گلودرد، بدن درد، تب و احتقان سینوسی از علائم کلیدی BA.4 و BA.5 هستند.


ساعت: 12:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۳
کد خبر: 1889821

مژده یداللهی گفت: علائم کلیدی BA.4 و BA.5 گلودرد، بدن درد، تب، احتقان سینوسی و علائم گوارشی نیز در کودکان دیده می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مژده یداللهی فوق تخصص عفونی در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا همچنان وجود دارد و باید مراقب آن باشیم، گفت: برخی علائم هشداردهنده در بیماران وجود دارد که باید سریعاً توسط پزشک ویزیت شوند.


وی افزود: از جمله این علائم می توان به تب پایدار بالای 38.5 درجه سانتیگراد اشاره کرد که این تب معمولا با دارو و پماد پایین می آید اما به سرعت بالا می رود.


این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه کاهش اکسیژن خون به ویژه اگر زیر 94 باشد نیز از علائم خطر محسوب می شود، ادامه داد: ضربان قلب بالا، سرفه های قوی، مداوم یا همراه با خلط خون، تعداد تنفس بالا در دقیقه اختلال در سطح هوشیاری، ضعف و بی حالی شدید، احساس درد در ناحیه قفسه سینه، خواب آلودگی مفرط و کاهش اشتها از دیگر علائم خطر ابتلا به کرونا است که باید مورد توجه قرار گیرد.


یدالهی با بیان اینکه معمولاً پس از مواجهه با ویروس، علائم بیماری 2 تا 4 روز بعد شروع می شود، گفت: پس از گذشت 4 تا 5 روز از شروع علائم کرونا، بیماری باید روند کاهش بیماری را آغاز کند، در صورتی که علائم بعد از این مدت بهبود نمی یابند یا در صورت افزایش علائم، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.


وی در خصوص دوز تقویت کننده واکسن پس از دو یا سه نوبت واکسن گفت: اگر فردی سه نوبت واکسن سینوفارم تزریق کند نباید برای نوبت چهارم سینوفارم تزریق کند، مقالات علمی نشان می دهد که برای دوز تقویت کننده سینوفارم بهتر است. نسبت به پلتفرم های غیر فعال (سینوفارم و برکت) استفاده نکنید.
این فوق تخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: بهترین انتخاب برای تزریق دوز چهارم برای افرادی که سه دوز سینوفارم را تزریق کرده اند، واکسن های پروتئینی اسپایکوژن و پاستوکواک است.


یدالهی افزود: افرادی که دوز اول، دوم و سوم واکسن های سینوفارم، برکات، بهارات، آسترازنکا، اسپیکوژن و پاستوکواک را تزریق کرده اند، نوبت چهارم واکسن پاستوکواک، اسپیکوژن و آسترازنکا را تزریق کنند.


وی بیان کرد: افرادی که واکسن اسپوتنیک به آنها تزریق شده است می توانند برای نوبت چهارم از واکسن اسپیکوژن و پاستوکوکوس پلاس استفاده کنند. برای کنار آمدن با این پیک دریافت نوبت چهارم برای عموم مردم ضروری است اما این موضوع برای افراد بالای 70 سال، بیماران دارای نقص ایمنی و بیماری های همراه و کادر درمانی بیشتر ضروری است.


این متخصص عفونی با تاکید بر مهم ترین علائم BA.4 و BA.5 تصریح کرد: یکی از مهم ترین علائم گلودرد است که در انواع قبلی Omicron نیز مشاهده می شد، اما با این فشار بیماران از درد شدید در ناحیه شکم شکایت دارند. گلو (ناتوانی در بلع، خشکی بیشتر از خارش و تورم شدید).


یدالهی تصریح کرد: یکی دیگر از علائم شایع کروناویروس، خستگی و درد شدید بدن است که 80 درصد بیماران با این علائم بروز می کنند.


وی تصریح کرد: مشکل سوم از دست دادن بویایی و چشایی است، علامتی که با انواع قبلی امیکرون کمتر دیده می شد اما با این واریانت ها شدید شد.
این متخصص عفونی افزود: احتقان سینوس و سردرد از علائم بسیار شدید بیماران کرونایی است، نکته مهم این است که افرادی که سابقه درگیری سینوس دارند در صورت عفونت علائم شدیدی را تجربه می کنند و باید درمان علامتی را شروع کنند. .


یداللهی تاکید کرد: مراقبت از بیماران اصلی، سالمندان و افراد دارای نقص ایمنی بسیار مهم است چرا که احتمال ابتلا به نوع شدید در این گروه ها بسیار بیشتر از سایرین است.


وی ادامه داد: کلید علائم BA.4 و BA.5 گلودرد، بدن درد، تب، درگیری سینوس است که در کودکان با علائم گوارشی نیز قابل مشاهده است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید