بدن درد و گلودرد کرونا محسوب می شود / بیمارستان ها در حالت آماده باش هستند

بدن درد و گلودرد کرونا محسوب می شود / بیمارستان ها در حالت آماده باش هستند

روز جدید فرمانده عملیات کرونا در استان تهران با تاکید بر لزوم تکمیل واکسن کرونا توسط مردم، گفت: ممکن است برخی افراد با وجود داشتن واکسن، مبتلا شوند. بنابراین باید بدانیم که واکسن ایمنی کامل ایجاد نمی کند، اما در کاهش مرگ و میر بسیار موثر است.

علیرضا زالی در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران گفت: با توجه به اینکه نسبت آزمایشات نه تنها در تهران، بلکه در شهرستان ها کاهش یافته است، ممکن است با کاهش کاذب این بیماری مواجه شویم. بنابراین بهترین مدل علائم سندرمی است و هر فردی که علائم بدن درد و گلودرد را داشته باشد، کرونا محسوب می شود.

وی درباره میزان مرگ و میر سویه جدید این بیماری گفت: هنوز در دنیا آمار مشخصی از بیماری زایی این ویروس و همچنین مرگ و میر ناشی از آن در دنیا وجود ندارد و به اجماع نرسیده اند اما طرفی از آن باید احتیاط کرد و این سویه مانند آنفولانزا است. نمی دانم بیمارستان ها نیز به عنوان مراکز واکسیناسیون کاملا آماده هستند.

وی ادامه داد: باید قبل از ایجاد بیماری کامل واکسیناسیون را انجام دهیم. ممکن است روزهای آینده برای ما بسیار مهم باشد و در این روزها که ویروس هنوز به طور کامل در جامعه پخش نشده است، باید از این فرصت طلایی برای واکسیناسیون یادآوری استفاده کنیم و اگر فردی برای نوبت سوم دو دوز دریافت کرده باشد و اگر فردی 3 دوز برای واکسن دریافت کرده است، نوبت چهارم واکسن را دریافت کنید.

فرمانده عملیات کرونا در استان تهران تاکید کرد: سبد فعلی واکسن‌ها متنوع است که بیشترین واکسن‌ها سینوفارم، آسترازنکا و پاستوکوک است. واکسن برکت پلاس مجوز لازم را دریافت کرده و به زودی وارد چرخه واکسیناسیون می شود و مردم می توانند از این واکسن به طور اختصاصی برای این سویه استفاده کنند.

زالی همچنین با اشاره به بازگشت زائران گفت: با توجه به بازگشت زائران و زائران از عراق و سفرهای بین شهری تمهیدات لازم انجام شود. دو هفته تداوم بیماران سرپایی نشانه ورود به اوج جدیدی است. برخی از افراد حتی اگر واکسینه شده باشند نیز ممکن است مبتلا شوند. بنابراین باید بدانیم که واکسن ایمنی کامل ایجاد نمی کند، اما در کاهش مرگ و میر بسیار موثر است.

زالی در خصوص آبله میمون نیز گفت: موردی در کشور آبله میمون نداشته ایم اما در ترکیه، افغانستان و ریاض گزارش شده است بنابراین باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی در خصوص بیماری وبا نیز گفت: آزمایش های غربالگری ما در مراکز بهداشتی درمانی برای افرادی که با علائم اسهال مراجعه کرده اند منفی است، اما به دلیل شیوع وبا در استان های غربی باید مراقب باشیم. نگران تب کریمه کنگو نیز بودیم، اما با نظارت خوب و رعایت دستورالعمل های بهداشتی، خطر احتمالی در ایام عید قربان وجود نداشت و مرگ ناشی از تب کریمه مشاهده نشد.

دیدگاهتان را بنویسید