهیم، گفت: این اقدام زمان زیادی می برد، از طرفی نیاز داریم. اعتبار خوب، اداره منابع طبیعی استان باید برای تهیه آمار جدید اختصاص یابد.

وی با تاکید بر لزوم تخصیص اعتبارات مناسب از سوی استانداری و برنامه و بودجه برای شمارش دام در استان، گفت: تا زمانی که این امر انجام نشود، استناد منابع طبیعی در ظرفیت مراتع و دام بر اساس اطلاعات بدست آمده دو برابر می شود. دهه‌ها. «این گذشته خواهد بود.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه در مراتع مازاد دام وجود دارد و خشکسالی حاکم است و هر روز که می گذرد وضعیت مراتع ضعیف تر می شود، خاطرنشان کرد: مراتع خوبی در مراتع وجود دارد. استان با وجود شرایط نامساعد به مراتع ضعیف نقل مکان کرده اند.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط ​​سالانه 183 هزار تن علوفه از مراتع استان برداشت می شود، گفت: استاندارد برداشت علوفه از مراتع مرغوب 50 درصد، مراتع متوسط ​​30 تا 40 درصد و مراتع بد 20 تا 30 درصد است. بنابراین اگر دام مازاد داشته باشد، برداشت بیشتر و وضعیت بدتر از قبل می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید