وضعیت واکسیناسیون HPV (سرطان دهانه رحم) در ایران/بهترین سن برای این واکسن

وضعیت واکسیناسیون HPV (سرطان دهانه رحم) در ایران/بهترین سن برای این واکسن

رئیس اداره «ضد سرطان و مبارزه با سرطان» وزارت بهداشت، آخرین اقدامات در زمینه واکسیناسیون HPV در کشور را تشریح کرد.

دکتر لیلا مودب شاعر در گفت وگو با ایسنا، درباره وضعیت واکسیناسیون HPV و پوشش بیمه ای آن در کشور، اظهار کرد: واکسن HPV واکسن بسیار موثری است که در درصد بالایی از موارد در پیشگیری از سرطان دهانه رحم موثر است. این واکسن که در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد، در ایران مورد مطالعه مقرون به صرفه قرار گرفته است. در عین حال واکسن دو ظرفیتی HPV ایرانی نیز تولید شده است و شرکت دیگری نیز در حال آزمایش واکسن چهار ظرفیتی HPV است که در صورت تایید سازمان غذا و دارو در دسترس خواهد بود.

بهترین سن برای واکسیناسیون HPV

وی افزود: لزوم استفاده از واکسن HPV در گروه های سنی و جنسیت های مختلف در سطح جهان بررسی شده است اما مناسب ترین سن و جنسیت برای تزریق واکسن بین 9 تا 14 سال در دختران است.

مودب شعار همچنین گفت: بررسی ها نشان می دهد که واکسن HPV بیش از 70 درصد و در برخی موارد بالای 90 درصد موثر است و می تواند از ابتلا به سرطان دهانه رحم پیشگیری کند، اما به دلیل نگرانی در مورد عوارض جانبی این واکسن، باید مطالعات انجام شود. سطح ملی و تصمیمات باید بر اساس نیازهای ملی اتخاذ شود.

وی در خصوص تاثیر آلودگی هوا در بروز سرطان گفت: آلودگی هوا می تواند باعث افزایش ابتلا به سرطان شود و تحقیقات و اقدامات لازم در این زمینه در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید