کم تحرکی علت شایع ناباروری و سرطان سینه در زنان است/ 69 درصد زنان کشور اضافه وزن دارند

ساعت: 15:01
تاریخ انتشار: 14/05/08
کد خبر: 1779497

نرگس شلویری، مرد کم تحرک گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در سراسر کشور، 56 درصد جمعیت کشور کم تحرک هستند و در این میان درصد کم تحرکی زنان حدود 69 درصد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نرگس شلویری در گفت و گو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ وی بیان کرد: فعالیت بدنی به حالت مطلوب گفته می شود که 3 تا 5 روز در هفته 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشیم و اگر فعالیت بدنی فرد کمتر از این اعداد باشد، کم تحرکی محسوب می شود.
آفرودیت: بیشتر مردم فکر می‌کنند که فعالیت بدنی به معنای بالا و پایین رفتن از پله‌ها یا رفتن به خرید است، اما این یک تصور اشتباه است و زنانی که فکر می‌کنند کارهای روزمره در خانه نوعی ورزش است، تصور اشتباهی دارند.

کارشناس سلامت میانسالان دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده در سراسر کشور 56 درصد جمعیت کشور گیر افتاده اند و در این میان تعداد زنان حدود 69 درصد است.

شلوری در خصوص علت کم کاری زنان گفت: نحوه مسئولیت زنان با میزان فعالیت بدنی آنها ارتباط مستقیم دارد، بنابراین برخی از زنان خانه دار یا کارمند وقت و فرصت کمتری برای ورزش دارند و نمی توانند در باشگاه حضور یابند. عدم آگاهی از مضرات کم تحرکی و عدم تمایل به ورزش در طول روز می تواند از دیگر دلایل کم تحرکی باشد.

وی گفت: کم تحرکی بر سلامت جسمی و روحی تأثیر منفی می گذارد و می تواند باعث دیابت نوع 2، فشار خون و بیماری های قلبی شود. E; از سوی دیگر، بسیاری از بیماری‌هایی که مفاصل و استخوان‌ها را درگیر می‌کنند، از عوارض سبک زندگی بی‌تحرک هستند.


بیماری های رایج مانند اضطراب و افسردگی از پیامدهای روانی سبک زندگی کم تحرک هستند.

وی با بیان اینکه آمادگی جسمانی یک ویژگی ذاتی و اکتسابی است، خاطرنشان کرد: بیماری های شایع مانند اضطراب و افسردگی از اثرات روانی زندگی کم تحرک است. قسمت ذاتی فیزیک بدن هر فرد را تشکیل می دهد و قسمت اکتسابی آن از فعالیت های بدنی و کسب مهارت های ورزشی به دست می آید و اگر فعالیت های ورزشی در سنین پایین تر و به طور منظم شروع شود، قطعا موثرتر است.

شایع‌ترین مشکلی که امروزه با آن مواجه هستیم چاقی و اضافه وزن است و آنچه بر باروری نیز تأثیر می‌گذارد نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است. در واقع کم کاری در بزرگسالی باعث چاقی، دیابت و فشار خون می شود که به طور مستقیم و غیرمستقیم در باروری اختلال ایجاد می کند.

کارشناس سلامت میانسالان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: با توجه به شرایط موجود، وزارت بهداشت برنامه ارزیابی فعالیت بدنی مردان و زنان میانسال (بالای 30 سال) را به عنوان اکثر بیماری های قلبی و عروقی آغاز کرده است. عوامل خطر در این سن ظاهر می شوند.”

وی افزود: در این برنامه کارشناسان به صورت حضوری و غیرحضوری از شهروندان در مورد زمان، نوع، شدت فعالیت بدنی و بیماری هایی که ممکن است داشته باشند سوال می کنند و در صورت نیاز فرد برای انجام ورزش مناسب به پزشک ارجاع می دهند. نسخه. “تجویز شود.

زنان چاق ممکن است به سرطان سینه و رحم مبتلا شوند

«فعالیت بدنی به معنای بازدید و ورزش در باشگاه های ورزشی نیست و همه می توانند از فرصت های کوتاهی که برای فعالیت بدنی به دست می آورند استفاده کنند. البته از فردی که کاملاً گیر کرده است انتظار نداریم تمرینات شدید و طولانی انجام دهد، اما بهتر است حرکت با فعالیت های کوتاه و سبک شروع شود و به مرور زمان افزایش یابد.

شلیری گفت: اصلاح انفعال شهروندان در سطح جامعه نیز مورد حمایت همه نهادها به ویژه اداره کل ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی بحث ورزش است. سازمان باید پایگاه ورزش را در شهرستان گسترش دهد و فواید ورزش و فعالیت بدنی را به رسانه ها اطلاع دهد.

وی ادامه داد: زنان دارای اضافه وزن ممکن است به سرطان سینه و رحم مبتلا شوند، بنابراین اطلاعات می تواند زنان را با انواع و اقسام بیماری هایی که باعث کم کاری تیروئید می شود آشنا کند تا سبک زندگی آنها را تغییر دهد.

وی در پایان گفت: سال ها پیش بخشنامه ای صادر شد که کارکنان می توانند هفته ای دو ساعت از ماموریت ساعتی برای ورزش استفاده کنند. اگر این امر همراه با عقد قرارداد با باشگاه ها و برگزاری مسابقات ورزشی بین کارکنان اتفاق بیفتد، این امر باعث تشویق کارکنان به فعالیت های ورزشی می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید