24 دمنوش گیاهی برای درمان سرماخوردگی و رفع گلودرد


ساعت: 08:11
تاریخ انتشار: 08/06/1401
کد خبر: 1904312

سرماخوردگی یکی از بیماری های شایع در فصل سرما است و با نوشیدن دمنوش های گیاهی مفید می توانید سرماخوردگی خود را درمان کنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سرماخوردگی این یکی از شایع ترین بیماری ها در پاییز و زمستان است. این بیماری شدید در این فصول برای هر کدام از ما اتفاق افتاده است. یکی از روش های درمان سرماخوردگی استفاده است دمنوش های گیاهی و- در این مقاله ۲۴ دمنوش قوی و موثر برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی ارائه شده است.


b1f01427 9704 4d54 9873 665b6db4261b خبر خاکستری


1- چای چهار گل

یکی از رایج ترین و بهترین ها دمنوش هایی برای درمان سرماخوردگی و گلودرد خوب.

برای تهیه چای چهارگل باید به نسبت مساوی از سبزی گل ختمی، بنفشه، محمدی و پنیرک را با هم مخلوط کرده و به مدت 15 دقیقه در قوری چینی دم کنید. همچنین می توانید ترکیب شکوفه گل ختمی، آویشن شیرازی، شکوفه پنیر، اسطوخودوس و دانه عناب را تهیه و نوش جان کنید.. برخی ترکیبی از بهارنارنج، یاس، نستورتیوم و بیدمشک را دم می کنند. بهترین زمان برای نوشیدن این چای عصر است. زیرا بیشتر بیماری های فصل سرد در شب به اوج خود می رسد.


2- چای سرد با نعنا و پونه کوهی

برگ های پونه کوهی یا نعناع تازه را بخارپز کرده و بنوشید. برای خوشبو شدن آن می توانید مقداری برگ لیمو اضافه کنید.


3- چای گشنیز

به گفته متخصصان طب سنتی، نوشیدن دمنوش گشنیز از بروز سرماخوردگی جلوگیری می کند و در مدت کوتاهی علائم سرماخوردگی را برطرف می کند..

سه قاشق برگ گشنیز خشک را با ۲ تا ۳ فنجان آب جوش بریزید و ۱۵ دقیقه دم کنید و هفته‌ای ۳ تا ۴ فنجان بنوشید.


4- چای هل و دارچین

روی سه دانه هل، یک چوب دارچین و چند پر زعفران آب جوش بریزید و روی آن را بپوشانید تا دم بکشد. اگر دوست داشتید یک یا دو قاشق گلاب اضافه کنید.


5- چای آویشن سرد

چای آویشن در بهبود تنگی نفس و سرفه موثر است. یک قاشق آویشن را با دو و نیم پیمانه آب جوش بریزید. بگذارید 10 دقیقه بجوشد، می توانید روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید. این چای را دو یا سه بار در روز بنوشید تا از خواص آن بهره مند شوید.


6- بهبود سرماخوردگی با دمنوش آویشن

یک و نیم قاشق چایخوری پودر آویشن خشک یا سه قاشق غذاخوری آویشن تازه را به یک فنجان چای اضافه کنید..


۷- چای دارچین

این چای سرفه خشک را درمان می کند. چند عدد چوب دارچین را در دو فنجان آب بریزید و حرارت دهید تا آب به جوش بیاید. این چای را دو یا سه بار در هفته بنوشید. ترکیب دارچین و زنجبیل می تواند یک چای مفید و موثر باشد.


8- چای با دارچین

هنگام دم کردن چای، یک تکه چوب دارچین را در قوری بگذارید. می توانید از پودر دارچین نیز استفاده کنید. در صورت تمایل با کمی عسل و آبلیمو میل کنید.


9- چای کالاندولا

جوشانده این گیاه دارویی برای درمان عفونت های تنفسی، التهاب سینوسی و آنفولانزا بسیار مفید است. یک و نیم قاشق چایخوری مریم گلی یا 3 قاشق چایخوری از این سبزی را در قوری بریزید و دو فنجان آب جوش اضافه کنید تا به مدت 20 دقیقه دم بکشد. مقداری عسل به چای اضافه کنید و آن را چند بار در روز بنوشید، زنان باردار و شیرده نباید از این چای استفاده کنند..


638f125c 8ce7 4d5a a325 e47dbb48664c خبر خاکستری


10- چای گل گاوزبان و گشنیز

چند برگ گشنیز، چند گل گاوزبان، مقداری دانه هل یا یک تکه چوب دارچین و چند برگ لیمو عمانی را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید..


11- چای میخک برای سرماخوردگی

برای تهیه دمنوش میخک می توانید در کنار آن از ادویه شیرین و تند استفاده کنید. این چای ادرار آور است و احتقان ریه ها را برطرف می کند. چای میخک می تواند سینوس های شما را باز کند تا راحت تر نفس بکشید.


12- چای پرتقالی قرمز داغ

یک تکه پرتقال قرمز را در یک فنجان چای داغ بریزید یا در قوری بریزید و مقداری دارچین به آن اضافه کنید و بگذارید خوب دم بکشد. بعد از دم می توانید برای رفع سرماخوردگی آن را بنوشید.


13- چای یخ اکالیپتوس

اکالیپتوس یک گیاه استرالیایی است که می تواند علائم را نشان دهد سرماخوردگی و آنفولانزا کاستن. قبایل محلی تب را با چای برگ اکالیپتوس درمان می کردند. اکالیپتوس همچنین دارای یک ترکیب شیمیایی است که خلط و احتقان سینه را کاهش می دهد. این ماده شیمیایی می تواند ویروس آنفولانزا را از بین ببرد.


14. چای فلفل هندی

نصف قاشق چایخوری پودر فلفل را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و سپس یک قاشق چایخوری عسل را داخل چای بریزید و از روی حرارت بردارید. چای را بعد از سرد شدن بنوشید اگر به ادویه ها حساسیت دارید از 1/8 قاشق چایخوری فلفل سیاه استفاده کنید. البته این دمنوش در ابتدای سرماخوردگی که گلودرد شدید ندارد استفاده می شود، زیرا فلفل می تواند احساس سوزش گلو را افزایش دهد..


15- چای نعناع

نعناع یکی از مواد رایج در داروهای ضد سرفه و ضد انعقاد است. روغن موجود در برگ نعناع دارای خواص ضد ویروسی است که به جلوگیری از انتشار ویروس ها کمک می کند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند. این چای همچنین می تواند درد عضلانی و سرفه را کاهش دهد و مجاری بینی را باز کند.


16- چای زنجبیل سرد

روی یک قاشق چای سبز و دو تکه زنجبیل تازه (یا یک قاشق پودر زنجبیل) آب جوش بریزید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. سپس نصف قاشق آبلیموی تازه یا لیمو یا پرتقال یا مقداری لیمو عمانی و عسل اضافه کرده و میل کنید..


c6147c46 977e 4d3e 92f3 cdc87b20b5ab خبر خاکستری


17. بهبود سرماخوردگی با لیمو و چای گل گاوزبان

چند برگ لیمو و گلاب، مقداری گل گاوزبان و مقداری دانه گشنیز بخارپز کنید. در صورت تمایل آن را با عسل یا آب نبات بنوشید.


18- چای سرد اسطوخودوس و نعناع

به مقدار مساوی از برگ های اسطوخودوس، پونه کوهی، نعناع و آویشن را در ظرفی بریزید و دو فنجان آب روی آن ها بریزید. قابلمه را روی اجاق بگذارید، وقتی آب به جوش آمد اجاق گاز را خاموش کنید. این چای را یک ساعت بعد از هر وعده غذایی بنوشید.


19- چای ریحان و زنجبیل

خوشبختانه تهیه این چای بسیار آسان است زیرا ریحان حتی در زمستان نیز در دسترس است. در هر فنجان آب جوش فقط به یک مشت برگ ریحان تازه نیاز دارید. آنها را بشویید و به فنجان اضافه کنید. می توانید از چند تکه زنجبیل تازه نیز استفاده کنید. در نهایت آن را با کمی عسل طعم دار کرده و روزی چند لیوان میل کنید.


20- چای بابونه

یک فنجان آب جوش را با یک قاشق چایخوری گل بابونه خشک یا 1 قاشق غذاخوری گل تازه مخلوط کنید. به مدت 10 دقیقه روی آن را بپوشانید تا دم بکشد، سپس صاف کنید و بخورید. در صورت تمایل، آب لیمو و عسل را اضافه کنید.


21- چای غنچه گل رز

چای گل سرخ سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است و در درمان سرماخوردگی و سرفه موثر است.


22- چای پیاز و شربت سرفه

ابتدا پیاز را پوست بگیرید و به لایه های نازک برش دهید و شکر را به آن اضافه کنید. سپس آن را در ظرفی قرار دهید و درب آن را بگذارید و بگذارید تا صبح بماند سپس می توانید آن را در یخچال نگهداری کنید و هر روز از آن استفاده کنید..


23- شربت سیر و عسل

سیر خام را له کنید و سپس به عسل اضافه کنید. می توانید بلافاصله آن را بخورید یا در ظرفی در جای خشک و خنک نگهداری کنید. فقط قبل از هر بار استفاده خوب تکان دهید و سپس بنوشید.


24- شربت پیاز و عسل

ابتدا پیاز را پوست گرفته و برش دهید و در ظرفی بریزید سپس کمی عسل به آن اضافه کنید تا روی پیاز را کاملا بپوشاند. روی آن را بپوشانید و بگذارید یک شب در یخچال بماند.

دیدگاهتان را بنویسید