پیشگیری و درمان ریزش مو با دمنوش های گیاهی

پیشگیری و درمان ریزش مو با دمنوش های گیاهی

مصرف برخی دمنوش های گیاهی می تواند روند ریزش مو را کند یا معکوس کند، مانند چای گزنه، چای اسطوخودوس، چای زنجبیل، چای مریم گلی و غیره.

اگر احساس می کنید آنطور که باید از مواد مغذی برای سلامت موهایتان استفاده نمی کنید و مجبور به مصرف مولتی ویتامین هستید، اصلا نگران نباشید! زیرا در این قسمت نوشیدنی هایی را ارائه می کنیم که به سادگی ریزش مو را درمان می کنند. جالب است بدانید دمنوش های گیاهی خواص معجزه آسایی برای مو دارند برای اینکه بدانید بهترین دمنوش ها برای سلامت موها کدامند چند دقیقه وقت بگذارید و ادامه مقاله را مطالعه کنید.

اسطوخودوس:
اسطوخودوس نوعی گل خشک است که وقتی به عنوان چای از آن استفاده شود بوی بسیار خوبی دارد.خواص چای اسطوخودوس عبارتند از: کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی، سم زدایی بدن و بهبود کیفیت خواب.

همچنین اگر به عنوان شامپو برای شستشوی سر استفاده شود، به تسکین پوست سر، مبارزه با عفونت ها و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

گزنه:
یکی از دلایل اصلی ریزش مو کمبود مواد معدنی است. گزنه حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی ضروری مانند آهن است و نوشیدن چای از آن می تواند کمبود این مواد معدنی را جبران کرده و ریزش مو را تا حد زیادی کاهش دهد همچنین گزنه به عنوان یک ادرارآور در بدن عمل می کند و باعث تحریک ادرار می شود. مواد سمی که وجود آنها باعث می شود بدن نتواند مواد مغذی را به خوبی جذب کند، آنها را دفع می کند. گزنه برای اکثر افراد بی خطر است، اما قبل از مصرف آن باید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است با داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

رویبوس (چای قرمز):
منشا این گیاه آفریقای جنوبی است و به خاطر سطح بالای پلی فنول هایش شناخته شده است. این چای برای درمان جراحات، از بین بردن آلرژی و رشد مو مفید است. نوشیدن چای قرمز نه تنها ریزش مو را کاهش می دهد بلکه با شوره سر نیز مبارزه می کند.

جوشانده چای:
جوشانده چای به دلیل وجود تانن های مختلف در جلوگیری از ریزش مو موثر است تا هرگونه عفونت پوست سر را کنترل کرده و رشد مو را تقویت کند. برای تهیه جوشانده چای، سه قاشق غذاخوری چای را در یک فنجان آب جوش دم کنید تا چای غلیظی دم بکشد. کف ها را جدا کرده و لیموی تازه را داخل چای بریزید، آن را هم بزنید و موهای تمیز و شسته شده خود را با این چای لیمو غلیظ آبکشی کنید.

حکیم:
مریم گلی گیاهی است که در منطقه مدیترانه می روید. یکی از ویتامین های اصلی این گیاه ویتامین K است که به تقویت استخوان ها و قلب کمک می کند. مریم گلی همچنین حاوی مس و آهن است که برای مبارزه با کم خونی لازم است. مریم گلی به عنوان یک گزینه شستشوی موی گیاهی نیز در نظر گرفته می شود زیرا عنصر مس آن به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند. همچنین از آنجایی که خواص مریم گلی به عنوان یک قابض عمل می کند، می تواند اگزما و درماتیت را درمان کند.

مریم گلی را می توان هم به صورت موضعی و هم به عنوان معجون برای تقویت مو استفاده کرد. برای مصرف موضعی مریم گلی، 30 گرم برگ مریم گلی را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید 30 تا 45 دقیقه دم بکشد یا دم بکشد. سپس موهای خود را با آن بشویید.

برای تهیه مریم گلی یک قاشق غذاخوری برگ خشک مریم گلی را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد سپس آن را با کمی عسل شیرین کرده و بنوشید.

بابونه:
به گفته بسیاری از محققان، شستن موها با چای بابونه روند ریزش مو را کند می کند. مقداری آب بجوشانید و گل ها را به آن اضافه کنید و بگذارید دم بکشد و از صافی رد کنید و به پوست سر و موهایتان بمالید و نیازی به شستن آن نخواهید داشت. این محلول را به راحتی برای کودکان و افرادی که پوست حساس دارند استفاده کنید.

یاسمن:
یاس بومی آسیا است. با تهیه چای، عطر معطر این گیاه را احساس خواهید کرد. اگر بیماری قلبی یا دیابت دارید، خواص این گیاه به درمان آن کمک می کند. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان و دارای خواص ضد التهابی است که باعث افزایش انرژی و کاهش استرس خواهد شد. از آنجایی که چای سبز به این چای اضافه می شود، کافئین موجود در چای سبز باعث رشد مو می شود. یاس همچنین عفونت های پوست سر را درمان می کند و در عین حال سر را مرطوب نگه می دارد.

رزماری:
رزماری گیاهی است که از دریای مدیترانه سرچشمه می گیرد. این ماده حاوی آهن، کلسیم، ویتامین B6 و همچنین آنتی اکسیدان های قوی است. نوشیدن چای رزماری به محافظت از مغز، هضم غذا، بهبود حافظه و تمرکز کمک می کند. این دمنوش رزماری همچنین شامپوی عالی برای شستشوی سر است زیرا گردش خون را در پوست سر افزایش می دهد. خون همچنین حاوی مواد مغذی مورد نیاز فولیکول های مو است و برای رشد آنها ایده آل است. نوشیدن روزانه یک فنجان چای رزماری به ترمیم موها پس از شیمی درمانی کمک می کند. مصرف رزماری برای زنان باردار مضر است و مصرف زیاد رزماری باعث تحریک قاعدگی می شود.

جینکو بیلوبا:
منشا این درخت چین است. برگ های آن بادبزن شکل است و به تحریک گردش خون به ویژه در مغز و سیستم عصبی کمک می کند. این گیاه همچنین با افزایش گردش خون و تقویت موهای ضعیف، تنش های عصبی و ریزش موی ناشی از استرس را کاهش خواهد داد.

زنجبیل:
مقداری آب بجوشانید و چند تکه زنجبیل تازه به آن اضافه کنید و به عنوان چای بنوشید. زنجبیل علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تسکین می دهد. استفاده از چای زنجبیل به عنوان شستشوی مو باعث درخشندگی و استحکام موها می شود و همچنین شوره سر را از بین می برد.

نعنا:
چای نعناع به دلیل وجود منتول خاصیت خنک کنندگی دارد که برای درمان گلودرد و مبارزه با بوی بد دهان بسیار مفید است. چای نعناع همچنین هضم غذا و سردردهای میگرنی را تسکین می دهد و حتی با عفونت های باکتریایی و قارچی (شوره سر) مبارزه می کند. چای نعناع را به عنوان شامپو برای شستن پوست سر خود امتحان کنید، زیرا منتول موجود در آن باعث خنک شدن پوست سر، تقویت ریشه و مو و در نتیجه تسریع رشد آن می شود.

چای سبوس برنج:
سبوس منبع غنی از ویتامین های گروه B است و به همین دلیل تاثیر زیادی بر متابولیسم سیستم عصبی، سلول های خونی و ماهیچه ها دارد. برای تقویت مو، مقداری سبوس را در آب بجوشانید، سپس سبوس داخل آن را بردارید و دور بیندازید. می توانید این جوشانده را در غذاهای آبکی مانند سوپ بریزید یا به صورت چای مصرف کنید. چای سبوس برنج از سفید شدن موها جلوگیری می کند. برای این منظور نیمی از سبوس سیر و یک عدد لیمو عمانی را در کمی آب جوشانده و بعد از دم کشیدن میل کنید.

طرز تهیه پاک کننده گیاهی
1- در کتری آب بریزید تا موهایتان خیس شود سپس آن را بجوشانید.

2- سه تا چهار کیسه چای به انتخاب خود را در قوری بگذارید و 30 دقیقه صبر کنید تا عصاره چای روی شعله ملایم خارج شود (به اصطلاح چای دم می شود).

3-سپس بگذارید چای خنک شود و به دمای محیط برسد.

4- آن را مانند شامپو روی تمام قسمت های مو بریزید و 15-20 دقیقه صبر کنید تا فواید آن حاصل شود.

5- در نهایت موهای خود را به طور معمول خشک کنید.

• توجه داشته باشید که این شامپو مخلوطی از چای و آب است و نیازی به آبکشی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید