بازار مسکن سینوسی/ افزایش تولید باعث رونق و تعادل در بازار مسکن می شود


زمان: 09:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821400

حسن مختشم گفت: افزایش تولید مسکن می تواند در تامین و تا حدودی متعادل سازی قیمت مسکن موثر باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن محتشم در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون تغییر محسوسی در بازار مسکن رخ نداده است و این در حالی است که شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه تغییرات کلی را نشان نمی دهد.

وی افزود: در اسفند ماه سال گذشته قیمت مسکن نسبت به ماه های گذشته افزایش بیشتری داشته است. مذاکرات در وین در حال حاضر در سکوت کامل به سر می برد و اگر شرایط مذاکرات ثابت بماند، مسکن به آرامی به رشد خود ادامه می دهد و قیمت آن به زیر نرخ تورم می رسد.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه در سال گذشته رشد قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم بوده است، گفت: در سال گذشته با وجود تورم 40 درصدی، سهم افزایش قیمت مسکن 16 درصد بوده و امسال رشد مسکن محتمل است. کمتر از نرخ تورم باشد، مگر اینکه در مذاکرات وین و برجام اتفاقی بیفتد.

وی گفت: در صورت توافق در مذاکرات با برجام، شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود و با کاهش نرخ ارز، پول ملی تقویت می شود که تاثیرات کاهشی بر بازار مسکن خواهد داشت. نتایج مثبت، بازار روند فعلی خود را دنبال خواهد کرد.

مختشم با بیان اینکه به نظر نمی رسد بازار مسکن از وضعیت هیجانی خاصی برخوردار باشد، گفت: در سال های 97، 98 و 99 شاهد افزایش 600 تا 700 درصدی قیمت مسکن بودیم، به طوری که در سال 1400 شرایط آرامی را پشت سر گذاشتیم. امسال نیز پیش بینی می شود اگر تغییرات خاصی در شرایط کلان اقتصادی کشور ایجاد نکنیم، حتی اگر مانند سال گذشته با تورم مواجه شویم، بازار آرام خواهد بود.

وی افزود: افزایش قیمت مسکن با افزایش قیمت سایر کالاها همخوانی ندارد. تغییرات در قیمت آنها به طور همزمان ایجاد نمی شود، بنابراین حتی با افزایش قیمت دلار نیز شاهد افزایش همزمان قیمت مسکن نیستیم. قیمت ها در حال افزایش هستند و منتظر ظهور بازار هستند.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: زمانی که قیمت دلار افزایش می یابد، بازار مسکن منتظر می ماند تا ببیند این افزایش قیمت در بازار دلار پس از مدتی ادامه پیدا می کند یا کاهش می یابد، اگر پس از مدتی این افزایش قیمت کاهش می یابد. تغییری در بازار مسکن وجود ندارد، اما در صورت تداوم افزایش قیمت دلار، بازار مسکن نیز به موازات آن افزایش خواهد یافت.

وی گفت: از سال 92 تا پایان سال 96 بازار مسکن با وجود تورم در وضعیت رکود و روند کندی قرار داشت و افزایش قیمت آن نگران کننده بود و طبق نمودار قیمت مسکن، افزایش قیمت مسکن مسکن معمولا سینوسی است، یعنی. افزایش قیمت در یک دوره زمانی آرام و کمتر از تورم است و ناگهان پس از 1 تا 3 سال قیمت کل مسکن نه تنها اختلاف افزایش قیمت با تورم موجود را پر می‌کند، بلکه به میزان بیشتری نیز افزایش می‌یابد. تورم و البته قدرت خرید متقاضیان واقعی به شدت کاهش می یابد و با وجود اینکه بسیاری از متقاضیان ما نیاز به مسکن دارند اما به دلیل اینکه قدرت خرید ندارند وارد بازار نمی شوند و در نتیجه دیگر خریدار مصرفی نداریم.

محتشم گفت: چرا در برخی موارد شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم، می توان این گونه تعبیر کرد که باید سرمایه های بی خانمان را دور هم جمع کرد، در بازارهای موازی مانند بورس یا فعالیت های تولیدی نمی توان سرمایه های بی خانمان را جذب کرد و در سایر بازارها به دلیل طلا و سکه. در دست دولت است، دولت قیمت آن را کنترل می کند، بنابراین سرمایه و پول بی خانمان در دست مردم باید به گونه ای جمع آوری و استفاده شود که با ورود به بخش هایی مانند مسکن، قیمت تمام شده مسکن افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: امسال شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم، اما نکته مهم این است که این افزایش چقدر است، اگر افزایش قیمت مسکن با تورم همخوانی داشته باشد، نمی توان گفت افزایش داشته است. بازار مسکن تورم متوقف شده است، اما اگر این نرخ رشد کمتر از نرخ تورم باشد، به این معناست که نه تنها قیمت افزایش نیافته است، بلکه قیمت مسکن عقب مانده است، مثلا اگر تورم 40 درصدی داشته باشیم و فقط افزایش 16 درصدی قیمت مسکن نشان می دهد که قیمت مسکن 24 درصد عقب است و باید در مقطعی این کاهش را جبران کرد و تجربه نشان می دهد که این جبران انجام می شود اما مشابه بازار دلار و سکه روزانه وجود ندارد. افزایش قیمت.

این کارشناس بازار مسکن گفت: طرح ساخت یک میلیون واحد مسکن ملی که 400 هزار واحد آن متعلق به برنامه اقدام ملی مسکن است در دست اجراست. برخی شهرها و بخش‌های ساخت و ساز توسط بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی برای تعدادی از شهرها و کاندیداهای واقعی که جنبه روان‌شناختی مثبتی دارند، آغاز شده است، اما ممکن است در عمل چندان مؤثر نباشند، زیرا تازه شروع شده‌اند. وارد چرخه بازار نخواهند شد و این خانه‌ها را به مردم تحویل نمی‌دهند، اما به هر حال اقشار کم‌درآمدی که در این طرح‌ها ثبت نام می‌کنند، پس‌انداز و درآمد خود را وارد چرخه مسکن می‌کنند. این افراد در حال حاضر تحت تعقیب نیستند، اما اتفاق خاصی برای آنها نمی افتد.

وی افزود: سال گذشته خانه ها در شرایط رکودی قرار داشتند و امسال نیز احتمال می رود در همان رکود سال گذشته باقی بمانند. وی افزود: به نظر می رسد امسال وضعیت تولید بهتر از سال گذشته باشد و در بحث مسکن تولید بیشتری داشته باشیم، این افزایش تولید می تواند در تامین مسکن و تا حدودی در تعادل قیمت مسکن موثر باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید