2 عامل موثر برای ظهور “سرطان دهانه رحم”

2 عامل موثر برای ظهور “سرطان دهانه رحم”

رئیس انجمن زنان سرطانی ایران مهم ترین عوامل مستعد کننده سرطان دهانه رحم را مصرف سیگار و رفتارهای پرخطر جنسی دانست. وی گفت: در صورت وجود برنامه غربالگری می توان از این نوع سرطان پیشگیری کرد.

طاهره اشرف گنجوی; رئیس انجمن مبارزه با سرطان زنان ایران با تاکید بر اهمیت غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان ها به ویژه در جامعه زنان ایران، گفت: موضوع غربالگری عمدتاً برای سرطان دهانه رحم است که در بین زنان کشورهای در حال توسعه، سرطان دهانه رحم است. سرطان یکی از مهم ترین علل مرگ و میر است و پس از سرطان سینه شایع ترین سرطان در زنان به شمار می رود.

وی ادامه داد: سرطان دهانه رحم نه تنها شایع ترین و مهم ترین سرطان زنان در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است، بلکه به دلیل جوان بودن این افراد در زمان مرگ، اهمیت اجتماعی این بیماری بیش از پیش برجسته می شود.

گنجوی درباره عوامل اصلی موثر بر سرطان دهانه رحم گفت: مهم ترین عوامل مستعد کننده این بیماری سیگار کشیدن و رفتارهای پرخطر جنسی است همچنین می توان از درمان مناسب برای ضایعات اولیه پیشگیری کرد.

رئیس انجمن سرطان زنان ایران افزود: برنامه غربالگری سازماندهی شده برای زنان ایرانی می تواند تاثیر بسزایی در کاهش این بیماری داشته باشد و یک ضرورت تلقی شود، اما غربالگری برای سرطان رحم توصیه نمی شود زیرا در بیشتر موارد خونریزی است. رحم خود را نشان می دهد و بنابراین بیمار معمولاً در مراحل اولیه بیماری با پزشک مشورت می کند.

وی با اشاره به مهم ترین عوامل پیشگیری از سرطان رحم خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی برای کاهش وزن اضافه و ورزش می تواند در کاهش میزان سرطان رحم و تخمدان بسیار موثر باشد.

گنجوی با اشاره به برگزاری دهمین کنگره بین المللی سرطان زنان در 12 تا 14 اسفندماه در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در این کنگره آخرین دستاوردهای علمی مرتبط با سرطان های زنان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و از اهداف اصلی آن پیشگیری می باشد. ، درمان و همچنین بهبود کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان.

دیدگاهتان را بنویسید