عوامل محیطی آتش زیر خاکستر سرطان/نقش انکارناپذیر ژنتیک در سرطان


ساعت: 15:59
تاریخ انتشار: 1301/08/18
کد خبر: 1909741

اوزی نژاد رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر استان یزد گفت: سبک زندگی نامناسب، تحرک کم و …. به عنوان عوامل شایع می تواند باعث بیماری های غیر واگیر مانند سرطان شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدعلی اوزی نژاد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به علت بیماری های غیرواگیر اظهار داشت: رعایت نکردن عوامل خطر بیماری های غیرواگیر دلیل شیوع این بیماری ها است.

وی افزود: بیماری های غیرواگیر مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و … با عوامل خطر شایعی همراه بوده و به طور کلی سبک زندگی نامناسب، تحرک کم، رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل و استعمال دخانیات باعث ایجاد بیماری می شود.


dcd8329e 3f19 4f1b 9a87 23552fd90cdb خبر خاکستری


Negative Effects Of An Unhealthy Lifestyle 1 خبر خاکسترینقش ژنتیک در سرطان غیرقابل انکار است

رئیس اداره پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر استان با تاکید بر اینکه نقش عوامل ژنتیکی در بیماری های غیرواگیر به ویژه سرطان غیرقابل انکار است، تصریح کرد: درصد زیادی از مبتلایان به سرطان را افراد نزدیک و نزدیک تشکیل می دهند. خانواده آنها بیمار مبتلا به سرطان است و ژنتیک ممکن است در سرطان سینه اهمیت بیشتری داشته باشد.

اوزی نژاد با اشاره به روش های مختلف غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان گفت: در حال حاضر سه نوع سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان دهانه رحم در مراکز و مراکز درمانی و همچنین سرطان روده روده در افراد بین 50 تا 69 سال قابل غربالگری است. کسانی که با انجام آزمایش رایگان پا که وجود یا عدم وجود خون در مدفوع را نشان می دهد، به مراکز بهداشتی عمومی مراجعه می کنند، ممکن است مشکوک شوند و برای بررسی بیشتر به متخصصین ارجاع داده شوند.

رئیس اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان گفت: زنان 30 تا 69 سال می‌توانند از نظر سرطان سینه و زنان 30 تا 49 سال برای سرطان دهانه رحم آزمایش شوند. و در صورت لزوم به متخصصان ارجاع می شود.d376f2a8 3dc7 4945 8a41 bba4173978b0 خبر خاکستری


* 3 ماه تشخیص زودهنگام سرطان معادل یک دوره کامل شیمی درمانی است

وی با تاکید بر اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان در مراحل اولیه، گفت: اگر سرطان سینه فقط 3 ماه زودتر تشخیص داده شود، می تواند به اندازه یک دوره کامل شیمی درمانی موثر باشد و هزینه های درمان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و تا این مرحله دید می تواند بار بزرگی را از دوش خانواده ها بردارد.

اوزی نژاد تصریح کرد: سرطان پس از بیماری های قلبی عروقی دومین عامل مرگ و میر در استان است، بنابراین مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی 34 درصد و مرگ ناشی از سرطان 15 درصد است.

وی افزود: مدت زیادی طول می کشد تا سلول های بدن سرطانی شوند بنابراین در مورد برخی از انواع سرطان روش هایی وجود دارد که می توان سرطان را در مراحل اولیه تشخیص و درمان کرد. طبیعی است که سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود و نتیجه درمان قطعی باشد.

اوزی نژاد با اشاره به طرح های جدید در حوزه سلامت گفت: کارگروه فرهنگی اجتماعی سلامت زنان و خانواده با هدف اتخاذ تدابیر مناسب برای گسترش همکاری های بین بخشی، مشارکت های مردمی و حمایت از طرح های جدید در حوزه سلامت در سال 96 تشکیل شد. امید است گام های مهمی در زمینه پیشگیری و کنترل سرطان در استان برداشته شود.


*میزان ابتلا به سرطان در ایران بالاتر از میانگین جهانی است

باید بگویم؛ بر اساس نتایج مطالعه دانشمندان مؤسسه بین المللی تحقیقات سرطان (IARC)، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمان ثبت سرطان ایران، نرخ ابتلا به سرطان در ایران بالاتر از میانگین جهانی است. مرکز تحقیقات سرطان که بهار گذشته در مجله بین المللی سرطان منتشر شد، پیش بینی می کند که تعداد موارد جدید سرطان در ایران از 112000 مورد ثبت شده در سال 2016 به 160000 مورد جدید در سال 2025 افزایش یابد. نزدیک به 29 درصد مربوط به تغییر در ساختار جمعیت است.


a29dcd2e 6bfe 486a 88fe 1533997baa2b خبر خاکستری


10070000 0aff 0242 3b90 08da4ef804b4 w650 r1 s خبر خاکستریبر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی، سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است که حدود 10 میلیون مرگ در سال 2020 یا تقریباً یک نفر از ششم را شامل می شود.

حدود یک سوم مرگ و میر ناشی از سرطان ناشی از سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی بالا، مصرف الکل، مصرف کم میوه و سبزیجات و عدم فعالیت بدنی است.

عفونت های سرطان زا مانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و هپاتیت نیز مسئول حدود 30 درصد موارد سرطان در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید