استفاده بیش از حد از داروها شایع ترین علت مسمومیت است


ساعت: 10:41
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905479

رئیس سازمان غذا و دارو در پیامی به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت، شایع ترین عامل مسمومیت در دنیا را مصرف بیش از حد داروها دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهرام چین، رئیس سازمان غذا و دارو در این اطلاعیه گفت: در جامعه امروز و دسترسی آسان به انواع مواد شیمیایی، دارویی و سمی، بدون داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارها، توزیع مسمومیت های تصادفی و این امر عمدی را بسیار افزایش داد. در دو سال گذشته و همزمان با اپیدمی کرونا در جهان، تمرکز آموزش ها بر نحوه نگهداری و استفاده صحیح از محصولات ضدعفونی خانگی، صنعتی و الکلی بوده و تلاش شده تا آموزش های لازم به آنها ارائه شود. عموم مردم، تا داروهای مصرفی در کرونا از مجاری قانونی تهیه شود و مراکز درمانی و بیمارستانی آماده شوند و با استفاده صحیح از الکل و مواد ضدعفونی کننده، آسیب های ناشی از مصرف آنها به حداقل برسد.

لازم به ذکر است که بسیاری از آسیب های ناشی از مسمومیت به راحتی قابل پیشگیری است. متأسفانه بی توجهی به نگهداری صحیح داروها و مواد شیمیایی در منزل عوارض مداوم و آزاردهنده ناشی از مسمومیت به ویژه در کودکان را به همراه خواهد داشت. بروز مسمومیت های شغلی حاد و مزمن در کارگران کارخانه های مواد شیمیایی، استفاده از وسایل گازسوز و مواد شیمیایی و شوینده در منازل و عدم آگاهی کافی در اکثر خانواده ها منجر به ایجاد خطر و مسمومیت خواهد شد. همچنین سوء مصرف داروها و محرک ها می تواند عامل مسمومیت با این مواد باشد.

از یک سو بالا بودن میزان مصرف دارو در جامعه احتمال تداخل دارویی را افزایش می دهد و از سوی دیگر اشتباهاتی که در تجویز و مصرف ناخواسته دارو صورت می گیرد می تواند باعث شود بیمار دوزهای بالاتر از دوز درمانی مصرف کند. و عوارض ناشی از مسمومیت. فشار با داروها.

با توجه به دلایل فوق، انجام اقدامات پیشگیری از مسمومیت ها در هفته اول آبان هر سال می تواند در آموزش و اطلاع رسانی به همه اقشار جامعه و کاهش بروز مسمومیت های اتفاقی و عمدی و همچنین با توجه به محدودیت تخت های بیمارستانی و بالا بودن آن مفید باشد. هزینه ها دارو و درمان، پیشگیری از مسمومیت می تواند به تضمین سلامت عمومی کمک کند.

در هفته اول آبان ماه سال جاری اطلاع رسانی راه های پیشگیری از مسمومیت ها با انتشار مطالب، تبلیغات شهری و آموزش مجازی برای دانشجویان، دانشجویان، کارگران و مرتبطین مراکز درمانی، کارخانه ها، موسسات، مساجد و عملیات اطلاع رسانی گسترده انجام می شود. از طریق رسانه های عمومی از جمله خبرگزاری ها، روزنامه ها، رادیو و تلویزیون، ارسال پیامک، درج پیام های مربوط به هفته پیشگیری از مسمومیت در سربرگ های ادارات، قبوض آب و برق و فیش حقوقی کارمندان، و پخش مصاحبه با اساتید و گواهی های علمی.

برگزاری هفته پیشگیری از مسمومیت ها برنامه ای است که در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می شود و در کشور ما هفده سال است که هفته اول آبان ماه هفته «پیشگیری از مسمومیت» و در این هفته برای راه های پیشگیری از بروز انواع مسمومیت ها و نحوه کنترل آنها و نحوه انجام اقدامات اساسی در مواجهه با فرد مسموم، اطلاع رسانی و آموزش عمومی به طور گسترده انجام می شود.

امیدواریم با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور، مراکز اطلاع رسانی دارو و سموم کشور و سازمان ها و نهادهای همکار از جمله معاونت بهداشت، معاونت پزشکی، سازمان پزشکی قانونی کشور، پرونده های سازمان اورژانس کشور کشور، سازمان آتش نشانی، سازمان آموزشی و بسیاری دیگر.همچنین این هفته با شعار “با افزایش آگاهی، پیشگیری از مسمومیت های دارویی” به بهترین و جامع ترین شکل انجام شود و به اهدافی چون بهبود دانش عمومی در مورد داروها، مواد شیمیایی و سموم، کاهش مرگ و میر ناشی از مسمومیت ممکن است کاهش مراجعه به بخش های اورژانس بیمارستان برای مسمومیت و نحوه برخورد با حوادث شیمیایی امکان پذیر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید