افتتاح 4 اثر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور قم


ساعت: 18:00
تاریخ انتشار: 1400/12/15
کد خبر: 1813484

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در مراسمی چهار نرم افزار علمی فکری را معرفی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،حجت الاسلام شیر ملکی امروز در برنامه کشف نرم افزار چهار مرکز نور گفت: این چهار نرم افزار برای حکمت، فلسفه و منطق رونمایی شد. و کتابخانه فروغ خرد.
وی ادامه داد: کتابخانه حکمت اسلامی در مبحث فلسفه اسلامی دو است. 585 عنوان کتاب در این پیوست گنجانده شده است. در این نرم افزار می توانید قرن ها، پدیده و غیره را جستجو کنید. این کتابخانه تقریباً سه برابر بزرگتر از کتابخانه نسخه اول است.
مدیر گروه علوم عقلی مرکز تحقیقات رایانه ای نور در معارف اسلامی افزود: 326 عنوان کتاب در کتابخانه حکمت مشا موجود است. کتابخانه منطقی از 120 عنوان کتاب استفاده می کند. در این کتابخانه، فصول منطق تقسیم شده است. 255 عنوان کتاب در کتابخانه شعب مورد استفاده قرار گرفت.

اهمیت دانش علمی دیجیتال اسلامی
حجت الاسلام بهرامی رئیس مرکز تحقیقات رایانه ای نور در ادامه این افتتاحیه با اشاره به اینکه در سال 1400 محصول مختلف در زمینه های مختلف به مردم عرضه شده است، گفت: تقاضای زیادی برای این نرم افزار وجود داشت.
وی گفت: امروزه نیاز به دانشی مانند علم دیجیتال اسلامی بسیار مهم است. مباحث مربوط به این موضوع در حوزه علمیه گنجانده شود.
رئیس مرکز تحقیقات رایانه ای نور گفت: امروزه ابزارهای دیجیتال زیرساخت مهمی هستند که نمی توان آنها را نادیده گرفت و اگر از آنها چشم پوشی کنیم پیشرفتی حاصل نمی شود و مجبوریم از ابزار دیگران استفاده کنیم.

تحول خوبی در حوزه علوم دیجیتال اسلامی در قم ایجاد شده است
حجت الاسلام حمید پارسانیا از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این برنامه گفت: در زمینه نرم افزارهای اسلامی استثناهایی وجود داشت و در این مدت پیشرفت های خوبی در این زمینه حاصل شده است.
وی ادامه داد: عقل سر فرشته است. همه موجودات عاقل هستند.
این استاد دانشگاه گفت: عقل حقیقتی است که مربوط به نظام هستی و انسان است. اگر عقل در درون انسان نباشد، مخاطب رسول نیست. اسلام و انبیا بر این حکمت تأکید کردند.
وی گفت: در دنیای امروز عقل ابزاری است که بسیاری از سطوح فرهنگی و معرفتی را حذف می کند. هوش ابزاری عقل اسیر است که هیچ خدایی را قبول ندارد. اما در اسلام عقل نور است. حکمت حقیقت است. او فرشته ای است که انسان را راه می دهد.
حجت الاسلام پارسانیا گفت: اگر علم گفته و نوشته شود در آینده تبدیل به دانش و فرهنگ می شود. نوشتن موجب حفظ علم می شود. در این سه دهه حرکت خوبی در زمینه متون اسلامی و فکری در قم آغاز شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید