هر شهید دارای مشخصات ژنتیکی در مرکز تحقیقات ژنتیک نور / استقلال نرم افزار ژنتیک ایران از نرم افزارهای رایج جهانی

ساعت: 16:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۳
کد خبر: 1781641

تولایی گفت: برای هر شهید یک پروفایل ژنتیکی تهیه می شود که با اطلاعات دریافتی از خانواده ها مطابقت دارد. در نهایت شناسایی تست های شناسایی مولکولی، انطباق مشخص نمونه را تایید و به اطلاع خانواده شهدا می رساند. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ محمود تولایی صبح امروز پنجشنبه (13 آبان) در جمع اصحاب رسانه با موضوع شناسایی و احراز هویت شهدای گمنام گفت: ژنتیک و بیوتکنولوژی یکی از رشته های جدید علمی است که کشورهای پیشرفته به دنبال تحریم آن هستند. کشورهای در حال توسعه در این زمینه

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور افزود: شناخت اطلاعات ژنتیکی که مبتنی بر پدیده وراثت است در این زمینه موثر بوده و به شناسایی اجساد کمک می کند. دسترسی به دانش و منابع فناوری در این حوزه بسیار دشوار شده است، اما آموخته ایم که در توسعه دانش باید تلاش کرد و به آن دست یافت، امروزه در کشور خدمات متعددی در این زمینه وجود دارد، در حوادث، جنگ، سیل و زلزله، چند هزار نفر را می توان در چند دقیقه ویران کرد.

* ظهور استعدادها در ژنتیک نهفته است

وی گفت: در اطلاعات ژنتیکی والدین پلاکی جاودانه وجود دارد که حتی در افراد مستعد و مستعد ابتلا به بیماری نیز یافت می شود. به فرموده مقام معظم رهبری علم را باید مساوی جهاد در راه خدا بدانیم. استعداد ابتلا به بیماری ها در سنین بالا در ژنتیک نهفته است.

تولایی گفت: علم پزشکی در آینده نزدیک بر پایه ژنتیک استوار خواهد شد که بر لزوم پیشرفت در این حوزه بیشتر تاکید می شود. رشته ژنتیک یکی از علوم نوین بشری است که ایران همزمان با کشورهای پیشرفته در این زمینه پیشرفت کرده است.

* پیکر مطهر شهدای ایرانی از پیکرهای عراق جدا می شود

وی گفت: برای شناسایی شهدا، جستجوگران برای یافتن بقایای شهدا وارد مناطقی می شوند که شرایط بسیار سختی دارد. در برخی از نقاط مرزی و مرزهای مشترک، امکان اشتراک اجساد ایرانی و عراقی وجود دارد، بنابراین ابتدا باید جسد نیروهای عراقی پیدا شود.» شناسایی و به این کشور تحویل داده شود.

* حضور سه هزار شهید گمنام در مرزها

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور گفت: بقایای اجسادی که فاقد پلاک و مشخصات هستند به مرکز ژنتیک نور تحویل داده می شود و مراحل انسان شناسی روی آنها انجام می شود. طبق آمار هنوز بقایای 3000 شهید تفحص نشده است، گاهی اوقات اجزای به دست آمده از شهدا را می توان با هم مخلوط کرد، به عنوان مثال به دلیل دفن شهدای ابوفلوس در گور دسته جمعی این مشکل پیش آمد که بقایای آن جدا شد.

* هر شهیدی در مرکز تحقیقات ژنتیک نور دارای مشخصات ژنتیکی است

وی افزود: در این فرآیندها با انجام آزمایشات مناسب و منطبق با اطلاعات دریافتی از خانواده ها، برای هر شهید مشخصات ژنتیکی تهیه می شود. در نهایت شناسایی تست های شناسایی مولکولی تایید کننده انطباق نمونه است و به اطلاع خانواده های شهدا می رسد.این امکان وجود دارد که تمامی فعالیت های پشتیبانی، اضطراری و نظامی یک سیستم ژنتیکی تشکیل داده و اطلاعات ژنتیکی افراد برای شناسایی ذخیره شود. این افراد در اسرع وقت شناسایی شدند تا در کمتر از 12 ساعت شناسایی شهید سلیمانی و یارانش آماده شود.

تولایی افزود: امروز ابزار خرد و معرفت و سربلندی پرچم ایران است، هرچند در گذشته افرادی چون هرازی برای این کار باید جان خود را در کف دست می گذاشتند، امروز میدان جنگ حکمت است و اگر ما می خواهیم امنیت، رفاه و پیشرفت داشته باشیم، باید راه علم را طی کنیم.

* ژنتیک نیازمند سرمایه گذاری های کلان است

وی یادآور شد: حوزه ژنتیک و بیوتکنولوژی نیازمند سرمایه گذاری های کلان است، امروزه تنها مرکز پیشرو در این حوزه مرکز ژنتیک نور است، اما با توجه به تقسیم کار کشوری در حوزه بیوتکنولوژی امروز تمامی دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه های کشور وزارت علوم، زیست شناسی و علوم سلولی مولکولی در این زمینه فعالیت می کند که حدود 90 دانشگاه دارد.ویرایش ژن یک دانش بسیار استراتژیک است که از سال 2015 در دنیا مورد توجه و توسعه قرار گرفته است.

نور رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک گفت: امیدواریم با این آگاهی بسیاری از بیماری های صعب العلاج ژنتیکی درمان شوند. در کشور ما پتانسیل و دانشمندانی در این زمینه وجود دارد اما هنوز مدیریت هوشمندانه ای در این زمینه صورت نگرفته است. امروزه این یکی از دغدغه‌های محدود بشر است، «وجود زمین و افزایش زباله‌های زیستی که منابع، آب، خاک و هوا را تهدید می‌کند، برای غلبه بر این مشکل باید به حوزه ژنتیک توجه کنیم تا قادر به شناسایی گیاهانی است که در مناطق صعب العبور و ژن ها رشد می کنند. تقسیم مقاومت به خشکی و تنش از شوری با انتقال آنها به گیاهان مولدتر برای افزایش تولید غذا و تامین امنیت غذایی.

وی گفت: تسلط انسان بر ژنتیک رمز بقای انسان است، ما در این زمینه منابع علمی و منابع ارزشمندی داریم که نیاز به حکمرانی بهتر دارد، آزمایش ژنتیکی همه شهدای گمنامی که از سال 1381 تا کنون در بانک نمونه کشور دفن شده اند. مرکز تحقیقات ژنتیک نور حفظ می شود و هر نمونه حداقل به مدت پنج سال نگهداری می شود تا در صورت ادعایی برای شهید، روند تطبیق انجام شود.

تولایی گفت: نرم افزار جهانی که برای شناسایی اطلاعات ژنتیکی استفاده می شود، مبتنی بر وب است و به مردم امکان دسترسی و استفاده از اطلاعات سایر کشورها را می دهد، بنابراین سعی کردیم نرم افزار را در بازار داخلی بسازیم و در این راستا اولین نسخه را ایجاد کنیم. . این نرم افزار در سال 1390 در ایران و سال گذشته نسخه جدید آن برای حفاظت از اطلاعات هموطنان معرفی شد.

وی خاطرنشان کرد: شهدای مدافع حرم از مجموعه های مختلف بسیج، ارتش و سایر دستگاه ها هستند. به طور کلی در فرآیند شناسایی شهدا، بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار و سازمان هایی که در آن زمان نیروهای خود را به مناطق نظامی اعزام کرده اند، سازمان ها موظف به شناسایی خانواده شهدا هستند.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور در پاسخ به سوال خبرنگار صاحب نیوز در خصوص هزینه آزمایش نمونه ها و خانواده شهدا گفت: ایثارگران رایگان هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید