استفاده از نرم افزارهای جاسوسی توسط دولت های اروپایی برای کنترل شهروندان


ساعت: 04:45
تاریخ انتشار: 1301/08/18
کد خبر: 1909620

نتایج یافته های اخیر کمیته پارلمانی اتحادیه اروپا نشان می دهد که کشورهای اروپایی از نرم افزارهای جاسوسی سازمان یافته برای کنترل و سرکوب شهروندان خود استفاده می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این گزارش که توسط کمیته تحقیقاتی پگاسوس به رهبری سوفی نت ولد، عضو پارلمان هلندی منتشر شد، بیان کرد که اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا «یک یا چند محصول تجاری جاسوس‌افزار خریداری کرده‌اند» و به جای پیشگیری، نظارت معناداری ندارند. هیچ استفاده غیرقانونی از این کالاهای دیجیتالی علیه افراد و همچنین نظارت بر تجارت وجود ندارد.

در آن گزارش، لهستان و مجارستان متهم به استفاده از نرم افزارهای جاسوسی به عنوان «عنصر جدایی ناپذیر» دستگاه دولتی «برای کنترل و حتی سرکوب شهروندان» شدند. بلغارستان و قبرس همچنین به عنوان مراکز صادرات فناوری جاسوسی، ایرلند برای ارائه رژیم مالیاتی مطلوب برای فروشندگان بزرگ، و لوکزامبورگ به عنوان مرکز بانکداری مورد علاقه برای بازیگران صنعت ذکر شده اند. پراگ، پایتخت جمهوری چک نیز به عنوان محل برگزاری کنفرانس سالانه صنعت جاسوسی ذکر شده است.

این نماینده پارلمان اروپا گفت که اگرچه برخی از دولت‌ها بیش از سایرین در گزارش وی مورد توجه قرار گرفته‌اند، اما همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا “دارای نرم‌افزار جاسوسی هستند، حتی اگر آن را نپذیرند”.

بر این اساس، وی از کمیسیون اروپا به دلیل تمرکز بر “تهدیدات” خارج از اتحادیه انتقاد کرد و گفت که این نهاد اروپایی “بسیار مصمم برای مبارزه با حملات از خارج به دموکراسی است”. اما وقتی دموکراسی از درون تهدید می شود، سکوت می کند.

رسوایی “جاسوس افزارها” یک رسوایی ملی نیست بلکه یک رسوایی اروپایی است. نمایندگان پارلمان و مقامات کمیسیون اروپا هدف قرار گرفته اند و عاملان آن شامل برخی از اعضای شورای اروپا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید