خرچنگ؛ دومین عامل مرگ و میر در ایران و جهان/ بیماری قابل پیشگیری و درمان با خودمراقبتی و امید


ساعت: 08:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۵
کد خبر: 1805812

به گفته کارشناسان بهداشت، این بیماری دومین عامل مرگ و میر در ایران و جهان است، بیماری کشنده ای که با تشخیص و مراقبت به موقع قابل پیشگیری و درمان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ امروز روز جهانی سرطان است تا جامعه را بیشتر با این بیماری آشنا کنیم که به گفته کارشناسان و کارشناسان بهداشت دومین عامل مرگ و میر در کشور و جهان است، بیماری مهلکی که با تشخیص و مراقبت به موقع قابل پیشگیری و درمان است.



سرطان بیماری است که عوامل مختلفی مانند مصرف سیگار و الکل، تشعشعات، سوءتغذیه و سوءتغذیه می تواند در مبتلایان به آن نقش داشته باشد که باید با استفاده از آنها سعی در بهبود ایمنی بدن داشته باشیم.



سرطان روده بزرگ به عنوان یکی از شایع ترین سرطان ها


مجید سرتیپی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این خصوص از سرطان روده بزرگ به عنوان یکی از شایع ترین سرطان ها در ایران و جهان یاد کرد و گفت: این نوع سرطان دارای علائم هشداردهنده، اما با علائم فراوان است. بدخیمی را نشان نمی دهد، که نیاز به شرح حال دقیق تری دارد، آزمایش های کم خونی و معاینه پزشکی شکم و رکتوم قبل از سایر روش ها مانند کولونوسکوپی.


به گفته وی، سالانه هزاران سرطان در ایران و میلیون‌ها سرطان در سراسر جهان رخ می‌دهد، این بسیار است.


سرتیپ به همه افراد بالای 50 سال توصیه کرد برای غربالگری اولیه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و بر اساس سابقه شخصی و خانوادگی، علائم مشکوک و نتیجه آزمایش خون مخفی، آزمایش خون مدفوع مخفی (آزمایش تناسب اندام) انجام دهند. برای کولونوسکوپی و معاینه تخصصی تر.

4416a6ff 7926 4b49 a2b8 54c86fcd1ca6 خبر خاکستری




عواملی که باعث سرطان می شوند


مسعود فیروزکوهی کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سلول های سرطانی پس از مدتی به خودی خود نمی میرند، بلکه بدون هدف خاصی تا این مجموعه از توده های سلولی و علائم رشد می کنند. و عوارض آنها سرطان نامیده می شود.


وی گفت: چهار عامل وجود دارد که می تواند باعث سرطان شود. وی افزود: چهار حالت شامل سرطان‌زا، مدت تماس با ماده سرطان‌زا، شدت تماس و سابقه شخصی سرطان وجود دارد که این بیماری می‌تواند اندام‌های خاصی از جمله معده، تیروئید، پوست، استخوان‌ها، خون، ریه‌ها، کیسه صفرا، چشم‌ها را درگیر کند. ، قفسه سینه، رحم، غدد لنفاوی و غیره


وی گفت: برخی از علائم می تواند منجر به سرطان شود. ویروسی و عدم توجه به درمان به موقع، آلودگی به برخی انگل ها، مواد شیمیایی و مشاغل مربوط به تولید و مصرف این مواد، سن ازدواج و بارداری و سوء تغذیه و سوء تغذیه (کمبود ریزمغذی ها و درشت مغذی ها)، گفت.


وی سرطان را دومین عامل مرگ و میر در ایران و جهان عنوان کرد. افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه موثر شناخته شده است.



تاثیر چاقی در گسترش سرطان


فیروزکوهی با اشاره به تاثیر چاقی در شیوع سرطان گفت: چاقی بزرگسالان با سرطان های مختلف به ویژه روده بزرگ، کلیه، لوزالمعده، آندومتر و کیسه صفرا همراه است و در مورد سرطان سینه چاقی بعد از یائسگی در افزایش آن موثر است. بروز این سرطان.


وی گفت: در صورت بروز علائمی مانند تغییر طولانی مدت در نظم و دفع مدفوع یا ادرار، هرگونه زخم سطحی که پس از 10 روز بهبود نیابد، خونریزی و ترشحات غیرطبیعی از سوراخ های طبیعی بدن، ظهور هرگونه توده در هضم غذا. و اشکال در بلع، تغییرات آشکار در شکل و رنگ خال های قبلی، سرفه های مکرر و آزاردهنده و ضخیم شدن صدای مشاهده شده در انسان باید به سرعت بررسی و درمان شود.


اهمیت تقویت ایمنی بدن و تغذیه سالم



فیروزکوهی با بیان اینکه باید برای افزایش ایمنی بدن تلاش کنیم گفت: بر این اساس باید تغذیه مناسب داشته باشیم، هر 6 گروه غذایی باید در برنامه روزانه یا هفتگی ما باشد. غذاهای سالم و مغذی بخورید، انرژی به دست آمده از غذا را با انرژی صرف شده در فعالیت های روزانه مقایسه کنید، به سلامت روان توجه کنید و از استرس، عصبانیت و اضطراب دوری کنید.


وی ادامه داد: در این راستا باید محیط زندگی و کار عاری از مواد سرطان‌زا، انجام آزمایش‌های دوره‌ای در فواصل کافی، پایش بیماری‌هایی مانند هپاتیت B، نظارت فوری و سریع برای واکسیناسیون و پرهیز از تماس با مواد سرطان‌زا، رعایت بهداشت فردی داشته باشیم. ، ما به یک محیط عمومی شهری سالم نیز نیاز داریم زیرا مشخص است که 80 تا 90 درصد از علل سرطان عوامل محیطی هستند.

a42db0ef 97a2 4b66 a2a3 ad3172451f62 خبر خاکستری




لزوم جلوگیری از افزایش وزن در بزرگسالی


این متخصص تغذیه گفت: پیشگیری از افزایش وزن در بزرگسالی عامل مهمی در پیشگیری از برخی سرطان ها است. سرطان، به ویژه سرطان سینه، موثر شناخته شده است.


وی گفت: آنچه می خوریم اگر حاوی مواد سرطان زا باشد می تواند نقش مهمی در ابتلا به سرطان داشته باشد. غذاها همچنین می توانند به پیشرفت یا مهار بیماری کمک کنند، زیرا غذاها ممکن است حاوی مواد جهش زا مانند آفلاتوکسین های تولید شده از کپک ها یا نیتروزامین ها باشند که از غذاهای حاوی نیتریت ها یا نیترات ها تولید می شوند که در مراحل اولیه سرطان نقش دارند.


به گفته فیروزکوهی، مشخص شده است که مصرف زیاد چربی های (حیوانی) خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، پروستات، سینه و آندومتر را افزایش می دهد. در مورد روده بزرگ، گوشت قرمز موثرتر از چربی است که ممکن است به دلیل ترکیبات دیگر گوشت مانند آهن یا ترکیبات پخته باشد.
وی ادامه داد: مطالعات بسیاری نشان داده است که روغن زیتون در کاهش خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان سینه موثر است. مطالعات مختلف نشان داده است که رژیم غذایی با بار گلیسمی بالا خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.» و او مهربان شد. برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهند که سطوح بالای آمینو اسیدهای ضروری، همراه با دریافت انرژی بالا، می‌تواند نرخ رشد را افزایش دهد که یک عامل خطر برای سرطان است.



تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد


وی گفت: تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. «مصرف کافی ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیبرهای غذایی که با مصرف روزانه سبزیجات و میوه ها تأمین می شود، مقاومت بدن و سطح ایمنی بدن را افزایش می دهد.» و از سرطان پیشگیری می کند.


وی گفت: هر یک از ترکیبات موجود در سبزیجات و میوه ها در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها موثر است. گوجه فرنگی و غذاهای حاوی لیکوپن خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهند سبزیجات کلم خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند سرطان ها از جمله سرطان پروستات، کیسه صفرا، ریه و میوه های غنی از اسید فولیک در کاهش سرطان روده بزرگ و مرکبات در کاهش سرطان ریه موثر هستند. .


به گفته فیروزکوهی، مصرف روزانه 400 گرم میوه و سبزی با کاهش 20 درصدی سرطان همراه است، لبنیات تامین کننده درشت مغذی ها و ریزمغذی های فیزیکی، حفظ سلامت جسمی و هوش و مصرف شیر در کاهش ابتلا به سرطان معده شناخته شده است. .


وی افزود: ماست به دلیل داشتن پروبیوتیک در کاهش خطر ابتلا به سرطان موثر است، این باکتری ها روده را از مواد سرطان زا پاکسازی می کند، باکتری های سرطان زا را مهار می کند، سیستم ایمنی بدن را فعال می کند، PH روده و حلالیت اسیدهای صفراوی را کاهش می دهد و مخاط ترشح می کند.

2a67dea1 ed8b 492c a202 2cbf4c0346bb خبر خاکستری




نقش حبوبات در کاهش خطر ابتلا به سرطان


این متخصص تغذیه گفت: لوبیا با فیبر، نمک و پروتئین در کاهش خطر ابتلا به سرطان نقش دارد. مصرف نوشیدنی هایی مانند چای سبز و چای سیاه ولرم با ترکیبات پلی فنلی مفید، ادویه جات، مارچوبه، زردچوبه، ریشه زنجبیل، جعفری، دانه شنبلیله، بادام هندی، عسل، دانه هایی مانند تخمه آفتابگردان، بذر کتان، سویا، روغن قارچ ماهی و غذاهای دریایی از غذاهای ضد سرطان محسوب می شوند.


وی گفت: فعالیت روزانه و به ویژه برنامه ورزشی منظم، استفاده از غذاهای خانگی، جویدن کافی غذا، حفظ وزن مناسب و پیشگیری از چاقی، محدود کردن مصرف گوشت قرمز به کمتر از 80 گرم در روز، محدود کردن مصرف نمک، حذف یا کاهش مصرف نوشابه های گازدار، رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات رنگارنگ (5 واحد یا بیشتر)، هویج، پیاز، گوجه فرنگی و سیر برای پیشگیری از سرطان توصیه می شود.


فیروزکوهی افزود: مصرف غلات سبوس دار و غلات، افزایش مصرف فیبر به 35 تا 25 گرم در روز، کاهش غذاهای نشاسته ای، کاهش مصرف قند و شکر تصفیه شده، حذف یا کاهش مصرف غذاهای چرب، شور، بسیار شیرین، حذف یا کاهش مصرف سرخ کردنی ها. غذاها، فست فودهای پرچرب و نمک، کاهش مصرف چربی ها به ویژه چربی های حیوانی، روغن های گیاهی اشباع شده و مارگارین های امگا 6 از دیگر توصیه های غذایی است.


این سازمان از جایگزینی منابع تک غیراشباع مانند روغن زیتون، کلزا، بادام زمینی و منابع امگا 3 مانند آجیل، دانه ها، ماهی، اجتناب از غذاهای حاوی افزودنی ها، به ویژه افزودنی های غیرمجاز، غذاهای آلوده به میکروب ها و کپک حمایت می کند. و غذاهای استرس زا آلوده به انگل و اجتناب از خوردن غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد برای پیشگیری از سرطان.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید