سرطان با خودمراقبتی و امید قابل پیشگیری است/ سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در زنان است


ساعت: 12:18
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۰۱
کد خبر: 1905264

تشخیص زودهنگام و به موقع سرطان می تواند منجر به بهبودی و درمان موفقیت آمیز بیماران شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، سرطان بیماری است که از تکثیر غیرطبیعی سلول های بدن شروع می شود، بدن انسان از میلیون ها سلول تشکیل شده است که در کنار هم قرار گرفته و بافت ها و اندام های مختلف را تشکیل می دهند.

ژن‌های داخل هر سلول دستورات لازم را به آن صادر می‌کنند، گاهی اوقات این دستورالعمل‌ها در سلول نامشخص و گیج می‌شوند و سلول رفتار غیرعادی از خود نشان می‌دهد و پس از مدتی ممکن است گروهی از سلول‌های غیرطبیعی در خون یا سیستم ایمنی به گردش درآیند یا به یک سلول تبدیل شوند. توده یا تومور بدخیم یا سرطان.

در واقع سلول های بدن طی یک فرآیند تنظیم شده از بین می روند و سلول های جدید جای آن ها را می گیرند. گاهی اوقات این فرآیند طبیعی کار نمی کند و سلول های فرسوده از بین نمی روند و توده ای تشکیل می شود که می تواند به تومور تبدیل شود. بدخیم یا سرطانی شوند.

اکثر سرطان ها توده ای ایجاد می کنند که به آن تومور می گویند، اما همه توده ها تومور نیستند، معمولاً پزشک تکه ای از توده را برای معاینه می گیرد که به آن نمونه یا بیوپسی می گویند.

میزان بروز سرطان در ایران کمتر از میانگین جهانی است

خداداد شیخ زاده معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: سالانه هزاران مورد سرطان در ایران و میلیون ها مورد در دنیا رخ می دهد. اولیه و محدود است، در نتیجه درمان آسانتر و امکان تسلط کامل و بهبود آن بسیار زیاد است.

وی افزود: نرخ سرطان مردان و زنان در ایران به ترتیب 134 و 128 در صد هزار نفر است، در حالی که میانگین جهانی سرطان مردان و زنان به ترتیب 205 و 165 است، بنابراین میزان سرطان در ایران کمتر از میانگین جهانی است. .

شیخ زاده با اشاره به شایع ترین سرطان ها در بین جمعیت زنان کشور گفت: سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، سرطان تیروئید، سرطان پوست، سرطان معده و شایع ترین سرطان ها در بین زنان استان شامل سرطان سینه، تیروئید، کولورکتال، معده و پوست است. .

معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان اذعان داشت: سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع زنان در جهان است و مهم ترین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان کشورهای در حال توسعه است و بیشتر در مراحل بسیار پیشرفته تشخیص داده می شود.

وی ادامه داد: سرطان دهانه رحم از معدود سرطان هایی است که علت خاصی برای آن شناخته شده است و روش های پیشگیری موثری برای ریشه کنی آن وجود دارد.

شیخ زاده گفت: عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مهمترین عامل شناخته شده سرطان دهانه رحم است که روش های تشخیصی عفونت HPV در برنامه های غربالگری به عنوان یکی از روش های جدید و موثر پیشگیری از سرطان دهانه رحم شناخته می شود.

این مسئول با اشاره به اجرای طرح غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم در نظام سلامت کشور تصریح کرد: در این برنامه هدف شناسایی و ثبت نام بیماران در گروه سنی 30 تا 59 سال مشکوک یا مبتلا به سرطان دهانه رحم است. و سپس ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف شبکه بهداشت، درمان و سازماندهی درمان و مراقبت از بیمار وجود دارد.

شیخ زاده گفت: زنان 30 تا 59 ساله هر 5 سال یک بار غربالگری و از نظر علائم مشکوک سرطان دهانه رحم معاینه می شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید