4 سرطان شایع در ایران

4 سرطان شایع در ایران

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با تشریح اقدامات وزارت بهداشت برای پیشگیری از بروز سرطان ها در کشور گفت: حدود 85 تا 90 هزار مورد جدید سرطان در کشور رخ می دهد. کشور هر سال .

دکتر کروش اعتماد با اشاره به اینکه بیش از 75 درصد از علل مرگ و میر در کشور ما بیماری های غیرواگیر است، گفت: سالانه 350 هزار مرگ در کشور رخ می دهد که از این تعداد حدود 250 هزار مورد به دلیل بیماری های غیرواگیر است که از جمله این موارد است. که سرطان در رتبه سوم قرار دارد و نشان دهنده مرگ و میرهای غیر عفونی (10-15 درصد مرگ و میرها) است.

20000 مرگ در سال به دلیل سرطان در کشور

به گفته وی، سالانه حدود 20 هزار بیمار سرطانی در کشور جان خود را از دست می دهند.

بروز سالانه سرطان در ایران

وی با بیان اینکه نرخ سالانه موارد جدید سرطان در کشور 180 مورد به ازای هر 100 هزار نفر است، گفت: سالانه تقریباً 85 تا 90 هزار مورد جدید سرطان در کشور رخ می دهد.

4 سرطان رایج کدامند؟

به گزارش اعتماد، سرطان سینه، روده بزرگ، پروستات و ریه از شایع ترین بیماری های انکولوژیک در کشور هستند.

وی در خصوص نقش جنسیت در بروز سرطان ها نیز به ایسنا گفت: برخی سرطان ها مربوط به جنسیت هستند. به عنوان مثال سرطان سینه در زنان و به ندرت در مردان دیده می شود یا سرطان پروستات یک سرطان مردانه است. برای سایر سرطان ها، توزیع جنسیتی برای مردان و زنان برابر است.

چرا بروز سرطان های مرتبط با دستگاه گوارش افزایش یافته است؟

وی در پاسخ به سوالی درباره علت افزایش ابتلا به سرطان های مربوط به دستگاه گوارش، تصریح کرد: متاسفانه 40 درصد از جمعیت بالای 30 سال کشور فعالیت بدنی کافی ندارند و این فعالیت ناکافی بیشتر در زنان نسبت به مردان. از سوی دیگر مصرف دخانیات در میان جمعیت بالای 30 سال کشور برای مردان حدود 12 درصد و برای زنان 1.5 درصد است. علاوه بر همه این موارد باید این را هم بدانیم که افزایش سن افراد را مستعد ابتلا به بیماری های غیرواگیر از جمله سرطان می کند. در این میان مصرف کم میوه و سبزی نیز موثر است.

غربالگری رایگان سرطان سینه و روده بزرگ در سیستم شبکه

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت از سال های اخیر طرح غربالگری سرطان روده بزرگ و سرطان سینه را در دستور کار قرار داده و خدمات غربالگری و شناسایی اولیه انجام می شود. کاملا رایگان در سیستم شبکه.

وی افزود: تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ در مراکز جامع سلامت با انجام آزمایش اولیه ساده توسط همکاران بهداشتی بر روی مددجویان بالای 40 سال انجام می شود و در صورت مثبت بودن آزمایش از طریق سامانه ارجاع بیمار به بیمارستان های کشور ارجاع می شوند. .

اعتماد تصریح کرد: یک نکته مثبت این بود که با مصوبه دولت، فرانشیز (پرداخت بیمار) کولونوسکوپی برای دریافت کنندگان خدمات از طریق سامانه ارجاع به صفر رسید و پرداختی به پزشکانی که تحت این سامانه خدمات ارائه می کنند دو برابر می شود.

نقش پروفیلاکسی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ

به گفته وی، در رابطه با سرطان روده بزرگ، اگر اقدامات پیشگیرانه به موقع انجام شود، اثر درمانی قطعی خواهد داشت.

وی سرطان روده بزرگ را موفق ترین مداخله برای تشخیص سرطان می داند و گفت: اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود و مداخله انجام شود، بیمار به طور کامل بهبود می یابد. این نوع تشخیص، پیشگیری و مداخله مشابه واکسیناسیون است و فرد در مقابل این سرطان بیمه می شود.

اعتماد یادآور شد: تشخیص و مداخله در این سرطان که به صورت رایگان در سطح مراکز بهداشتی درمانی انجام می شود، به طور موثر از عوارض، ناتوانی های ناشی از بیماری و مرگ بیماران پیشگیری می کند و آمار ناشی از این بیماری را کاهش می دهد.

دلیل افزایش هزینه های درمان سرطان

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درباره هزینه‌های درمان سرطان در کشور گفت: متأسفانه هزینه‌های درمان رو به افزایش است و یکی از مواردی که هزینه‌های گزافی را بر بیماران تحمیل می‌کند، این است. این بخش می توان گفت برخی از نسخه ها مطابق با دستورالعمل ها نیست و این نوع درمان نتایج و فواید لازم را ندارد و همین امر باعث افزایش هزینه ها می شود.

اعتماد نقش سبک زندگی را در بروز سرطان ها بسیار جدی می داند و بیان می کند: اگر سبک زندگی این گونه باشد و مداخله جدی صورت نگیرد احتمالا در سال های آینده روند افزایشی در بروز سرطان خواهیم داشت اما وزارت بهداشت اقدامات خود را برای بهبود سبک زندگی و پیشگیری از سرطان در دستور کار قرار داده است.