علائم و نشانه های کمبود کلسیم در بدن

علائم و نشانه های کمبود کلسیم در بدن

روز جدید کلسیم یک ماده معدنی مهم مورد نیاز بدن برای تشکیل و استحکام استخوان ها و دندان ها است و وجود آن برای عملکرد صحیح قلب و سایر عضلات بدن ضروری است.

کمبود کلسیم ممکن است خطر پوکی استخوان، استئوپنی و هیپوکلسمی را افزایش دهد.

افرادی که در کودکی کلسیم کافی دریافت نمی کنند در بزرگسالی به اندازه کافی رشد نمی کنند. مقدار توصیه شده کلسیم را می توان از طریق غذا، مکمل ها و ویتامین ها به دست آورد.

چه چیزی می تواند باعث کمبود کلسیم شود؟

خطر کمبود کلسیم با افزایش سن افزایش می یابد. به گزارش تایمز آو ایندیا، عوامل دیگری نیز وجود دارد که فرد را در معرض خطر قرار می دهد:

شما برای مدت طولانی کلسیم کافی دریافت نمی کنید، به خصوص در دوران کودکی

برخی داروها جذب کلسیم را کاهش می دهند

عدم تحمل غذاهای غنی از کلسیم

– تغییرات هورمونی در زنان

عوامل ژنتیکی خاص

علائم شایع هیپوکلسمی (بیماری کمبود کلسیم)

مشکلات عضلانی: افراد مبتلا به کمبود کلسیم ممکن است دچار درد عضلانی، گرفتگی و اسپاسم شوند. این افراد ممکن است هنگام راه رفتن یا حرکت نیز در ناحیه ران و بازوهای خود درد داشته باشند. همچنین ممکن است بی حسی و گزگز در دست ها، بازوها، پاها و اطراف دهان رخ دهد.

خستگی شدید: سطوح پایین کلسیم می تواند منجر به خستگی مفرط شود و باعث شود فرد همیشه احساس تنبلی کند. همچنین می تواند منجر به بی خوابی شود. علاوه بر این، خستگی ناشی از کمبود کلسیم می تواند با سرگیجه، سرگیجه و مه همراه باشد و منجر به عدم تمرکز، فراموشی و گیجی شود.

مشکلات ناخن و پوست: کمبود کلسیم در دراز مدت می تواند منجر به خشکی پوست، شکنندگی ناخن ها، موهای زبر، اگزما، التهاب پوست، خارش پوست و پسوریازیس شود.

پوکی استخوان: استخوان ها کلسیم را به خوبی ذخیره می کنند، اما زمانی که سطح کلسیم در بدن کم باشد، بدن کلسیم لازم را از استخوان ها خارج می کند و آن ها را شکننده و مستعد آسیب می کند.

سندرم پیش از قاعدگی: سطوح پایین کلسیم در زنان با سندرم پیش از قاعدگی شدید همراه است. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که مصرف روزانه 500 میلی گرم کلسیم به مدت دو ماه باعث بهبود خلق و خوی شرکت کنندگان و کاهش احتباس مایعات می شود. در سال 2019، یک مطالعه نشان داد که سطوح پایین ویتامین D و کلسیم در نیمه دوم چرخه قاعدگی می تواند به تشدید علائم PMS کمک کند.

مشکلات دندانی: زمانی که سطح کلسیم در بدن کم باشد، کمبود این ماده مغذی را از طریق دندان ها جبران می کند که می تواند منجر به مشکلات دندانی مانند پوسیدگی و شکنندگی، تحریک لثه و ضعیف شدن ریشه دندان شود.

افسردگی: مطالعات نشان می دهد که کمبود کلسیم ممکن است با اختلالات خلقی از جمله افسردگی مرتبط باشد. با این حال، برای تایید این نتایج به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید