راه های پیشگیری از سرطان + شایع ترین انواع سرطان در ایران

راه های پیشگیری از سرطان + شایع ترین انواع سرطان در ایران

روز جدید بک متخصص خون و سرطان گفت: با انجام روش های مختلف غربالگری می توان از برخی انواع سرطان پیشگیری کرد.

سید محسن رضوی در برنامه نبض شبکه بهداشت و درمان سیما گفت: مراقبت به این معناست که با انجام آزمایشات بتوانیم با تشخیص زودهنگام سرطان و درمان به موقع جان بیمار را نجات دهیم.

رضوی گفت: تنها راه تشخیص سرطان دهانه رحم انجام آزمایش پاپ اسمیر است. این آزمایش بعد از ازدواج قابل انجام است. این آزمایش سالانه به مدت 3 سال و پس از آن هر سه سال یکبار تکرار می شود.

این فوق تخصص خون و سرطان ادامه داد: تنها آزمایشی که در آزمایشگاه ها به عنوان غربالگری سرطان پروستات انجام می شود PSA نام دارد که در سنین بالای 50 سال انجام می شود.

وی یادآور شد: آزمایش PSA بعد از 75 سال اهمیت خاصی ندارد، زیرا بعد از این سن سرطان پروستات بسیار کند پیشرفت می کند.

استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه سرطان سینه یکی از شایع ترین انواع سرطان در زنان است، گفت: خودآزمایی ماهیانه پستان و ماموگرافی پس از 40 سال (این سن بسته به شرایط کاهش می یابد)
از جمله غربالگری های سرطان سینه محسوب می شود.

وی در پاسخ به این سوال که روش های غربالگری سرطان دستگاه گوارش چیست، افزود: یکی از این روش ها کولونوسکوپی نام دارد که فرد با آموزش قبلی در عرض چند دقیقه این معاینه را انجام می دهد و دوربین انواع مختلف را بررسی می کند. بخش هایی از روده بزرگ ، شامل راست روده، راست روده و تا نقطه اتصال به روده کوچک مورد بررسی قرار می گیرد.

رضوی ادامه داد: کولونوسکوپی در هر دو جنس به ویژه مردان پس از 50 سالگی هر سال باید انجام شود.

وی گفت: شایع ترین سرطان مردان در کشور سرطان معده است که با آزمایشی به نام آندوسکوپی غربالگری می شود. خوشبختانه امروزه آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد و با خواباندن موقت بیمار انجام می شود.

رضوی مشاهده علائمی مانند خون در مدفوع، تغییر در حرکات روده و دردهای شکمی بی دلیل بیش از 4 هفته را از جمله علائم احتمالی سرطان دستگاه گوارش عنوان کرد.

وی در پاسخ به این سوال که راه نجات بشریت از سرطان چیست، گفت: پیشگیری از چاقی، ورزش، رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی سالم از جمله راهکارهای پیشگیری از سرطان است.

برنامه نبض از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت 16:00 به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید