تشخیص سرطان در بدن کاری پرزحمت و چالش برانگیز است/ علائم و نشانه های سرطان چیست؟


زمان: 09:00
تاریخ ارسال: 1401/06/14
کد خبر: 1894184

سرطان یکی از بیماری های شایعی است که روزانه افراد زیادی را مبتلا می کند. بنابراین شناخت علائم رایج انواع مختلف این بیماری می تواند در تشخیص زودهنگام آن موثر باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خرچنگ این یکی از بیماری های شایعی است که با علائم مختلفی همراه است و افراد زیادی را در سراسر جهان مبتلا کرده است. این بیماری از آن دسته بیماری هایی است که در آن برخی از سلول های بدن بدون توقف شروع به تقسیم شدن می کنند و به بافت های اطراف گسترش می یابند. در واقع سرطان از یک نقطه از بدن شروع می شود و اگر دیر تشخیص داده شود می تواند کل بدن را در بر بگیرد.

بسیاری از انواع سرطان تومورهای جامد را تشکیل می دهند که توده های بافتی هستند و تومورهای بدخیم سرطانی می توانند به بافت های مجاور گسترش یافته و تومورهای جدیدی را دور از تومور اصلی تشکیل دهند. بنابراین تشخیص سرطان در زمان مناسب و به کارگیری روش های درمانی سرطان می تواند در پیشگیری از شیوع این بیماری بسیار موثر باشد.


سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر زودرس است

از منظر جهانی، سرطان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر زودرس محسوب می شود که گاهی اوقات می تواند بدون هشدار پیشرفت کند، اما در بیشتر مواقع علائم هشداردهنده ای وجود دارد که افراد نباید از آن چشم پوشی کنند و برای جلوگیری از پیشگیری باید هر چه سریعتر درمان را آغاز کرد. و تشخیص به موقع برای نجات از مرگ.

با درمان های پیشرفته همراه با تشخیص زودهنگام بسیاری خرچنگ قابل درمان خواهد بود به طور کلی این بیماری علامت منحصر به فردی ندارد که بتوان آن را تشخیص داد، اما برخی علائم رایج می تواند منجر به این بیماری شود.


روش های تشخیص سرطان

البته هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند به تنهایی بایستد خرچنگ تشخیص دقیق این بیماری و ارزیابی کامل بیمار علاوه بر آزمایشات تشخیصی نیاز به معاینات فیزیکی، آزمایشات فیزیکی و بررسی پیشینه وضعیت جسمانی بیمار دارد، در واقع آزمایشات زیادی باید انجام شود تا مشخص شود که آیا فرد مبتلا است یا خیر. از سرطان رنج می‌برد یا از مشکل دیگری رنج می‌برد، علائمی شبیه سرطان دارد. در این گزارش به چند روش تشخیص سرطان اشاره شده است.

  • تحقیقات آزمایشگاهی
  • تشخیص تصویربرداری
  • آندوسکوپی
  • آزمایشات ژنتیکی
  • نمونه برداری تومور

برخی از انواع سرطان در طی معاینات غربالگری شناسایی می شوند. معاینه فیزیکی، سابقه پزشکی و سابقه علائم اولین گام هستند تشخیص سرطان هستند. گاهی اوقات آزمایش ها با توجه به نوع سرطان یا ناحیه آسیب دیده انجام می شود. تصویربرداری نیز روش مناسبی برای تشخیص ناهنجاری های بدن است. اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی و سونوگرافی ابزارهای رایج برای معاینه بدن هستند. آندوسکوپی برای بررسی وضعیت روده، گلو، معده و غیره نیز مفید است. بیوپسی یا نمونه برداری علاوه بر تشخیص سرطان، نوع آن را نیز تشخیص می دهد و همچنین مشخص می کند که سرطان در چه مرحله ای است و تا چه اندازه گسترش یافته است.


e1c335c6 bd2f 4e9b a292 c4713c077e84 خبر خاکستری


تشخیص سرطان در بدن یک کار پرزحمت و چالش برانگیز است

البته تشخیص سرطان در بدن معمولاً کاری پرزحمت و چالش برانگیز است و اغلب برای انجام آن از روش های تهاجمی، دردناک و حتی خطرناک استفاده می شود، مثلاً گاهی برای انجام بیوپسی از بریدگی ها و بخیه های عمیق استفاده می شود. اما محققان اخیراً موفق شده‌اند با استفاده از فناوری‌های جدید، روشی ساده‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر برای تشخیص ارائه کنند. بر اساس گزارشی که در این ماه در مجله Advanced Functional Materials منتشر شد، دانشمندان با استفاده از “لنز تماسی” توانسته اند سرطان را در بدن افراد تشخیص دهند.

سرطان هر فرد ترکیب خاصی از تغییرات ژنتیکی است که با آن همراه است رشد سرطانیتغییرات دیگری نیز وجود خواهد داشت. حتی در یک تومور، سلول های مختلف می توانند تغییرات ژنتیکی متفاوتی داشته باشند. به طور کلی سلول های سرطانی در مقایسه با سلول های طبیعی تغییرات ژنتیکی بیشتری مانند جهش DNA دارند. برخی از این تغییرات ممکن است ناشی از سرطان باشد تا علت سرطان.

در واقع عوامل زیادی وجود دارند که می توانند باعث غیرطبیعی شدن یک سلول و تبدیل آن به سرطان شوند. برخی از علل سرطان ممکن است ناشناخته باقی بمانند، اما علل شناخته شده مانند عوامل محیطی یا شیوه زندگی می تواند منجر به سرطان شود. برخی از این علل می تواند تحت تأثیر ساختار ژنتیکی فرد باشد. گاهی اوقات ترکیبی از این علل منجر به سرطان می شود. اگرچه تعیین علت اصلی سرطان دشوار یا غیرممکن به نظر می رسد، اما تحقیقات تعدادی از عوامل را شناسایی کرده اند که به تنهایی یا در ترکیب با عوامل دیگر منجر به سرطان می شوند.

به گفته کریستوفر موری، مدیر موسسه سنجش و ارزیابی سلامت در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، بار سرطان همچنان یک چالش مهم بهداشت عمومی است که در سراسر جهان در حال افزایش است. سیگار همچنان عامل خطر اصلی سرطان در سراسر جهان است و سایر عوامل موثر در بار سرطان متفاوت است. با این حال، این مطالعه نشان داد که حدود نیمی از سرطان ها به دلیل یک عامل خطر شناخته شده نیستند، به این معنی که تشخیص زودهنگام و درمان موثر باید با تلاش برای افزایش تلاش های پیشگیری همراه باشد.

بیشتر بخوانید:

علل اصلی سرطان

برخی از علل اصلی سرطان عبارتند از:


قرار گرفتن در معرض ترکیبات شیمیایی یا سمی:

بنزن، آزبست، نیکل، کادمیوم، وینیل کلرید، بنزیدین، تنباکو یا دود سیگار (حاوی حداقل 66 ماده سرطان زا و سموم بالقوه شناخته شده) و آفلاتوکسین.


پرتوهای یونیزان:

اورانیوم، رادون، پرتوهای فرابنفش نور خورشید، اشعه آلفا، بتا و گاما و منابع اشعه ایکس.


عوامل بیماری زا:

ویروس HPV، EBV یا Epstein-Barr، ویروس های هپاتیت B و C، ویروس سارکوم کاپوزی (KSHV)، شیستوزوما، هلیکوباکتر پیلوری و…


ژنتیک:

تعدادی از سرطان های خاص با ژن های انسان مرتبط هستند، مانند: سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان روده بزرگ، پروستات، پوست و ملانوم. البته بحث ژنتیک در این زمینه بسیار گسترده است و در این مقاله نمی گنجد.

البته شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی نقش مهمی در کار با سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی دارد. همچنین عوامل دیگری مانند چاقی، ورزش نکردن، التهاب مزمن و هورمون ها می توانند نقش مهمی در ابتلا به سرطان داشته باشند.

59ac86b7 cb5e 4eb9 8451 4d7fa57df4e6 خبر خاکستری

علائم و نشانه های سرطان

علائم و نشانه های سرطان به نوع سرطان، ناحیه ای که در آن رخ می دهد یا بخشی که به آن گسترش یافته است بستگی دارد. در زیر برخی از علائم سرطان آورده شده است:

  • تغییر در عادات روده و مثانه
  • گلودردی که بهتر نمی شود
  • خونریزی یا ترشح غیر معمول
  • توده ای در سینه، بیضه ها یا سایر قسمت های بدن
  • سوء هاضمه یا مشکل در بلع
  • تغییر قابل توجهی در اندازه، رنگ، شکل یا ضخامت زگیل یا خال
  • سرفه یا صدای خشن

علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است علائم هشدار دهنده سرطان باشد. این علائم عبارتند از:

  • کاهش وزن غیر منتظره یا کاهش اشتها
  • نوع جدیدی از درد در استخوان ها یا قسمت های دیگر متفاوت از دردهای قبلی
  • خستگی مداوم، حالت تهوع و استفراغ
  • دماهای زیر تب غیرمنتظره
  • عفونت های مکرر که با درمان از بین نمی روند
  • هر فردی که این علائم را دارد باید با پزشک خود مشورت کند. البته این علائم می تواند ناشی از شرایط غیر سرطانی باشد.

طبقه بندی کلی سرطان ها


سرطان:

نوعی سرطان که در پوست یا بافت هایی که اندام های داخلی را می پوشانند شروع می شود – “سرطان پوست، ریه، روده بزرگ، پانکراس، سرطان تخمدان”


سارکوم:

این یک نوع سرطان است که در استخوان ها، غضروف، چربی، ماهیچه ها، رگ های خونی یا سایر بافت های مرتبط شروع می شود.


سرطان خون:

این نوع سرطان از بافت‌های خونساز مانند مغز استخوان شروع می‌شود و باعث می‌شود تعداد زیادی سلول خونی غیرطبیعی تولید و وارد خون شوند.


لنفوم:

لنفوم سرطانی است که در لنفوسیت ها (سلول های T یا B) شروع می شود. اینها گلبول های سفید خون هستند که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و با بیماری ها مبارزه می کنند. در سرطان لنفوم، لنفوسیت های غیر طبیعی در غدد لنفاوی و عروق لنفاوی و سایر قسمت های بدن ایجاد می شوند.


ملانوما:

این سرطانی است که در سلول هایی شروع می شود که به ملانوسیت تبدیل می شوند. ملانوسیت ها سلول های تخصصی هستند که ملانین تولید می کنند. بیشتر ملانوم ها روی پوست ایجاد می شوند، اما می توانند در بافت های دیگر مانند چشم نیز ایجاد شوند.


سرطان سیستم عصبی مرکزی:

این نوع سرطان از مغز یا نخاع شروع می شود.

درمان سرطان

درمان سرطان به نوع و مرحله آن بستگی دارد. روش های درمانی سرطان برای بهبود وضعیت سرطان یا توقف توسعه آن استفاده می شود، اما بسته به شرایط خاص بیمار، ممکن است از یک روش درمانی یا ترکیبی از دو روش برای بهبود وضعیت سرطان استفاده شود. . اگرچه بیماران ممکن است دنباله یا پروتکل درمانی خاصی را برای سرطان خود دریافت کنند، اکثر درمان ها عبارتند از:

  • عمل
  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی
  • ایمونوتراپی
  • درمان هورمونی

افراد می توانند انواع مختلفی از این روش ها را انجام دهند. در برخی موارد با انجام عمل، توده سرطانی به طور کامل از بدن خارج می شود. بیماران سرطانی که با جراحی و برداشتن توده سرطانی درمان نشده اند، باید بسته به نوع و مرحله سرطان، ترکیبی از درمان ها را دریافت کنند.

701f241a f1be 43b9 b153 1938772a6e6a خبر خاکستری

محققان انگلیسی راهی برای درمان بیماران سرطانی در زمانی که بدن آنها در برابر ایمونوتراپی مقاوم است، کشف کرده اند. بر اساس این گزارش، محققان انگلیسی دریافته اند که ترکیبی از تعدادی دارو می تواند در مواردی که تومورهای سرطانی به ایمونوتراپی مقاوم شده اند موثر باشد و در واقع با این روش جدید درمان سرطان می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. این بیماری در بیمارانی که ارگانیسم آنها به ایمونوتراپی مقاوم است نشان می دهد که ساخت آن متوقف شده است.

ایمونوتراپی به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را هدف قرار داده و آن‌ها را بکشد و می‌تواند جان انسان‌ها را در زمانی که سایر گزینه‌های درمانی مانند رادیوتراپی، جراحی یا شیمی‌درمانی شکست خورده‌اند، نجات دهد. با این حال، این روش ممکن است برای همه بیماران سرطانی مفید نباشد و برخی از انواع تومورها در مقابل این روش درمانی مقاومت می کنند.

در خاتمه تاکید می شود که تشخیص به موقع و به موقع سرطان می تواند امید به بهبودی و نتایج درمانی بیماران سرطانی را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید