مسمومیت و مرگ و میر ناشی از دوزهای بالای برخی داروها / از مصرف بیش از حد کودک خودداری کنید

ساعت: 09:36
تاریخ انتشار: 1400/08/12
کد خبر: 1781193

مریم فلا با اشاره به اینکه داروها یکی از خطرناک ترین عوامل مسمومیت خانگی است، گفت: مصرف خودسرانه داروهایی که منجر به مسمومیت دارویی می شود و دوزهای بالای برخی از داروهای به ظاهر کم خطر می تواند برای کودکان و سالمندان کشنده باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مریم فلا، مدیر گروه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به عصرترک گفت: دوزهای بالای برخی از داروهای به ظاهر کم خطر می تواند برای کودکان و سالمندان کشنده باشد.

وی افزود: شایع ترین علت مسمومیت ها در دنیا مصرف بیش از حد دارویی است و هر ساله حدود 60 درصد تماس ها با مراکز اطلاع رسانی دارو و سموم در ایران مربوط به مسمومیت های دارویی است که بالا و قابل توجه است. شکل. “

این کارمند گفت: اگر کودک زیر 5 سال در خانه دارید، حتما داروها را در کابینت های بلند و غیرقابل دسترس و مجهز به قفل قرار دهید.

فلا اضافه کرد: مراقب باشید در زمان بیماری کودک، دوزهای متعدد یا بیش از حد به او ندهید. به عنوان مثال، برای کاهش تب در کودکان، پس از مشورت با پزشک و داروساز، بر اساس وزن و سن فرزندتان استامینوفن بدهید. مقادیر بیش از حد درمانی استامینوفن می تواند باعث مسمومیت شود.

مدیر گروه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: داروهای مصرفی اعضای خانواده را دور از دسترس کودکان قرار دهید و از قرار دادن دارو در کیف دستی برای جلوگیری از خوردن دارو توسط کودکان خودداری کنید.

فلا ادامه داد: داروی خود را جلوی کودکان مصرف نکنید، زیرا کودکان از رفتار بزرگترها تقلید می کنند و می توانند دارو را از چشم والدین خود خارج کنند.

وی افزود: اگر به فرزندتان دارو می دهید به او بگویید دارو است و از کلماتی مانند آب نبات، شکلات و غذا استفاده نکنید.

این منشی تصریح کرد: اگر فردی در خانواده تحت درمان اعتیاد است، باید از دسترسی کودکان به داروهای اعتیادآور مانند قرص یا شربت متادون به شدت محروم شود.

وی ادامه داد: بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان بر اثر نگهداری شربت متادون در یخچال به دلیل جایگزینی شیشه های دارو با شیشه های سایر داروها یا نوشیدنی ها و مصرف تصادفی آنها جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید